کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حفاظت از ارزش‌ها مهم‌تر از منفعت‌طلبی

4 خرداد 1401 ساعت 10:45


گروه بین الملل:  دبیرکل ناتو در همایش جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت‌کنندگان در این نشست را دعوت کرد روابط تجاری با چین و دیگر کشورهای دارای رهبری خودکامه را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.
ینس استولتنبرگ گفت: «جنگ در اوکراین نشان می‌دهد که روابط تجاری با رژیم‌های خودکامه چه نقطه ضعف‌هایی می‌تواند ایجاد کند.»او برای مثال از وابستگی به مواد خام و انرژی و نیز کنترل خارجی بر زیرساخت‌های حساس مانند استاندارد موبایل جی۵ و صادرات فن‌آوری برای هوش مصنوعی نام برد.دبیرکل ناتو در دهه پیش چند سالی نخست وزیر کشورش، نروژ بوده است. او با ا شاره به همین دوران، افزود: «من و بسیاری از ما که امروز اینجا حضور داریم، تلاش‌های فشرده‌ای برای اقتصاد جهانی‌شده از خود به خرج دادیم... امروز اما درمی‌یابیم که این تصمیم‌های اقتصادی با تهدیدات و ریسک‌های برای امنیت ما همراه بوده‌اند.»استولتنبرگ به تأکید گفت: «آزادی مهم‌تر از آزادی تجارت است. حفاظت از ارزش‌های ما مهم‌تر از سود و منفعت‌های تجاری است.»
به گفته استولتنبرگ تجارت آزاد رفاه و ثروت به همراه آورده است، ولی این‌ها بها و هزینه‌ای داشته‌اند، چرا که "بخشی از این تجارت آزاد با رژیم‌های اقتداگرا بوده است که خطری برای امنیت ما هستند."او این تصور را که "می‌توانیم هر چقدر گاز از روسیه خواستیم بخریم" اشتباه خواند، چرا که "اهرمی در دست روسیه قرار می‌دهد که ما را مرعوب کند و علیه ما به کار گیرد."
از نظر دبیرکل ناتو، مسئله هم بر سر روسیه و هم چین است. به گفته او رژیم‌های خوکامه در کشورشان ارزش‌های کشورهای آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند و نظم پایه‌ای بین‌المللی را به راحتی زیر پا می‌گذارند.استولتنبرگ تصریح کرد که پیمان ناتو با اراده و توانمندی خود به مقابله با تجاوزگری روسیه خواهد رفت: «ما قادریم به هر تجاوزی به سرعت پاسخ دهیم.»
او در عین حال تأکید کرد: «ما تمایلی به دامن زدن مناقشه نداریم، ما صلح می‌خواهیم.»
رئیس‌جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، به گفته استولتنبرگ "ناتوی کمتری در جوار مرزهای خود می‌خواست و برای آن به یک جنگ دامن زد، حالا ولی او (با عضویت آتی فنلاند و سوئد) ناتوی بیشتری در مرزهای خود دریافت کرده است."
همچنین  رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره به رویکرد روسیه نسبت به غلات در اوکراین، دست به مقایسه با دوران حکومت اتحاد شوروی زد.
اورزولا فن در لاین گفت: «ارتش کرملین در مناطق اوکراینی تحت اشغال خود، دست به ضبط انبارهای غله و ماشین‌آلات کشاورزی زده است.»
وی افزود: «این امر، برخی را به یاد گذشته تاریک می‌اندازد، به یاد دوران اتحاد شوروی که محصولات کشاورزی را ضبط کرد و موجی از گرسنگی دهشتناک در دهه ۱۹۳۰ بر جای گذارد.»
فن در لاین گفت که مسکو تنها از تأمین انرژی به عنوان سلاح استفاده نمی‌کند، بلکه امنیت غذایی را نیز به بازی گرفته است. روسیه سیلوهای غلات را آگاهانه هدف بمباران‌های خود قرار داده و بنادر اوکراین مانند اودسا را مسدود کرده تا مانع از صادرات غلات شود.رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در نطق خود در داووس گفت که پاسخ به این رویکرد روسیه باید اروپایی و جهانی باشد. به همین دلیل اروپا در تلاش است که غلات مسدود شده اوکراین را به بازار جهانی برساند. او با سویه دیگرتلاش اتحادیه اروپا را افزایش سطح تولید داخلی عنوان کرد تا "از کشورهای آفریقایی در راستای کاهش وابستگی به وارادات غلات حمایت شود".
این  مقام ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا از سرمایه‌گذاری گسترده در حمایت از اوکراین خبر داد. او گفت که اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌ها علیه روسیه و کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، یک کمک مالی بیش از ۱۰ میلیارد یورویی به این کشور پیشنهاد کرده است.فن در لاین گفت که این بزرگترین بسته مالی است که تاکنون اتحادیه اروپا به یک کشور ثالث پیشنهاد داده است: «ما به اوکراین، دست در دست، یاری خواهیم رساند تا از خاکستر برخیزد.»
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد که پول‌ها و سرمایه‌های ضبط شده اولیگارش‌های روس باید برای بازسازی اوکراین هزینه شوند.

 


کد مطلب: 338349

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338349/حفاظت-ارزش-ها-مهم-تر-منفعت-طلبی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir