به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۳۸۶۷۲

سبک‌زندگی بی‌تحرک‌باعث کدام‌بیماری‌ها‌می‌شود؟

سبک‌زندگی بی‌تحرک‌باعث کدام‌بیماری‌ها‌می‌شود؟
گروه علمی: زنان مسنی که مرتب کار‌های خانه مانند ظرف شستن، تمیز کردن خانه و آشپزی را انجام می‌دهند، قلب‌های سالم‌تری در مقایسه با زنانی دارند که از این فعالیت‌ها دست کشیده‌اند.محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی مقدار تحرک و فعالیت‌های بدنی ۵۵۰۰ زن در یک هفته، با استفاده از گجت‌های ردیابی حرکت، به این نتیجه رسیدند.

کاهش خطر حمله قلبی با فعالیت روزانه در خانه
 نتایج نشان داد خطرات حمله قلبی و سکته مغزی در زنانی که روزانه حداقل ۴ ساعت در خانه تحرک دارند تا دو سوم کاهش می‌یابد. از تحرک و فعالیت‌های روزانه باید به کار‌های ساده روزمره مانند آشپزی، تمیز کردن خانه، باغبانی و حتی دوش گرفتن اشاره کرد.در ضمن بررسی‌های متعددی نشان داده است که ورزش‌های منظم مانند پیاده‌روی تند هم برای حفظ سلامت قلب مهم است. اما تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد انجام دادن کار‌های ساده‌تر هم می‌تواند به زنان کمک کرده و قلب آن‌ها را سالم‌تر نگهدارد که این وضعیت به نوبه خود موجب عمر طولانی‌تر آن‌ها می‌شود.

بیماری قلبی، یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ زنان در بریتانیاست و تقریبا هر سال ۲۴ هزار زن، ۶۶ زن در روز، را به کام مرگ می‌کشاند.محققان دانشگاه کالیفرنیا، فعالیت فیزیکی حدود ۵۵۰۰ زن بین ۶۳ تا ۹۷ سال را که هیچ کدام از آن‌ها در شروع تحقیق، بیماری قلبی نداشتند، بررسی کردند. به هر یک از شرکت‌کنندگان در تحقیق یک شتاب‌سنج داده شد تا با بستن آن روی مچ‌شان، مقدار فعالیت‌های روزانه‌شان اندازه‌گیری شود.

این تحقیق سال ۲۰۱۲ شروع شد و تا پایان ۲۰۲۰ ادامه یافت که در این سال مشخص شد ۶۱۶ نفر از زن‌ها به یکی از بیماری‌های قلبی-عروقی و ۲۶۸ نفر به بیماری‌های سرخرگ کرونری مبتلا شده بودند. ۲۵۳ نفر هم سکته مغزی کردند و ۳۳۱ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست دادند.متخصصان با بررسی داده‌های مربوط به این زنان دریافتند، آن دسته از زنانی که حداقل ۴ ساعت در خانه به انجام دادن کار‌های خانه مشغول بودند، ۶۲درصد کمتر از زنان دیگر که حداکثر دو ساعت در خانه فعال بودند، در خطر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی قرار گرفتند.زنانی که در خانه بیشتر از ۲ ساعت فعالیت داشتند، ۴۳درصد کمتر از زنان دیگر در خطر بیماری‌های قلبی-عروقی بودند و ۳۰ درصد کمتر به سکته مغزی مبتلا شدند.

تاثیر میزان تحرک بر سلامت قلب و عروق
 بیماری قلبی‌-عروقی به‌طور کلی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که قلب یا رگ‌های خونی را به خود گرفتار می‌کنند. این بیماری‌ها معمولا با ذخیره شدن چربی در سرخرگ‌ها پیش می‌آیند.در بیماری سرخرگ کرونری هم، سرخرگ‌های اکلیلی قلب تنگ و باریک می‌شوند و در نتیجه تصلب شرایین (گرفتگی رگ‌ها) رخ می‌دهد. در این وضعیت خون و مواد غذایی کافی به قلب نمی‌رسد و در نتیجه فرد به سکته قلبی مبتلا می‌شود. همچنین با نرسیدن خون کافی به مغز، سکته مغزی رخ می‌دهد.

بررسی‌های محققان کالیفرنیا نشان داد که حتی تغییری کوچک در مقدار تحرک فرد در زندگی روزمره موجب سلامت قلب و عروق او می‌شود. در واقع حرکت بیشتر در روز و انجام دادن یکسری فعالیت‌های مختلف و پرهیز از سبک یک‌جانشینی، از خطر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌کاهد.وقتی رگ‌های اصلی خون که کار تامین مواد مغذی و اکسیژن به قلب را انجام می‌دهند صدمه می‌بینند، بیماری سرخرگ کرونری به وجود می‌آید. حداقل ۱،۶ میلیون مرد و ۱میلیون زن در بریتانیا و حدود ۱۵میلیون بزرگسال در آمریکا به بیماری سرخرگ کرونری مبتلا هستند.
در این بیماری، وجود پلاک و التهاب در سرخرگ‌ها موجب تنگی این عروق شده و در نتیجه خون‌رسانی به قلب به درستی انجام نمی‌شود. این اتفاق به‌مرور زمان موجب ابتلای فرد به آنژین قلبی و در نهایت انسداد کامل رگ‌های قلبی و بروز سکته می‌شود.بسیاری از مردم به دلیل نداشتن علایم بیماری، از ابتدا متوجه گرفتگی رگ‌هایشان نمی‌شوند، اما پس از مدتی به تنگی نفس هنگام ورزش یا زمان‌هایی که اضطراب دارند مبتلا می‌شوند.

علت ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری
ازدلایل دیگر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری می‌توان به مصرف سیگار، دیابت و سبک‌زندگی بی‌تحرک اشاره کرد. می‌توان با ترک سیگار، کنترل بیماری دیابت، کاهش فشار خون بالا، مصرف رژیم غذای سالم و مدیریت اضطراب از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.همچنین دارو‌های کاهش کلسترول بد و آسپرین که خون را رقیق می‌کند، می‌توانند از خطر ایجاد لخته خون در رگ‌های خونی پیشگیری کنند. وقتی فردی دچار گرفتگی شدید رگ‌ها می‌شود، متخصصان قلب با کار گذاشتن وسیله کوچک فلزی به نام استنت (stent) داخل رگ‌ها، آن‌ها را باز نگه می‌دارند. این وسیله دایمی است و در رگ‌ها باقی می‌مانند.برخی مواقع هم با عمل جراحی گذرگاه شریان کرونری (بای پس)، رگ‌های مسدودشده بیمار باز می‌شود.اگر افراد و به‌ویژه زنان سالمند از سبک زندگی پرتحرک استقبال کنند، کمتر گرفتار بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شده و می‌توانند از زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری بهره‌مند شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها