به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۳۳۹۰۷۶

خطر ابتلا به اسهال و استفراغ جدی است‌

خطر ابتلا به اسهال و استفراغ جدی است‌
گروه جامعه: اگر سری به درمانگاه‌های محلی و اورژانس‌ بیمارستان‌ها بزنید و پای حرف کادر درمان این مراکز بنشینید خواهید شنید که این روزها مراجعه بیمارانی که دچار اسهال و استفراغ شده‌اند‌، افزایش یافته است.  
دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: معمولا در فصل‌های گرم سال شاهد افزایش تعداد بیمارانی که دچار اسهال و استفراغ می‌شوند، هستیم. آن طور که او می‌گوید به نظر می‌ر‌سد امسال ‌مراجعه این افراد اندکی  بیشتر از سال‌های گذشته است.

خطر آب آلوده
مسمومیت و دچار اسهال و استفراغ شدن علت‌های زیادی دارد. اما به گفته متخصصان آنچه این روزها تعداد این بیماران را افزایش داده است مصرف آب و غذای آلوده است.خسرونیا تاکید می‌کند: البته استفاده از استخرهایی که آب آنها آلوده است نیز می‌تواند شخص را گرفتار بیماری کند به همین دلیل شهروندان باید از تماس با آب آلوده خودداری کنند.لازم به یادآوری است که با کاهش آمار به ابتلا به کرونا مراجعه افراد به استخر‌ نیز افزایش پیدا کرده است و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در استخرها نیز می‌تواند یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به مسمومیت باشد.این درحالی است که برخی ادعا می‌کنند این روزها تعداد افرادی که به کرونای گوارشی مبتلا می‌شوند افزایش پیدا کرده است.

آیا پای کرونا در میان است؟
آنچه مشخص است این که کرونا هنوز به طور کامل در کشورمان مهار نشده است. برای نمونه براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان روز گذشته 103 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و چهار بیمار نیز جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره ابتلای شهروندان به کرونای گوارشی به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با توجه به اینکه ممکن است کرونا در برخی با نشانه‌های گوارشی ظاهر شود، احتمالا یک درصد‌ از ‌ افرادی که این روزها دچار اسهال و استفراغ می‌شوند به کرونا مبتلا  شده‌اند. اما آمار ابتلا به کرونا در کشورمان کاهش یافته است به همین دلیل باید گفت ویروس‌های دیگری علت ابتلای افراد به این موارد است‌.

غذای خانگی بخورید
یکی از دلایل افزایش مسمومیت‌های غذایی در فصول گرم سال افزایش حضور شهروندان در جامعه است که به دنبال آن مصرف مواد غذایی در خارج از خانه افزایش پیدا می‌کند. ‌دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: این روزها به دلیل افزایش دمای هوا مردم بیشتر در خارج از خانه حاضر می‌شوند و بیشتر به مسافرت می‌روند در نتیجه احتمال اینکه افراد مواد غذای آلوده یا فاسد مصرف کنند افزایش می یابد.‌ آن طور که او می‌گوید‌ مسمومیت غذایی این روزها در صدر مسمومیت‌هایی قرار دارد که شهروندان دچارش می‌شوند.دکتر عبدی با بیان اینکه مسمومیت‌های غذایی به دلیل میکروب‌های مختلف ایجاد می‌شود، می‌افزاید: نشانه‌های مسمومیت غذایی‌حالت تهوع، اسهال و استفراغ است.  ‌

 زمان مراجعه به پزشک
آیا به محض اینکه فرد دچار اسهال و استفراغ شد باید به پزشک مراجعه کند؟ دکتر عبدی متخصص بیماری‌های عفونی در این‌باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: بیشتر مواقع افراد با اندکی استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر شخصی بیش از 48 ساعت دچار اسهال و استفراغ باشد و یا اینکه تب داشته و یا به اسهال خونی مبتلا شده باشد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند و در مراکز درمانی از او آزمایش گرفته شود.‌

شست‌وشوی میوه‌های تابستانی
در کنار رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی دست‌ها شهروندان باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشند. یکی از این موارد شست‌‌وشوی مناسب میوه و سبزیجات است.دکتر عبدی در این‌باره تاکید می‌کند: ‌بیشتر میوه‌های فصول گرم نیازی به پوست کندن ندارند به همین دلیل اگر قبل از مصرف بخوبی شسته نشوند احتمال دارد که افراد را دچار مسمومیت کنند.او ادامه می‌دهد: برای نمونه مصرف توت، گوجه‌سبز و زردآلو و سبزیجات اگر خوب شسته نشوند به افزایش احتمال ابتلا به  اسهال دامن می‌زنند.  

 درمان خانگی مسمومیت
کارشناسان توصیه می‌کنند اگر اسهال و استفراغ بیش از 48 ساعت ادامه پیدا نکند و شخص نشانه های دیگری مانند تب و یا اسهال خونی نداشته باشد با استراحت و درمان خانگی می‌تواند سلامت خود را به دست بیاورد.
دکتر عبدی دراین باره می‌گوید: اسهال و استفراغ ساده با مصرف مایعات و استراحت قابل درمان است.به گفته او مصرف آب، دوغ، او.آر.اس و مواد غذایی مانند کته ماست می‌تواند روند بهبودی این بیماران را تسریع کند.‌ ‌البته این بیماران نباید غذاهای پرچرب مصرف کنند.برای پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده نیز باید نکات بهداشتی را رعایت کرد. برای نمونه دست‌ها را به درستی با آب و صابون شست و پس از استفاده از سرویس بهداشتی آن را ضد عفونی کرد.
مرجع : روزنامه جام جم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها