به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۳۸۷۶۸

واکنش آمریکا به یك جرم‌‌انگاری در عراق

واکنش آمریکا به یك جرم‌‌انگاری در عراق
گروه بین الملل: آمریکا ناخشنودی عمیق خود را از تصویب قانون جدید پارلمان عراق مبنی بر جرم‌انگاری برقراری و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ابراز کرد. براساس این قانون، خاطیان حتی در معرض مجازات حبس ابد و اعدام قرار خواهند داشت.
در پی تصویب  قانون مجرمانه دانستن عادی‌سازی روابط با اسرائیل در پارلمان عراق، وزارت امور خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای مراتب ناخشنودی عمیق خود از تصویب این قانون را ابراز کرد.در این بیانیه آمده است: «این قانون علاوه بر اینکه آزادی بیان در عراق را به مخاطره می‌اندازد و جوی یهودستیزانه ایجاد می‌کند در تضاد کامل با اقداماتی است، که همسایگان عراق با ایجاد پل‌ و عادی‌سازی روابط با اسرائیل، در جهت ایجاد فرصت‌های جدید برای مردم  منطقه انجام داده‌اند.»
در این بیانیه تاکید شده که دولت آمریکا همچنان به عنوان شریکی قوی و تزلزل‌ناپذیر از اسرائیل حمایت خواهد کرد و از اقدام‌های تل‌آویو برای بهبود و گسترش روابط با همسایگان خود "در راستای صلح و رفاه برای همه" پشتیبانی خواهد کرد.
مجلس عراق روز پنجشنبه  لایحه "جرم‌انگاری" هر شکل از عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به اتفاق آرا به تصویب رساند.بر اساس این قانون، هر گونه تلاش برای برقراری و همچنین عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ممنوع اعلام شده و هر فرد و نهادی که از این قانون سرپیچی کند مشمول مجازات‌های شدید خواهد شد. از جمله مجازات‌های این "تخطی" حبس ابد و اعدام تعیین شده است.این قانون تنها چند ماه پس از برگزاری یک کنفرانس مناقشه‌برانگیز در اقلیم خودمختار کردستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل تصویب شده است.
از ۳۲۹ نماینده ۲۷۵ نفر در جلسه پارلمان حضور داشتند و همگی به لایحه‌ای که از سوی جناح مقتدی صدر ارائه شده بود، رای مثبت دادند.به گزارش میدل ایست نیوز، دفتر اطلاع‌رسانی مجلس نمایندگان عراق، هدف از این قانون را که متن آن نیز در رسانه های عراق منتشر شده، "جلوگیری از برقراری روابط دیپلماتیک یا سیاسی یا نظامی یا اقتصادی یا فرهنگی یا هر نوع رابطه دیگر" با دولت اسرائیل عنوان کرده است.مجلس عراق در بیانیه‌ای این قانون را "مصداق روشن اراده مردم عراق" نامید.
حسن سلیم، نماینده جنبش عصائب‌ اهل حق در پارلمان عراق، تصویب این قانون را به منزله "پیروزی نه تنها برای مردم عراق، بلکه برای قهرمانان فلسطینی و حزب‌الله لبنان" دانست.
تحلیل‌گران حوزه سیاسی در عراق، انتقاد کرده‌اند که چرا مجلس این کشور در آخرین جلسه خود به موضوعات مربوط به بن بست سیاسی این کشور نپرداخت و به توافقی دست نیافت.
عدم توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور جدید و تشکیل کابینه به بحران سیاسی در عراق دامن زده است.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها