به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۳۸۴۱۹

فقر و بیماری از چالش‌های مناطق محروم

فقر و بیماری از چالش‌های مناطق محروم
گروه جامعه: توسعه در مناطق محروم همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی است این در حالی است که یکی از مهمترین شاخصه‌های این توسعه یافتگی، سلامت است.مناطق محروم کشور همواره یکی از نقاطی است که برخی از شاخصه‌ها مانند بیماری یا فقر در آن‌ها وجود دارد این در حالی است که سلامت در مناطق محروم همواره با چالش مواجه است و کمبود امکانات در این مناطق ساکنان آن را با مشکل روبرو کرده است.

احسان آقاپور، متخصص سلامت اجتماعی  با بیان اینکه سلامت مردم مناطق محروم یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه یافتگی یک کشور محسوب می‌شود، گفت: هر چقدر این میزان بالاتر باشد نشان دهنده این است که این کشور توسعه یافته‌تر بوده و از رفاه اقتصادی و اجتماعی بالاتری برخوردار است و اگر این شاخصه‌ها پایین باشد نشان از این است که هنوز کشور با توسعه یافتگی فاصله دارد.

وی افزود: ما اگر وضعیت سلامت مناطق محروم را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که بعد از انقلاب اسلامی وضعیت سلامت در این مناطق تا حدی با اجرای برخی از برنامه‌ها بهبود مناسبی داشته است اگرچه ما هنوز نیازمند توجه بسیاری در این حوزه هستیم. اگر می‌خواهیم به استاندارد‌های جهانی در این حوزه دست پیدا کنیم نیازمند این هستیم که سیاست‌گذاران حوزه سلامت ارتباط مستقیمی را با مردم در جهت ارائه خدمات سلامت داشته و آن را حفظ می‌کنند به شکلی که باید در این جامعه نگاه کل نگر را ایجاد کرد و برای انجام فعالیت‌های جدی در حوزه سلامت برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

پایین بودن سرانه پزشک عمومی در کشور
این کارشناس سلامت و رفاه بیان کرد: آنچه که ما اکنون در سطح کشور بر اساس آمار‌ها مشاهده می‌کنیم این است که سرانه پزشک عمومی در مناطق محروم بسیار پایین بوده و این آمار در مورد پزشک خانواده و پزشکان متخصص نیز وجود دارد که این نشان می‌دهد که ما در این مناطق همچنان نیازمند رسیدگی و اجرای برنامه‌های بیشتری بر اساس شاخص‌های توسعه هستیم.آقاپور ادامه داد: ما اکنون با مشکلات زیادی در مناطق محروم روبه‌رو هستیم و برای حل آن نیازمند اجرای عدالت در حوزه سلامت هستیم. افزایش شاخصه‌های عدالت در سلامت یکی از موضوعات بسیار جدی در زمینه رفع محرومیت در این مناطق است.

وی افزود: برنامه دیگر باید افزایش دسترسی به خدمات سلامت باشد. هرچه مردم بیشتری به این خدمات دسترسی داشته و به آسانی آن‌ها را دریافت کنند به نظر می‌رسد یک توسعه یافتگی در این مناطق شکل گرفته باشد و کمک جدی برای از بین بردن ناعدالتی در حوزه سلامت باشد.

ضرورت توسعه بیمه‌های اجتماعی
عضو هیئت علمی وزارت بهداشت یادآور شد: میزان گستردگی بیمه‌های اجتماعی نیز در مناطق محروم از جمله دیگر شاخصه‌های سلامت در این مناطق است. اگر این توسعه شکل بگیرد نشان می‌دهد که دولت و حاکمیت نیاز‌های مناطق محروم را کشف کرده و به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد.وی در ادامه با بیان اینکه موضوع دیگر بحث سواد سلامت در این مناطق است. هرچه میزان این سواد بالاتر باشد، این شاخص تا حد زیادی بالا رفته است، اما این کافی نیست بلکه نیازمند تلاش بیشتر در این حوزه هستیم.

تنوع نیازهای سلامت در مناطق محروم
آقاپور یادآور شد: بعد دیگر مسأله توجه به نیاز‌های سلامت با توجه به تنوعات منطقه‌ای متفاوت است که با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی هر منطقه برخی بیماری‌ها را تجربه کنند. اگر به این موضوع پرداخته شود تا حدی برخی مشکلات مناطق محروم را رفع کرده‌ایم.وی تأکید کرد: مردم مناطق محروم زمانی می‌توانند نسبت به وضعیت سلامت خود رضایت داشته باشند که این شاخص‌ها در مناطق آن‌ها بالا شد.
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها