به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۳۳۸۲۴۹

پاشازاده: اگر مجیدی گفته می‌ماند، پس می‌ماند

پاشازاده: اگر مجیدی گفته می‌ماند، پس می‌ماند
گروه ورزشی: این روزها صحبت‌های زیادی درباره جدایی یا ادامه همکاری فرهاد مجیدی با استقلال مطرح می‌شود. مهدی پاشازاده، معاون سابق ورزشی این باشگاه هم معتقد است سرمربی تیم می‌ماند چون خودش گفته که ماندنی است. هرچند جدا از عقیده این مسئول پیشین که جزء ستاره‌های اسبق استقلال هم محسوب می‌شود، مجیدی دو فصل دیگر با این باشگاه قرارداد دارد و این یعنی که به این سادگی‌ها قرار نیست او را رفتنی بدانیم. به بهانه مرور فصل استقلال و نتایج این تیم و البته بررسی دلایل قهرمانی دقایقی با پاشازاده هم‌کلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مدافع پیشین استقلال و تیم‌ملی را در ادامه می‌خوانید.
 
صحبت را از کلیت استقلال در فصلی که گذشت آغاز کنیم. چطور این تیم قهرمان شد؟
به‌نظرم بعد از این چند سال که استقلال با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرد، این تیم آرامش گرفت و همه‌چیز سر جایش قرار داشت و شرایط برای موفقیت یک تیم آن‌طور که باید، پیش رفت. در هر صورت این تیم به‌دور از هر حاشیه‌ای در فصل جاری کار خود را دنبال کرد و درنهایت هم به قهرمانی رسید.

در قهرمانی‌ای که به دست آمد، بیشترین تاثیر را کدام‌یک از ارکان تیم داشتند؟
در هر صورت از مدیریت گرفته تا کادر و بازیکنان و هواداران هرکدام نقش خودشان را ایفا کردند درحالی که در ناکامی‌ها هم همه تاثیرگذار هستند. برای قهرمان شدن خیلی از عوامل باید درکنار هم قرار بگیرند و درست کار کنند، این درحالی است که این اتفاق امسال برای استقلال به شکل درستی رخ داد و درنهایت هم برای این تیم قهرمانی را به‌همراه داشت.

استقلال درحالی قهرمان شد که خیلی از رکوردها را جابه‌جا کرد اما با اذعان بسیاری از کارشناسان، استقلال در این فصل تک‌ستاره آنچنانی دراختیار نداشت و به‌نظر می‌رسد مجموعه تیمی استقلال این موفقیت‌ها را به‌دست آوردند.
بله، درست است. به‌نظر من تمامی مجموعه تیم از مدیریت تا بازیکنان عملکرد خوب و مطلوبی داشتند. درست است که امسال استقلال تک‌ستاره نداشت اما بازیکنان خوبی را داشت و در هر پست تقریبا این تیم از دو بازیکن باکیفیت بهره برد. اگرچه استقلال سوپراستار نداشت تا بازی‌ها را این بازیکن دربیاورد اما یکدست‌بودن استقلال در این فصل خیلی تاثیرگذار بود.

مدتی به‌عنوان معاون ورزشی استقلال کار کردید. با توجه به استفاده از چنین پوزیشنی در تیم‌های مطرح دنیا، خلأ چنین جایگاهی در تیم‌های ایرانی تا چه اندازه احساس می‌شود؟
خیلی زیاد. مشکلات زیادی در فوتبال‌مان داریم. یکی از مشکلات ما این است که می‌گویند غیرورزشی‌ها یا سیاسیون دارند برای ورزش تصمیم می‌گیرند. در همه‌جای دنیا البته به این ترتیب است یا اگر شکل کار خصوصی شود، مالکانی روی کار می‌آیند که فوتبالی نیستند و فقط فوتبال را دوست دارند، اما تخصصی در آن ندارند و کار فوتبال را مثل سایر بخش‌ها به افرادی می‌سپارند که تخصص انجام آن کار را دارند و این افراد متخصص بخش‌های مختلف را می‌چرخانند و در فوتبال می‌تواند به این شکل باشد که این افراد متخصص می‌توانند پل ارتباطی خوبی شوند بین مالکان یا افرادی که مسئولیت سیاسی دارند با بازیکنان، کادرفنی و هواداران. این خلأ در فوتبال ما خیلی زیاد است و مشکلات زیادی از هر لحاظ ازجمله فسادهایی که به بار می‌آید در فوتبال‌مان به وجود می‌آورد. کسی مانند مالدینی که کارهای عجیب‌وغریب نمی‌کند چون هم شناخته‌شده است و هم باید جوابگو باشد. در هر صورت هوادار و مردم یقه‌تان را در خیابان می‌گیرند و از شما جواب می‌خواهند و این‌طور نیست که مثل اینجا معاونی را انتخاب می‌کنند که این فرد را دو نفر هم نمی‌شناسند چون اصلا فوتبالی نیستند و در ادامه هم طوری می‌شود که اینها بعد از اینکه از باشگاه رفتند دیگر کسی به آنها کاری ندارد؛ حالا می‌خواهد خلافی یا سوءمدیریتی هم داشته باشد یا خیر. این موارد در باشگاهداری و موفقیت تیم‌ها خیلی تاثیرگذار هستند.

از چه لحاظ تاثیرگذار هستند؟
به‌طور مثال یک بازیکن با مدیرعامل یک باشگاه تماس می‌گیرد و زمانی که مدیر جواب او را نمی‌دهد به‌حق ناراحت می‌شود؛ اما من که فوتبالی هستم می‌دانم اگر بازیکنم مشکل دارد به‌طور مثال باید 10درصد پول او را بدهم و دنبال کارهایش باشم، می‌دانم تاثیر آن چقدر در زمین زیاد است چون وقتی یک بازیکن با افکار نگران و خراب به زمین می‌رود معلوم است که بازدهی لازم را ندارد. برای خود من این اتفاق قبلا افتاده و تجربه آن را دارم. اینها مشکلاتی هستند که مدیر ورزشی می‌تواند پوشش داده و این خلأ را برطرف کند. البته باید توضیح دهم که مدیر یا معاون ورزشی با سرپرست متفاوت است چون برخی جاها می‌شنوم که می‌گویند مدیر ورزشی همان سرپرست است و همان وظایف را دارد، این درحالی است که هرکدام از اینها وظایف خاص خود را دارند.

سوال قبلی را از این لحاظ پرسیدم که شنیده می‌شود مدیریت باشگاه استقلال وظیفه نقل‌وانتقالات را به سرمربی تیم سپرده است درحالی که شاید یک معاون ورزشی بتواند این قضایا را بهتر پیش ببرد. البته مجیدی سال گذشته هم خودش کارها را پیش برد و تیم خوبی را هم بست.
برخی جاها این اتفاق می‌افتد اما حتما وظیفه کادرفنی این‌طوری است که باید توان خود را درخصوص مسائل فنی و تمرینات بگذارد ولی حتما باید پشتیبانی و کمک لازم هم صورت بگیرد و یکی از وظایف مدیر ورزشی تیم همین است که بازیکنان را رصد کرده و خودش مذاکرات را شروع کند و این‌طور نباشد که سرمربی بخواهد به یک بازیکن زنگ بزند یا با یک باشگاه وارد مذاکره شود. اینها وظایف مدیر ورزشی است و با تبادل‌نظر با کادرفنی به‌دنبال نیاز و احتیاجات کادرفنی می‌روند.

شنیده می‌شود مجیدی پیشنهادهای زیادی دارد. درمجموع چقدر موافق ادامه همکاری فرهاد با استقلال هستید؟ هرچند او خودش گفته تا زمانی که در ایران باشم فقط با استقلال کار می‌کنم.
دیگر خودش گفته پس هست دیگر. فکر می‌کنم قرارداد هم دارد و در این صورت دیگر نباید اصلا در این خصوص صحبت کرد؛ مگر اینکه خودش بخواهد برود و باشگاه باید با آن موافقت کند.

همیشه به نوع رابطه فرهاد مجیدی با پیشکسوتان استقلال انتقاد داشته‌اید. هنوز سر صحبت‌های خود هستید؟
نوع ارتباط گرفتن انسان‌ها با همدیگر یک چیز شخصی است که به خیلی مسائل مربوط می‌شود و نمی‌توان در این خصوص بیشتر صحبت کرد. در هر صورت انسان‌‌ها همه با هم متفاوت هستند و هرکسی یک مدلی است و شاید مجیدی هم این‌طوری راحت‌تر است. دیگر صحبت خاصی نمی‌ماند.

این رفتار نقطه‌قوت فرهاد است یا نقطه‌ضعف او؟
قطعا رابطه خوب داشتن با بقیه در هر کاری به‌نفع آدم است. ما در یک جامعه وقتی زندگی می‌کنیم با همسایه‌مان هم هر روز در ارتباطیم و دنیا هم دنیای ارتباطات است و باید به نحو احسن از این امر استفاده کرد، اما بازهم تاکید می‌کنم هر کسی خودش تعیین می‌کند که چطور رفتار کند. شاید او این‌طوری راحت‌تر است و برایش بهتر است و قبلا تجربه مثبت و مناسب از آن گرفته است.

مجیدی با همین رفتار و اظهاراتش در قهرمانی استقلال، نقش بسزایی را ایفا کرد. چقدر با این موضوع موافقید؟
در هر صورت باید به این شکل باشد و سرمربی باید این‌طور رفتار کند اما به‌عقیده من، استقلال امسال سال آرامی را سپری کرد و حاشیه‌ای به آن صورت نداشت. این تیم در سال جاری همیشه برد و همیشه هم در صدر جدول بود. درواقع این تیم امسال وارد بحران خاصی نشد. شاید هم خیلی جاها صحبت‌های مناسبی را انجام داد اما در کل استقلال امسال سال آرامی را سپری کرد و به آن صورت بحران خاصی را پشت‌سر نگذاشت.

توجه به رکوردها و موضوع شکست‌ناپذیری تیم تا چه اندازه در مسائل فنی می‌تواند نقش منفی یا مثبت ایجاد کند؟
تاثیرگذاری آن این است که منجر به قهرمانی استقلال شد. این رکوردها به وجود آمد که تیم در صدر جدول باشد، گل نخورد، شکست نداشته باشد و همه اینها دست‌به‌دست هم داد که تیم قهرمان و موفق شود. بنابراین، این رکوردها برای هر تیمی و هر فردی می‌تواند رزومه خوبی باشد و می‌توان به آن توجه ویژه‌ای کرد.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: مهدی پاشازاده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها