به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۳۳۸۵۴۳

احضار کاردار یونان در تهران

احضار کاردار یونان در تهران
گروه بین الملل: در پی توقیف محموله کشتی ایرانی در آب‌های یونان، وزارت امور خارجه ایران کاردار یونان را فراخواند. سازمان بنادر و دریانوردی نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه عمل کند.
با توقیف محموله نفت‌کش تحت پرچم ایران در آب‌های یونان با هماهنگی آمریکا، کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و به نقل از رسانه‌های دولتی ایران مراتب "اعتراض شدید" دولت این کشور به او ابلاغ شد.
 وزارت امور خارجه ایران به کاردار سفارت یونان اعلام کرده که تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق "راهزنی بین المللی" است و مسئولیت آن با دولت یونان و "تصرف‌کنندگان غیرقانونی" این محموله است.از سوی دیگر سازمان بنادر و دریانوردی ایران با انتقاد از این رفتار یونان با ادبیات مشابه وزارت امور خارجه ایران این رفتار را "مصداق بارز دزدی دریایی" خواند.این سازمان اعلام کرده که تخلیه محموله این نفتکش "کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست" است و از دولت یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه عمل کند.
در بیانیه‌ای که پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر کرده آمده است که یک فروند کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا توقیف شده است.در این بیانیه آمده در حالی که این کشتی به منظور "حفظ ایمنی پرسنل و کشتی" به سواحل یونان پناه برده است اما "هیچ‌گونه همکاری و کمک‌رسانی" صورت نگرفته و توسط نیروی نظامی یونان محموله این نفت‌کش تخلیه شده است.نفتکش روسی "لارا" با نام قبلی "پگاس" حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود که روز ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) امسال در آب‌های یونان توقیف شد.
گارد ساحلی یونان نیز روز ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) از توقیف این نفتکش خبر داد و آن را متعلق به روسیه خواند. رویترز نیز گزارش داد که توقیف این کشتی در چارچوب تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین رخ داده است.در همان زمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از این اقدام گفته بود:‌« ما طبق گزارش‌ها مطلعیم که این تانکر حامل نفت ایران بوده است.»

 
برچسب ها: یونان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها