به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۳۸۳۵۲

خروج از افغانستان فاجعه و خیانت بود

خروج از افغانستان فاجعه و خیانت بود
گروه بین الملل: بر اساس تحقیقی که اعضای مجلس نمایندگان انگلیس انجام داده،‌ خروج یک‌ باره نیروهای این کشور از افغانستان در سال گذشته ناشی از «ناکامی سیستماتیک رهبری، برنامه‌ریزی و آمادگی» بوده‌ است.
بر اساس یافته‌های این تحقیق آنان گفته‌اند که «نحوه خروج ما از افغانستان یک فاجعه و خیانت به متحدان ما بود که در سال‌های آینده به منافع بریتانیا آسیب خواهد زد».
تحقیقات کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نشان داده که حکومت این کشور قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و در جریان روند تخلیه‌ «در زمانی حالت اضطراری ملی،‌ فاقد برنامه اساسی، درک و رهبری» بود.قبل از این نیز حکومت انگلیس به خاطر تصمیم سریع ایالات متحده برای پایان‌دادن به حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان با انتقادهای شدید مواجه شده‌ بود.
بر اساس این گزارش، بسیاری از افغان‌های واجد شرایط تخلیه، تنها گذاشته شدند و احتمالا زندگی بسیاری آنان با خطر مواجه است؛ زیرا جزئیات درخواست همکاران افغان در محوطه سفارت انگلیس در کابل مانده‌ است.در این گزارش آمده‌ است که حکومت انگلیس نه پاسخی مناسب به تصمیم واشنگتن ارائه کرده و نه سرعت مسلط شدن طالبان را پیش‌بینی کرده‌ است. در نتیجه، بر اساس این گزارش،‌ این عوامل به نوبه خود موجب شده تا حکومت بریتانیا نتواند نقشه تخلیه همکاران و شرکای افغان را آماده کند، با وجودی‌ که ۱۸ ماه قبل از فروپاشی حکومت قبلی افغانستان می‌دانست که نقشه تخلیه احتمالا ضروری باشد.
بر اساس گزارش‌ها، در زمان تخلیه از افغانستان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته‌ بود که کشورش بیش از ۱۵ هزار نفر را در ظرف دو هفته توسط هواپیما از افغانستان بیرون برده و از انجام ماموریتی ستایش کرد که به گفته او «برخلاف هر چیزی که در طول زندگی خود دیده‌ایم» انجام شده‌ است.اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا برای انجام این تحقیق با مقام‌های انگلیس و افغان‌هایی که در جریان روند تخلیه از افغانستان خارج شدند،‌ صحبت کرده‌ و شواهدی را از طیف وسیع افراد به دست آورده‌اند.
در این گزارش آمده‌ است که بدترین چیزی که وزارت خارجه انگلیس در زمان روند تخلیه از افغانستان انجام داد این بود که هیچ برنامه‌ای برای تخلیه همکاران افغان نداشت، افغان‌هایی که از ماموریت بریتانیا حمایت کرده‌ بودند، به خصوص آن‌عده از همکارانی که به صورت مستقیم از سوی حکومت بریتانیا استخدام نشده‌ بودند.کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا از حکومت آن کشور خواسته‌ است تا به خاطر تعامل داشتن با افغانستان در آینده، استراتژی جدیی را در پیش بگیرد و هشدار داده که هرگونه قصد برای انزوای کامل رژیم جدید در افغانستان نه تنها به مردم آن کشور آسیب خواهد رساند؛ بلکه چین خلأ به وجود آمده را پر خواهد کرد.
دولت انگلیس در حالی از خروج هزاران نفر از افغانستان، ابراز غرور و افتخار می‌کند که بر اساس گزارش‌ها هنوز هم این افراد در هتل‌ها و کمپ‌ها به سر می‌برند و اسکان داده نشده‌اند. پناهجویان می‌گویند دولت انگلیس در رفتاری تبعیض‌آمیز، پناهجویان اوکراینی را بر افغان‌هایی که زودتر به آن کشور پناهنده شده‌اند، ترجیح می‌دهد.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها