کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معرفی قطعات جرثقیل

7 خرداد 1401 ساعت 10:02

گروه کسب و کار: جرثقیل از قطعات بسیار مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظیفه ای مختص خود دارد. عملکرد درست و دقیق تمام اجزا در کنارهم سبب بی خطا عمل کردن جرثقیل خواهد شد. هر یک از بخش‌های این ماشین صنعتی در صورت خرابی‌، نیازمند بررسی توسط تعمیرکار متخصص می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی قطعات و شیوه عملکرد هریک از اجزای این ماشین صنعتی بپردازیم.


قلاب
برای نگهداری و رها کردن بار، نیاز به قلاب داریم. در واقع این وسیله از مهمترین اجزای جرثقیل‌های دروازه ای و سقفی بحساب می‌آید که دارای طراحی‌های مختلفی می‌باشد. البته نوع قلاب با توجه به تناژ نیز می‌تواند متفاوت باشد.

بوم
بوم یا همان بازوی جرثقیل‌، بخشی اساسی در عملکرد این ماشین صنعتی بحساب می‌آید. از شیوه‌های تشخیص نوع جرثقیل‌، مدل بوم می‌باشد. این قسمت از فولاد و آلیاژهای آن ساخته می‌شود و بصورت خشاب بدرون یکدیگر وارد می‌شوند. این عمل بصورت هیدرولیک قابل انجام است.

قسمت بالابر
همانطور که از نامش پیداست، برای بالا و پایین کردن بار کاربرد دارد. این عمل با کمک سیم متصل به قلاب انجام میگیرد. برای کار کردن نیاز به برق یا پنوماتیک می‌باشد.

دنده
بخشی در جرثقیل که باعث اتصال بین چرخ و زنجیرهای کابین اپراتور با بدنه اصلی این ماشین صنعتی می‌باشد دنده گردون نام دارد. نام دیگر آن بلبرینگ مرکزی می‌باشد. در واقع این قطعه سبب حرکت چرخشی و 360 درجه کابین اپراتور جرثقیل خواهد شد. به کمک این وسیله می‌توان بوم را در جهت‌های مختلف به حرکت درآورد. البته این قطعه در ماشین‌های دیگری نظیر بیل‌های مکانیکی نیز وجود دارد و عملکردی مشابه را انجام می‌دهد.
برای اینکه این قطعه کمتر دچار آسیب شود‌، رعایت چند نکته می‌تواند کمک بسیاری کند. اولین مورد تراز بودن میزان سکوی اصلی جرثقیل است که در آن بخش قرار خواهد گرفت. در صورت تراز نبودن سکو و جایگاه‌، در صورت بلند کردن بار ممکن است به دنده آسیب وارد شود. مورد بعدی به استفاده از سیستم چرخشی ماشین مربوط خواهد شد. با عملکرد مناسب یاتاقان سبب خواهد شد تا از اصطکاک قطعات جلوگیری شود.



جک تعادلی
برای بلند کردن و جابجایی بار‌، استفاده و باز کردن جک‌ها بسیار اهمیت دارد. این قطعات از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپی تشکیل شده اند. نحوه عملکرد آنها به این شکل است که در صورت باز شدن‌، جرثقیل از زمین مقدار فاصله خواهد گرفت. همین اتفاق سبب کاهش فشار بروی چرخ‌ها خواهد شد و وزن بار در سطحی بیشتر تقسیم می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا جرثقیل بتواند بارهای سنگین تری بلند کند.

وینچ
از این وسیله برای نگهداری کابل‌ها و طناب‌های جرثقیل استفاده خواهد شد. همینطور در صورت لزوم این قابلیت را دارد که آنها را بالا و پایین کند. در جرثقیل‌های با ظرفیت بالا‌، استفاده از وینچ‌های بکسلی بیشتر کاربرد خواهد داشت.

سایر قطعات
از دیگر قطعات بسیار مهم جرثقیل می‌توان به سیلندر بالا برنده بوم‌، اتاق راننده‌، کابین اپراتور‌، وزنه تعادلی‌، موتور و اسلورینگ اشاره کرد. همانطور که قبل تر نیز اشاره شد‌، عملکرد درست و بدون نقص هر بخش از جرثقیل نتیجه استفاده درست و سرویس‌های دوره ای می‌باشد.

بهترین تعمیرکار قطعات
در بخش ساخت و تعمیر قطعات ماشین آلات صنعتی، کارگاه‌های مختلفی فعالیت دارند. وجود تخصص و تجربه بالا برای تعمیر این قطعات بسیار حائز اهمیت است. با توجه به بررسی‌های انجام شده‌، مجموعه صنعت تراش از بهترین مراکز تعمیر و ساخت دنده و شانه گردان جرثقیل می‌باشد. از دیگر خدمات این مجموعه می‌توان به تعمیر کوزه گردون بیل مکانیکی و همینطور جرثقیل اشاره کرد. برای مشاهده سایر خدمات می‌توانید از طریق وب سایت sanat-tarash.com اقدام کنید. همینطور برای اطلاع از شرایط تعمیر و ساخت قطعات جرثقیل و بیل مکانیکی‌، با شماره 1005309-0912 تماس بگیرید.
 


کد مطلب: 338775

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338775/معرفی-قطعات-جرثقیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir