به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۳۳۸۵۴۶

ایران فعالیت اتمی خود را مخفی کرد

ایران  فعالیت اتمی خود را مخفی کرد
گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی می‌گوید مقام‌های ایران نزدیک به بیست سال پیش به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتند و سپس این اسناد را در اختیار مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشور قرار دادند تا بتوانند از آنها برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت‌های مشکوک به ساخت تسلیحات اتمی استفاده کنند.
وال استریت ژورنال به نقل از "منابع اطلاعاتی کشورهای خاورمیانه" نوشته است که این اسناد که درباره سوابق فعالیت اتمی ایران بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی بود، به عنوان اسناد محرمانه در آژانس بین المللی انرژی اتمی نگهداری می‌شد.به بیان دیگر، این اسناد در واقع بیانگر این موضوع بود که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه اطلاعاتی دارند و این برنامه هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنند.این گزارش می‌افزاید، محتوی اسناد محرمانه آژانس در آن سال‌ها نشان می‌داد که ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، مشغول فعالیت بوده است.
 مدیر مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل و بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل گفته است که دستیابی ایران به اسناد حساس آژانس "نقض جدی امنیت داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود".
دیوید آلبرایت گفت که با در دست داشتن این اسناد "ایران می‌توانست پاسخ‌هاییش را طوری طراحی کند که به آنچه آژانس از قبل می‌دانسته اعتراف کند، اما آنچه را آژانس هنوز نمی‌دانسته، همچنان پنهان نگه دارد".
به نوشته این روزنامه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهار نظر در مورد سرنوشت این اسناد خودداری کرده و مقام‌های ایرانی هم به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی ندادند.
ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد کرده و گفته است که هدفش از پیگیری برنامه اتمی، صلح‌آمیز است.وال استریت ژورنال می گوید اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران به آنها دست یافت، از جمله بیش از ۱۰۰ هزار سند و پرونده‌ای بود که توسط اسرائیل از انباری در نزدیکی تهران ربوده و به داخل اسرائیل برده شد.
برخی از این مدارک شامل یادداشت‌هایی دست‌نویس به زبان فارسی در مورد اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی و ضمیمه‌هایی همراه با تفسیر طرف ایرانی از آنها بوده است. در بسیاری از اسناد بررسی شده توسط وال استریت ژورنال، مقام‌های ایرانی به "روش‌های اطلاعاتی" برای دستیابی به گزارش‌های آژانس اشاره کرده‌اند.
کارشناسان آشنا به این موضوع به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که اسرائیل، آرشیو هسته ای ربوده شده از ایران را به نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده تحویل داده و به کارشناسان مستقل از جمله مرکز بلفر در دانشگاه‌هاروارد هم برای بررسی این اسناد دسترسی‌هایی داده است. این مرکز سه سال پیش به این نتیجه رسید که اسناد آرشیو نشان می‌دهند که برنامه هسته‌ای ایران بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد پیشرفت کرده است.
وال استریت ژورنال می گوید این اسناد را که به طور عمومی منتشر نشده اند، مشاهده و بررسی کرده است.
یکی از مقام‌های سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته است اسناد آژانس که ایران به نحوی به آن دسترسی پیدا کرد، معتبر هستند و آقای آلبرایت که به برخی از اسناد آرشیوهای هسته‌ای دسترسی داشته و کتابی درباره آن نوشته، گفته است که اسناد به زبان فارسی که وال استریت ژورنال بررسی کرده، با آنچه او در اسناد دیگر آرشیو هسته ای ایران دیده، مطابقت داشته است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها