به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۴ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۳۳۸۴۳۸

تحولات‌منطقه‌ای‌منجربه همکاری‌بیشتردوجانبه شد

تحولات‌منطقه‌ای‌منجربه همکاری‌بیشتردوجانبه شد
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش مشترک تجاری روسیه و ایران گفت: تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه نیز گسترش بی‌سابقه همکاری‌ها را به سطح ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و بسط آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی در پی خواهد داشت. به‌علاوه، استفاده از تهاتر کالا میان تجار بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولت‌ها، مشارکت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.
 
به گزارش ایلنا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در همایش روابط تجاری ایران و فدراسیون روسیه با تاکید بر تحکیم و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد که اگر چه مناسبات ایران و روسیه در طول تاریخ، فراز و فرود‌های بسیاری را تجربه کرده، اما به اذعان تحلیلگران بین‌المللی، هیچ‌گاه مسئله گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به اهمیت این سال‌ها نبوده است.
 
 خوانساری گفت: در چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی، روابط ایران و روسیه بر اصل احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز استوار است. تحولات منطقه‌ای نیز همواره به همکاری بیش از پیش ایران و روسیه منجر شده و این دو کشور منافع مشترک و هم‌سویی در آسیای مرکزی، دریای خزر، حوزه قفقاز و خلیج فارس با در نظر گرفتن قابلیت‌های ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و انرژی داشته و دارند.

او با اشاره به تحمیل تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه ایران و روسیه، این مساله را عامل نزدیک‌تر شدن دو کشور و ارتقای بیش از پیش روابط تجاری دانست که انگیزه فراوانی برای همکاری بین دو همسایه در زمینه‌های مختلف اعم از انرژی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی، موضوعات علمی و ... ایجاد کرده است.

خوانساری ادامه داد: سفر جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم ایران به روسیه و تبادل هیات‌های متعدد در سایر سطوح بین دو کشور پس از آن، تاثیر مستقیمی بر تقویت صادرات ایران به روسیه به‌خصوص از زمان آغاز مناقشه با اوکراین داشته است. امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز که پیشتر به صورت موقت اجرا شده بود، این روند را روان‌تر خواهد کرد و مضاف بر آن، تقلیل نقش دلار در مبادلات تجاری دوجانبه نیز گسترش بی‌سابقه همکاری‌ها را به سطح ۱۰ میلیارد دلار در مرحله اول و بسط آن تا سطح ۲۵ میلیارد دلار در مراحل بعدی در پی خواهد داشت. به‌علاوه، استفاده از تهاتر کالا میان تجار بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولت‌ها، مشارکت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.

مسعود خوانساری استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب ایران در زمینه کم‌اثر کردن و خنثی‌سازی تحریم‌ها، ایجاد کنسرسیوم حمل‌ونقل ریلی بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان با توجه به ظرفیت محدود حمل‌ونقل دریایی و افزایش تقاضای کالاهای ترانزیتی از خاک ترکمنستان، فعال شدن مرز گمرکی دوم ماگارام کِنسکی در ضلع جنوبی مرز کنونی برای توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای، افزودن سفرهای ریلی ترکیبی شامل واگن روباز و روبسته، واگن یخچالی و پلتفرم جهت حمل کانتینرهای یخچالی از مسکو به آستارا در ایران برای تعدیل فشار حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی در شرایط کمبود کشتی، تشکیل کمیته‌های مشترک صنعتی بین دو کشور با توجه به رشد بی‌نظیر فعالان ایرانی در حوزه دانش‌بنیان جهت تامین نیازهای مصنوعات صنعتی، ایجاد هرچه سریع‌تر کانال الکترونیک بین گمرکات ایران و روسیه به منظور شفاف‌سازی رویه تبادل اسناد، انجام عملیات لایروبی رود ولگا توسط بنگاه‌های اقتصادی ایرانی در تهاتر با نهاده‌های دامی و روغن خوراکی، انتقال برخی کشتی‌ها با ظرفیت کمتر از هزار تن توسط روسیه از دریای سیاه به دریای خزر و کاهش نرخ بهره جنرال کارگو را به عنوان پیشنهاداتی در جهت ارتقای مناسبات دو و چندجانبه عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به این که اتاق‌های بازرگانی در ایران حدود 50 هزار عضو دارند و در همه زمینه‌های تجاری و اقتصادی، و سهمی بالایی از تولید ناخالص داخلی کشور دارند، آمادگی این نهاد بخش خصوصی را برای همکاری کامل با بخش خصوصی روسیه در تمامی زمینه‌ها اعلام کرد. او گفت: اکنون که دو کشور در مسائل منطقه‌ای و جهانی بیش از پیش تفاهم دارند، تامین نیازهای طرف مقابل در ظرفیت‌های مکمل به تعمیق روابط و پایدار شدن همکاری‌های اقتصادی منجر خواهد شد.مسعود خوانساری در پایان گفت: از بازرگانان و همکاران ارجمند روسی درخواست می‌کنم مشکلات و موانع موجود در تجارت با ایران را به‌صورت شفاف مطرح کنند تا اتاق بازرگانی تهران مساعی خود را برای رفع یا حداقل کردن آنها بکار ببندد.
برچسب ها: مسعود خوانساری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها