به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۶ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۳۳۸۶۷۸

ایران‌چگونه گازخود رابه پاکستان‌و‌عراق صادرمی‌کند؟

ایران‌چگونه گازخود رابه پاکستان‌و‌عراق صادرمی‌کند؟
گروه اقتصادی:ایران به‌دنبال توسعه بازارهای گاز خود است و می‌خواهد مشتری‌های جدیدی را در اروپا پیدا کند اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده. ایران با پاکستان‌ هم در زمینه صادرات گاز مذاکره می‌کند.به گزارش اتاق ایران، برنامه دولت برای صادرات گاز اعلام شد؛ مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه صادرات گاز به عراق، پاکستان و اروپا گفت. با حمله روسیه به اوکراین گاز در اولویت مذاکرات کشورهای مختلف قرارگرفته است و ایرآن‌هم باید برای صادرات گاز خود برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشد تا شاید سهمی از بازارهای جهانی را در دست گیرد؛ صادرات گاز به اروپا.

اما چگنی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره صادرات گاز به اروپا می‌گوید: ما قطعاً بررسی‌ها را انجام می‌دهیم، هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده، طبیعی است که ما هم دنبال این هستیم که بازارمان را توسعه دهیم و مشتری جدیدی داشته باشیم. برنامه ما برای ورود به بازار اروپا از مسیر خط لوله است ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم، بنابراین فعلاً نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

صنعت نفت در ایران مشکلات زیادی دارد؛ رضا پدیدار، فعال حوزه انرژی می‌گوید: «صنعت نفت ایران با شاخص قدمت و سابقه دیرین، شاهد عقب‌ماندگی‌های مفرط در بخش‌های اقتصادی، فنی و مدیریتی بوده و تحریم‌های اقتصادی یک دهه اخیر، این شرایط را برای صنعت نفت که در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار داشته، تشدید کرده است.» اما فریدون برکشلی، مدیر گروه مطالعات انرژی وین معتقد است: چنانچه اتحادیه اروپا انرژی روسیه را از دست بدهد، حداقل جایگزینی ایران است. این را تمام بازیگران می‌دانند. اما باید قدری منتظر ماند و دید که اروپایی‌ها بین روسیه و ایران، کدام‌یک را ترجیح می‌دهند. هند و چین یعنی مصرف‌کنندگان اصلی دنیا، تصمیم خود را گرفته‌اند و خرید ارزان از روسیه و ایران را در دستور قرار داده‌اند.

چگنی درباره صادرات گاز به پاکستآن‌هم گفته است: مذاکره با پاکستان را آغاز می‌کنیم، آن‌ها هم علاقه‌مند هستند که از ایران گاز وارد کنند؛ اما هنوز اقدام خاصی انجام‌نشده است.عراق یکی از بازارهای گاز ایران است که ۱,۶ میلیارد دلار به گفته چگنی به ایران بدهکار است. او می‌گوید: قرارداد گازی با عراق برای صادرات به بغداد سال آینده به پایان می‌رسد و سال بعد از آن‌هم قرارداد بصره تمام می‌شود اما در قراردادهای جاری تکالیفی داریم که باید به میزان قرارداد گاز را صادر کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح می‌کند: در تفاهم‌نامه‌ای که باهم به امضا رساندیم، با توجه نیاز آن‌ها و شرایط کشور خودمان توافق کردیم که گاز را ارسال کنیم، اما درهرحال گاز ارسالی به عراق را افزایش دادیم. از طرفی رقم باقیمانده بدهی گازی عراق ۱,۶ میلیارد دلار است؛ طبق تفاهم‌نامه مقررشده باید بدهی‌ها ظرف یک ماه پرداخت شود.

هیجدهم اردیبهشت‌ماه حمد موسی العبادی، سخنگوی رسمی این وزارتخانه به «نشریه الصباح» گفته: توافقات پیشین عراق و ایران درباره واردات گاز به این ترتیب بود که عراق در فصل زمستان ۵۰ میلیون متر مکعب و در فصل تابستان ۷۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کند. در دوره گذشته شاهد ناهماهنگی در عرضه گاز ایران بودیم، و عرضه آن به بین ۵ تا ۸ میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت که موجب فشار شدید بر شبکه برق عراق و از کار افتادن بسیاری از نیروگاه‌ها به علت نبود سوخت شد.

سخنگوی وزارت برق عراق گفته است: تفاهمات اخیر منجر به افزایش نسبت از ۸ میلیون متر مکعب به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز شد که البته این میزان نیاز عراق به تأمین برق را برآورده نمی‌کند. مذاکرات با طرف ایرانی همچنان ادامه دارد، زیرا اخیراً هیاتی از دولت عراق به تهران سفر کرده‌اند تا بتوان درباره افزایش گاز وارداتی و نیز سازوکار پرداخت در بازه ۳ ساله به توافق رسید.
برچسب ها: صادرات گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها