کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه جدید برای گران‌فروشی مواد شوینده

تجارت نیوز , 7 خرداد 1401 ساعت 16:24


گروه اقتصادی: ۲۸ اردیبهشت بود که نامه‌ای با سربرگ انجمن صنایع شوینده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست‌ شد که از توافق برای افزایش قیمت شوینده‌ها حکایت داشت.با شروع خرداد بعضی از تولیدکننده‌ها اقدام به بالابردن قیمت شوینده‌ها کردند. برخی از شوینده‌ها نیز در بازار کمیاب شد. اقدامی که واکنش وزارت صمت را به همراه داشت. طوری‌که همان روز این وزارتخانه قیمت‌های جدید را غیرقانونی دانست و از تولیدکنندگان خواست قیمت‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

گرچه بیشتر تولیدکنندگان ناچار به بازگرداندن قیمت‌ها شدند، اما به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها به ترفندهای جدیدی برای گران‌فروشی روی آورده‌اند.
طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به دولت، گویا پس از مخالفت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت شوینده‌ها واحدهای تولیدی به کم‌فروشی روی آورده‌اند تا از این طریق به خواسته خود که همان بالابردن قیمت‌هاست برسند.بررسی‌های میدانی نیز نشان از کمیابی مواد شوینده در سطح خرده‌فروشی‌ها دارد. گویا تولیدکنندگان شوینده نیز راه کارخانجات ماکارونی را در پیش گرفته‌اند تا با گروکشی درنهایت موفق به افزایش قیمت شوند.

قیمت شوینده‌ها افزایش می‌یابد؟
در حالی که در همان ابتدای خرداد وزیر صمت بالابردن قیمت شوینده‌ها را اشتباه خواند، بختیار علم‌بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، همچنان بر افزایش قیمت این محصولات تاکید دارد.او می‌گوید که پیش از این سازمان حمایت با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی قیمت مواد شوینده و آرایشی بهداشتی موافقت کرد.
به نظر می‌رسد این بار نیز به روال سنوات قبل دولت قصد دارد با سیاست‌های دستوری و برخورد پلیسی با بازار برخورد کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بارها این سیاست‌ها با شکست مواجه شده‌اند.دولت در حالی با افزایش قیمت شوینده‌ها مخالف است که پیش از این قیمت مواد اولیه تولید افزایش یافت. بنابراین مشخص نیست که با افزایش هزینه‌های تولید، کارخانجات چطور باید قیمت نهایی محصول را ثابت نگه دارد؟درنهایت دیر یا زود افزایش قیمت شوینده‌ها اتفاق می‌افتد و یا کارخانجات چاره‌ای جز گران‌فروشی یا تعطیلی نخواهند داشت. اما به نظر می‌رسد آنها فعلا برای بقا، کم‌فروشی را انتخاب کرده‌اند. شاید بهتر بود از ابتدا دولت چاره‌ای می‌اندیشید تا قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید افزایش نیابد.


کد مطلب: 338845

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/338845/راه-جدید-گران-فروشی-مواد-شوینده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir