به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۳۳۹۰۷۲

۸ باید و نباید رمزارزها برای نوپاها

۸ باید و نباید رمزارزها برای نوپاها
گروه اقتصادی: به نظر می‌رسد انعطاف‌پذیری بالاتر این نوع دارایی، مزایا و آزادی‌های بیشتری که نسبت به ارزهای رایج در تراکنش‌ها دارند، احتمالا به‌زودی نقش مهمی در آینده کسب‌وکارها به‌ویژه در زیست‌بوم نوآوری و فناوری خواهد داشت.این موضوع به‌ویژه در شرایط کنونی کشور ما که تحریم‌ها، مشکلات عمده‌ای را برای تبادلات مالی بین‌المللی کسب‌وکارها به همراه داشته است، می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.به همین علت به نظر می‌رسد در کنار اهمیت ایجاد بسترهای مناسب و قانونمند برای بهره‌گیری از این ظرفیت جدید دنیای فناوری در کشور، وقت آن رسیده است که صاحبان کسب‌وکار - به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا - نگاه جدی‌تر به کارکرد رمزارزها در توسعه کسب‌وکارشان داشته باشند.

کارمزد تراکنش کمتر
یکی از مزایایی که ارز دیجیتال نسبت به پول سنتی دارد این است که در صورت رایج شدن در تبادلات، هزینه‌های پردازش بسیار کم یا حتی بدون هزینه خواهد داشت.این می‌تواند به صاحبان مشاغل کمک کند تا سود بیشتری کسب کنند. هزینه‌های پردازش پایین‌تر همچنین می‌تواند فرآیند تبدیل ارزهای دیجیتال به سایر رمزارزها را نیز تسریع کند.هر ارز دیجیتال به زنجیره‌های بلوکی (بلاک‌ چین‌) مختلفی متصل است که در صورت تبادلات همان یک نوع رمزارز این نرخ تبدیل به مراتب کمتر نیز خواهد بود.

جذب مشتریان جدید
ارزهای مجازی می‌تواند به شما در جذب مشتریان جدید کمک کند و به کسب و کار شما تصویری پیشرفته ببخشد.افراد بیشتری نسبت به قبل به سرمایه‌گذاری، خرج‌ کردن و تجارت ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند و این فرصت خوبی برای کسب‌و‌کارهای کوچک‌ فراهم می‌کند که با پذیرفتن ریسک درگیر شدن با فناوری بلاک‌چین از رقبای خود پیشی بگیرند.پذیرش رمزارز می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا مشتریانی را که به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از درآمد رمزارزی‌شان هستند، پیش از سایر رقبا جلب کنید.

‌ پذیرش پرداخت از همه افراد
شاید یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روآوردن به رمزارزها این باشد که شما می‌توانید پرداخت‌های ارز دیجیتال را از هر کسی در سراسر دنیا بپذیرید.فروشگاه آنلاین یک کسب‌وکار کوچک برای افرادی که در مکانی نزدیک زندگی می‌کنند تا افرادی که در ترکیه، چین یا حتی استرالیا سکونت دارند با این فناوری، به یک میزان در دسترس خواهد بود! در واقع هر فردی که بتواند به اینترنت متصل شود، می‌تواند از کسب‌وکارتان خرید کند. حتی در مورد کسب‌وکارهایی که به صورت فیزیکی فعالیت می‌کنند نیز اگر مشتری پول نقد یا کارت بانکی نداشته باشد، در صورتی که زیرساخت‌های مورد نظر در کشور فراهم شود، به‌راحتی می‌توانید ارزهای مجازی را بپذیرید.
برخی افراد دوست ندارند با بانک‌ها یا موسسات مالی اعتباری معامله کنند و ممکن است حساب‌های چک یا کارت اعتباری نداشته باشند و به این ترتیب راه‌ها را برای این دسته از مشتریان نیز باز خواهید کرد. همچنین می‌توانید بدون نگرانی در مورد فرآیندهای پیچیده و چندمرحله‌ای تبدیل ارز برای دورزدن تحریم در مبادلات بین‌المللی خود پرداخت‌های رمزارزی را بپذیرید. احتمالا بسیاری از مشتریان به‌دلیل کارمزدهای تراکنش کمتر، تمایل خواهند داشت که با ارزهای دیجیتال نیز پرداخت کنند.

کاهش بالقوه خطر تقلب
تراکنش‌های ارزهای دیجیتال برگشت‌ناپذیر هستند، به این معنی که احتمال کلاهبرداری در تراکنش‌ها از بین می‌رود. با ارزهای دیجیتال، امکان لغو پرداخت یا پس گرفتن پول توسط شخصی پس از خرید وجود ندارد و این موضوع احتمال تقلب را به مراتب کاهش می‌دهد. پذیرش ارزهای مجازی همچنین خطر کلاهبرداری را برای مشاغلی که زمان یا منابع لازم برای داشتن کارشناسان امنیتی برای دفاع از خود در برابر کلاهبرداران را ندارند، کاهش می‌دهد.

ریسک کمتر در هنگام معامله
بهترین بخش پذیرش پرداخت‌های رمزنگاری شده این است که خطرپذیری کمتری دارند. برای مثال، اگر شما صاحب کسب‌وکار کوچکی باشید و بیت‌کوین را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرید، وقتی ارزش آن بالا می‌رود، آن را با آن قیمت می‌فروشید. اگر ارزش بیت‌ کوین پایین بیاید، کسب‌وکار شما متحمل ضرر نمی‌شود زیرا هنوز رمزنگاری خود را به پول نقد مبادله نکرده‌اید.شاید مانع مهم در برابر پذیرش رمزارزها به‌عنوان آینده دنیای اقتصاد این باشد که شما هنوز رمزارز را به‌خوبی درک نکرده‌اید یا کاملا ناآشناست اما واقعیت این است که پذیرش جریان اصلی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌‌رسد.این یعنی ممکن است رمزارزها فرصتی آینده‌نگر برای کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای کوچک و نوپای کشور باشد که با آینده بالقوه ارز دیجیتال همسو می‌شود.

امنیت سایبری
در کنار آورده‌هایی که رمزارزها می‌توانند برای کسب‌وکارها به همراه داشته‌باشند، همچنان موضوع امنیت، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این فناوری نوظهور است.رمز ارزها را می‌توان در کیف پول دیجیتال خود که به هارد دیسک فرد متصل است یا در پایگاه داده معامله‌گران آنلاین نگهداری کرد. این یعنی مانند دیگر موارد مربوط به اینترنت، می‌توان آنها را هک کرد و به شخص دیگری انتقال داد و هیچ راهی برای ردیابی مکان آن وجود ندارد.

فقدان ارزش ذاتی
با این که روزهایی که پول در برابر طلا پشتوانه می‌شود، گذشته‌است اما ما می‌دانیم پول ملی هر کشور به طور غیرمستقیم تحت تأثیر قدرت اقتصادی هر کشور قرار دارد و به نوعی قدرت اقتصادی دولت‌ها پشتوانه ارزهای رایج است. ارزهای رمزنگاری شده اما ارزشی مستقیم برای هیچ دارایی مشهود یا نامشهود ندارند و همین موضوع نگرانی‌هایی را بابت صعود و سقوط ناگهانی ارزش این ارزها و اثراتی که بر کسب‌وکارها تحمیل می‌کنند، ایجاد می‌کند.

نوسان قیمت
ارزهای رمزنگاری شده در مقایسه با ارزهای معمولی بسیار بی‌ثبات هستند. به عنوان مثال بیت‌کوین در ابتدای سال ۲۰۲۰ ارزشی۹۵۰۰ دلاری داشت و در پایان سال ۲۰۲۰ با ۴۰هزار دلار به پایان رسید. این نوع بی‌ثباتی باعث شده‌است که ارزهای رمزنگاری شده بیشتر به چشم محلی برای سرمایه‌گذاری دیده شوند تا ارزی برای تبادل مالی میان کسب‌وکارها و صنایع.
مرجع : روزنامه جام جم
برچسب ها: رمز ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها