به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۳۸۲۴۱

با ۸ خوراکی برای هضم بهتر غذا آشنا شوید

با ۸ خوراکی برای هضم بهتر غذا آشنا شوید
گروه علمی: دستگاه گوارشی یکی از بخش‌های بسیار مهم بدن است که نقش مهم و اساسی در حفظ سلامت بدن ایفا می‌کند. زیرا جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن و دفع سموم و مواد زائدی که وجود آن‌ها می‌تواند برای سلامت بدن مشکل ایجاد کند، بر عهده سیستم گوارشی است.

متاسفانه سالیانه بسیاری از مردم به دلیل مواجه شدن با مشکلات گوارشی متعدد نظیر اسهال، یبوست، حالت تهوع، استفراغ، رفلاکس اسید معده، دل درد، نفخ شکم و … مجبور به انجام اقدامات درمانی و پزشکی می‌شوند. این مشکلات گوارشی می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشند.عدم هضم مناسب غذا‌ها و خوراکی‌های مصرفی یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به بروز بسیاری از این مشکلات گوارشی بشود. از این رو شناخت خوراکی‌ها و مواد غذایی که می‌توانند به بهبود فرآیند هضم کمک کنند از اهمیت بالایی برخوردار است:

۱) ماست
ماست که معمولا از شیر تخمیر شده به وسیله باکتری‌های اسید لاکتیک تهیه می‌شود، حاوی مقادیر مناسبی از باکتری‌های پروبیوتیک می‌باشد. این باکتری‌ها را به عنوان باکتری‌های خوب و دوستدار بدن می‌شناسند که می‌توانند خواص زیادی برای سلامت سیستم گوارشی و روده‌ها داشته باشند و به بهبود عملکرد هضم غذا کمک کنند؛ بنابراین مصرف ماست و به خصوص انواع پروبیوتیک آن می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند.

۲) سیب
سیب به عنوان بهترین میوه برای هضم غذا ست که می‌توانید مصرف کنید. تاکنون خواص بیشماری برای مصرف سیب در مقالات مختلف مطح شده است. یکی از این خواص سیب، کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش و درمان برخی مشکلات گوارشی نظیر اسهال، یبوست، رفلاکس اسید معده و … است.

۳) رازیانه برای هضم غذا
گیاه رازیانه، دارای یک قسمت پیازی شکل و ساقه‌های بلند سبز رنگ است که معمولا برای افزودن طعم به غذا‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، رازیانه خاصیت ضد اسپاسم ویژه‌ای دارد و منجر به رفع گرفتگی عضلات و کاهش تورم می‌شود. همچنین رازیانه سرشار از فیبر است. به همین خاطر رازیانه می‌تواند فواید زیادی برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی داشته باشد و فرآیند هضم غذا را بهبود ببخشد.افراط در خوردن رازیانه ممکن است مشکلات هورمونی برای بانوان ایجاد کند. حتما با پزشک متخصص طب سنتی در اینباره مشورت کنید!

۴) دانه چیا
دانه‌های چیا از خوراکی‌های بسیار مقوی و سالم به شمار می‌روند که اخیرا شهرت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده‌اند. این خوراکی‌ها سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند که فیبر یکی از آن‌ها است. فیبر موجود در دانه چیا به بدن ما کمک می‌کند تا رشد باکتری‌های پروبیوتیک در روده‌ها را افزایش دهد و به این ترتیب به هضم مناسب غذا و حفظ سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. دانه‌ی چیا سرشار از فیبر است؛ و به همین دلیل می‌توانند تا ۱۰ برابر وزن خود آب جمع کنند.

۵) غلات کامل
غلات کامل به دانه‌های گیاهان علفی گفته می‌شود که جودوسر، کینوا و محصولات تهیه شده از گندم به عنوان پرطرفدار‌ترین غلات سبوس‌دار شناخته می‌شوند. این محصولات غنی از فیبر هستند. فیبر موجود در غلات کامل علاوه بر اینکه به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و سلامت روده‌ها کمک می‌کند، می‌تواند خاصیت پروبیوتیک نیز داشته باشد و به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند.

۶) چغندر
بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان، مصرف گیاه چغندر یا همان لبو و یا نوشیدن آب آن می‌تواند مزایایی را برای بهبود فرآیند هضم به دنبال داشته باشد. این خوراکی خوش طعم و خوش رنگ حاوی منابع سالم و با کیفیت بالا از فیبر محلول می‌باشد. این فیبر به روده‌های شما کمک می‌کند تا تعداد باکتری‌های مفید برای فرآیند هضم را افزایش دهد. چغندر یا لبو را می‌توان به روش‌های مختلف و همراه انواع وعده‌های غذایی مانند سالاد و ترشی و سوپ و … مصرف کرد.

۷) زنجبیل
برای هضم غذای چرب و سنگین چه بخوریم؟ زنجبیل یکی از گیاهانی است که در سراسر جهان بسیار محبوب و شناخته شده است و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. خواص بی‌شماری برای مصرف زنجبیل وجود دارد که کمک به سلامت دستگاه گوارش یکی از آن‌ها می‌باشد.در طب سنتی و طب شرقی، از زنجبیل به عنوان یک دارو برای بهبود هضم و کمک به عملکرد سیستم گوارشی استفاده می‌شده است. همچنین برای درمان برخی مشکلات و بیماری‌های گوارشی و جلوگیری از بروز آن‌ها نیز مصرف زنجبیل را توصیه می‌کردند. شما می‌توانید با تهیه دمنوش زنجبیل که انواع مختلفی دارد و همچنین استفاده آن در غذاها، از فواید این گیاه خوش عطر و طعم بهره‌مند شوید.

۸) دمنوش نعنا یا نعنا فلفلی
نعنا به عنوان داروی گیاهی برای هضم غذا، محبوبیت زیادی در میان افراد مختلف دارد. یک گیاه خوش طعم و عطر! مصرف نعنا به روش‌های مختلف مانند دمنوش نعنا و نعنا فلفلی و یا استفاده از روغن نعنا و … می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم هضم غذا بشود و به سلامت روده‌ها و سیستم گوارشی کمک کند. همچنین ترکیباتی که در نعنا وجود دارد، می‌تواند به درمان رخی مشکلات گوارشی مانند نفخ کمک کند. پس این دمنوش برای هضم غذا را فراموش نکنید و از دمنوش نعناع فلفلی غافل نشوید!
برچسب ها: تغذیه هضم غذا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها