به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۳۳۸۸۵۷

رقص شفق‌های قطبی در کنار ماه‌ گرفتگی کامل

رقص شفق‌های قطبی در کنار ماه‌ گرفتگی کامل
گروه علمی: "امان چوکشی"(Aman Chokshi) ستاره‌شناس، این تصویر را از ماه گرفتگی خونین ماه مه بر فراز تلسکوپ قطب جنوب(SPT) در کنار یک شفق قطبی ثبت کرده است.به گزارش ایسنا، این "تصویر زمان‌ گریز"(Time-lapse photography) خیره کننده، ماه گرفتگی کامل روز ۱۵ ماه مه را بر فراز یک رصدخانه در قطب جنوب در کنار شفق‌های قطبی باشکوه و آسمان قطبی پر از ستاره نمایش می‌دهد.
 
تصویربرداری زمان‌گریز(Time-lapse photography) شیوه‌ای است که در آن فرکانس ضبط فریم‌ها در یک سکانس، کمتر از فرکانس مشاهده آنها در همان سکانس است. زمانی که نتیجه کار با سرعت عادی پخش می‌شود، به نظر می‌رسد که زمان با سرعت بیشتری می‌گذرد.مواردی که بیشتر موضوع تصویربرداری زمان‌گریز هستند شامل حرکت ابر، رشد گیاهان، فساد میوه‌ها، پیشرفت ساخت سازه‌ها و تردد مردم در شهرها می‌شود.

این تصاویر از ماه گرفتگی توسط "امان چوکشی"، دانشجوی دکترای نجوم در دانشگاه ملبورن استرالیا ثبت شده است. او در حال حاضر به مدت یک سال است که در تلسکوپ قطب جنوب مشغول به کار است و تابش مایکروویو ساطع شده از کیهان را به عنوان بخشی از مشاهده سیاهچاله شبکه تلسکوپ افق رویداد مطالعه می‌کند."چوکشی" در ایمیلی به اسپیس گفت: دوشنبه گذشته ما خوش شانس بودیم که یک ماه گرفتگی کامل را از قطب جنوب دیدیم. ماه آرام آرام، کم نور شد و رنگ نارنجی به خود گرفت. دیدن این که چگونه آسمان کم نور شد و میلیون‌ها ستاره‌ی کهکشان راه شیری پدیدار شدند متحیر کننده بود. در اوج خسوف، مجموعه‌ای از شفق‌های قطبی درخشان در سراسر آسمان موج می‌زدند. یک عصر واقعاً تماشایی!

"چوکشی" تصاویری را که منجر به تشکیل عکس نهایی شد را در یک بازه زمانی پنج ساعته ثبت کرده است.گرفتن این تصاویر برای چوکشی نیازمند جسارت و تدبیر بود. قطب جنوب، که در حال حاضر به اوج فصل زمستان نزدیک شده است، در تاریکی دائمی غوطه‌ور است و کاشفان قطب باید برخی از شدیدترین شرایط آب و هوایی را که می‌توان روی زمین تجربه کرد، تحمل کنند.
برچسب ها: شفق‌های قطبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها