کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خاموش شدن دورکاری کارکنان در آژیر قرمز!

3 خرداد 1401 ساعت 14:12


گروه اقتصادی: زمانی که سازمان اداری و استخدامی بخشنامه دورکاری زمان کرونا را لغو کرد، وعده داده بود که بخشنامه‌ای جامع‌تر که تعیین کننده نحوه حضور کارکنان در شرایط بحرانی مانند آلودگی هواست تدوین و در دستور کار قرار گیرد، اما با گذشت چند ماه و تکرار وضعیت بحرانی هوا در کشور، ظاهرا این موضوع در اولویت نبوده است.
به گزارش ایسنا، علاوه بر آلودگی هوایی که پایتخت و یا برخی مناطق دیگر، اغلب در فصل سرد سال با آن مواجه هستند و سلامت مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد و به دفعات موجب تعطیلی مدارس در سال‌های اخیر شده، مدتی است وقوع طوفان و گرد و غبار در سطح کشور موجب ایجاد وضع بحرانی و تعطیلی مدارس و حتی ادارات شده است.

در این آلودگی که نسبت به خطرات آن بسیار هشدار داده شده است، از یک سو هر بار تعطیلی ادارات به دلیل تعویق در امور و ارائه خدمات، چندان قابل تکرار نیست و از سویی رفت و آمد در این شرایط خطری برای سلامتی کارکنان خواهد بود. این در حالی است که حتی برای امروز (سه شنبه) که وضعیت آلودگی هوا به دلیل وقوع طوفان و گرد و غبار بحرانی اعلام شده است، با توجه به اینکه از قبل ادارات تعطیل نشد، وزارت بهداشت درخواست تعطیلی زودتر از ساعت معمول را مطرح  و در نهایت مقرر شد امروز ساعت کاری تا ۱۲ باشد. به هر حال این آلودگی از قبل هشدار داده شده بود ولی کارکنان و یا سایر افراد در محل کار حاضر شده و در معرض این هوا قرار گرفته ‌اند و اینکه تعطیلی چند ساعت زودتر چقدر در کاهش خطر موثر است، قابل تامل است.

اما وضعیت نامشخص کارکنان و درگیری برای چند ساعت تعطیلی زودتر آنها در حالی مطرح است که سازمان‌ها باید این امکان را داشته باشند که وقتی در این وضعیت بحرانی قرار می‌گیرند و دولت به این جمع بندی نمی‌رسد که ادارات تعطیل شوند، حداقل بتوانند از کانال دورکاری، هم حفظ سلامت کارکنان را مدنظر قرار دهد و هم اینکه امورکاری آن‌ها به طور کامل تعطیل نشود.

این مستلزم وجود دستورالعملی مشخص است که دستگاه‌ها و سازمان‌ها بتوانند به استناد آن حرکت کنند، مانند زمانی که در دوران بحرانی کرونا با تعیین  بخشنامه‌ای مشخص در آبان ۱۳۹۹،‌ نحوه حضور کارکنان طبق رنگبندی شهرها مشخص شده بود ولی در آبان سال گذشته از سوی سازمان اداری و استخدامی لغو شد. وقتی از سازمان اداری و استخدامی  سوال شد اگر وضعیت بحرانی حتی برای کرونا ایجاد شود،‌ تکلیف چه خواهد بود، اعلام کرد که سازمان در حال انجام بررسی‌هایی برای صدور بخشنامه جدید و کامل‌تری است که بتواند در شرایط بحرانی و قرمز که فقط مخصوص کرونا نیست، نحوه حضور کارکنان را تعیین کند که از جمله آن در زمان آلودگی هوا و قرمز شدن وضعیت آن خواهد بود که موجب دورکاری کارکنان خواهد شد.

اکنون بیش از شش ماه از این جریان گذشته و بارها پایتخت و یا سایر مناطق کشور در وضعیت بحرانی و هشدار آلودگی و حتی در مقطعی کرونا قرار گرفته ولی هیچ دستورالعملی در برای دستگاه‌ها جهت تصمیم‌گیری در چنین شرایطی وجود ندارد و ظاهرا در دستور کار هم قرار نداشته است، در این حالت است که وزارت بهداشت ناچار می‌شود بخواهد ادارات چند ساعت تعطیل شوند، در حالی که امکان تعطیلی کامل نیست.

ممکن است این موضوع مطرح شود که دستگاه‌ها می‌توانند به استناد مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۹ که شرایط دورکاری را تعیین کرده است، با توجه به وضعیت زیرساخت‌های لازم برای دورکاری و همچنین شرایط خود نحوه دورکاری را تعیین و اعمال کنند، ولی  تجربه قبلی نشان داده که دستگاه‌ها و سازمان‌ها تا زمانی که ابلاغی از سوی سازمان اداری و استخدامی جهت نحوه حضور کارکنان نداشته باشند، در این رابطه اقدام نمی‌کنند.


کد مطلب: 338264

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338264/خاموش-شدن-دورکاری-کارکنان-آژیر-قرمز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir