به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۳۳۸۹۳۳

خطای تاریخی اعتماد به روسیه

خطای تاریخی اعتماد به روسیه
گروه بین الملل: با آغاز حمله تجاوزکارانه سربازان روسی به اوکراین که ۲۴ فوریه آغاز شد، وابستگی شدید صنایع آلمان به واردات انرژی از روسیه بیش از پیش آشکار شد و انتقادهای زیادی برانگیخت.
زیگفرید روس‌وورم، رئیس اتحادیه صنایع آلمان BDI در واکنش به این انتقادها می‌گوید، اشتباه خواندن تمام سیاست‌های چند دهه در قبال روسیه کار درستی نیست.
او می‌گوید طبیعی است که صنایع آلمان هم در این وابستگی مسئولیت دارند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، دسترسی به گاز ارزان منطقه سیبری روسیه از طریق خط لوله مناسب بود.
رئیس BDI  گفت به لحاظ اقتصادی استفاده نکردن از این مزیت رقابتی نمی‌توانست کار درستی باشد.
بسیاری از ناظران با توجه وضعیت کنونی و پرهزینه و دشوار بودن قطع وابستگی به واردات انرژی از روسیه معتقدند همواره هشدارهایی نسبت به وابستگی شدید به روسیه وجود داشته و صرف نظر کردن از این مزیت رقابتی می‌توانست کار عاقلانه‌ای باشد.
روس‌وورم در واکنش به این انتقادها تصریح کرد، این حرف کاملا درست است و این چیزی است که امروز متوجه شده‌ایم، اما از منظر آن زمان تصمیم به همکاری با روسیه قابل توجیه به نظر می‌رسید.او می‌گوید هیچ کس نمی‌توانست تصور کند که زمانی یک رئیس جمهوری روسیه تصمیم بگیرد از اجماع حداقلی و متمدنانه جامعه جهانی کنار بکشد.
رئیس اتحادیه صنایع آلمان اذعان می‌کند که اعتماد به مسکو یک خطای تاریخی بوده و می‌افزاید اما این به معنای آن نیست که تمام سیاست‌ها در قبال روسیه در ۲۰ سال گذشته کاملا اشتباه بوده است.
 او با بیان این که آلمان هرگز اجازه ندارد دوباره به کشوری مانند روسیه چنین وابسته شود، افزود صادقانه باید گفت که توقف واردات گاز ار روسیه در شرایط کنونی قابل تحمل نیست و هم صنایع و هم دولت فدرال آلمان در این مورد اتفاق نظر دارند.قطع وابستگی کشورهای اروپایی به واردات انرژی ار روسیه در مورد ذغال سنگ و نفت به نسبت راحت‌تر از گاز است.
در این زمینه کشوری مانند آلمان که بخش بزرگی از گاز مصرفی خود را از طریق خط لوله از روسیه دریافت می‌کند با مشکلات جدی‌تری روبرو است زیرا هنوز زیرساخت‌ها و تاسیسات لازم برای دریافت گاز مایع را ندارد.آلمان سال گذشته حدود ۵۵ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه وارد کرد. با تلاش‌ها و تدبیرهایی که از آغاز حمله به اوکراین در دستور کار قرار گرفته، این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافته است اما قطع وابستگی کامل به همین سرعت رخ نمی‌دهد.
روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به تازگی اعلام کرد این کشور برای قطع وابستگی به واردات انرژی از روسیه گام‌های مهمی برداشته و می‌تواند نفت وارداتی از منابع روسی را پیش از پایان تابستان با منابع دیگر جایگزین کند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها