کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خیزش گرد وغبار راه حل دائمی می‌خواهد

4 خرداد 1401 ساعت 13:45


گروه جامعه: از ابتدای امسال استان ایلام بیش از ۲۰ روز گرد وخاک را تجربه کرد، برخی از این روزها به تعطیلی نیز کشیده شد و کارشناسان معتقدند برای رهایی از این معظل باید به فکر راه حل‌های دائمی باشیم.به گزارش ایسنا، دکتر «نورالدین رستمی» با بیان اینکه موضوع ریزگردها مدت هاست استان‌های همجوار با کشور عراق از جمله ایلام، کرمانشاه و خوزستان را درگیر خود کرده،  از طریق محصولات کشاورزی، دام‌ها و با تاثیری که بر روی ریه می‌گذارند باعث بروز بیماری‌های مختلفی برای ساکنان این استان‌ها از جمله کودکان و سال‌خوردگان می‌شوند.
 

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام افزود: از طرفی دیگر به علت تعطیلی‌های مکرر ناشی از ریزگردها، بخش‌های دیگری نیز از جمله صنعت، مشاغل، آموزش و.... با مشکل مواجه می‌شوند.
رستمی با تاکید بر اینکه باید برای حل معضل ریزگردها به دنبال راه‌حل دائمی باشیم، ادامه داد: مالچ پاشی یکی دیگر از راه‌های کنترل هجوم ریزگردهاست که متاسفانه نه تنها هزینه‌بالایی به دنبال دارد، بلکه تاثیرات آن نیز کوتاه مدت است و پس از گذر حداکثر دوسال مجدادا گریبانگیر کشورها خواهد شد.

وی ادامه داد: از این رو باید اقدامات اساسی از جمله به جریان انداختن منابع آبی، احیای پوشش گیاهی، افزایش رطوبت خاک، نصب بادشکن انجام داد  تا این مشکل به صورت دائمی حل شود.رستمی در پایان با اشاره بر اهمیت ارتباط دانشگاه با دستگاه‌هایی اجرایی گفت: اگر ارتباط بین دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی قوی شود، بسیاری از مشکلات استان می‌توانند برای دراز مدت و با روش علمی رفع شوند.

«غلام‌رضا ابدالی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز اظهار کرد:  با توجه به کاهش میزان بارش باران و وقوع خشکسالی، شاهد افزایش روزهای خاکی در استان بوده‌ایم.مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان ایلام با بیان اینکه کانون ریزگردها خارج از کشور است، افزود: رایزنی‌های بسیاری با سفیر عراق در ایران برای حل مشکلات ریزگردها انجام شده که خوشبختانه مورد استقبال عراق نیز بوده است.ابدالی تصریح کرد: در اواخر هفته نشستی با حضور دبیر ستاد مقابله با ریزگردها برگزار خواهیم کرد که در این راستا امید می‌رود به زودی اقدامات چشم‌گیری جهت رفع گرد و خاک در استان اعمال شود.


کد مطلب: 338447

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338447/خیزش-گرد-وغبار-راه-حل-دائمی-می-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir