به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۸ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۳۳۹۱۰۶
فضای شهر آبادان عملا به حالت حکومت نظامی درآمده است

روایت یک فعال اجتماعی از وضعیت این روزهای آبادان

روایت یک فعال اجتماعی از وضعیت این روزهای آبادان
گروه جامعه: با گذشت نزدیک به یک هفته از فاجعه متروپل، هنوز تعدادی از هموطنان آبادانی زیر آوارهای این برج گرفتار هستند و عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد.
یکی از فعالین اجتماعی آبادانی در گفتگویی با سایت امتداد با تشریح آخرین وضعیت این روزهای آبادان، اظهار داشت: با توجه به مشاهدات میدانی که ما از نزدیکی محل فاجعه داریم، آخرین خبرها از تداوم عملیات آواربرداری از چهار سو حکایت داشته و ظاهرا سرعت بیشتری هم نسبت به روزهای قبل به خود گرفته است. در پی ادامه عملیات، امروز (یکشنبه) 10 جسد از زیر آوار بیرون آورده شده که البته با توجه به عدم شناسایی هویت آن‌ها تا کنون، این آمار اعلام نشده است. روال معمول برای شناسایی هویت در حال حاضر ادامه دارد.
مشکلی که ما بر خلاف حادثه پلاسکو در ماجرای متروپل شاهد آن هستیم، این است که ارائه گزارش، یک روز توسط وزیر کشور، یک روز توسط مسئولین آتش‌نشانی یا هلال احمر و روز دیگر توسط فرماندار آبادان در رسانه‌ها اعلام می‌شود و در چنین شرایطی، افکار عمومی بیش از پیش به وحدت رویه در اطلاع‌رسانی عملیات آواربرداری این حادثه نیاز دارند. تا روز جمعه، گیت‌های ورود ممنوع به سمت محل حادثه از محل خیابان اصلی، جانمایی شده بود و از اول هفته با گذاشتن بلوک‌های سیمانی، این گیت‌ها را تا مسیرهای فرعی منتهی به متروپل هم گسترش داده‌اند. مغازه‌های این مسیر نیز بسته شده و کسب و کار هم تعطیل شده است. شهروندانی که در محدوده خیابان امیری ساکن هستند و دیگر افراد ساکن در کوچه‌های زابل، پرویزی و عنبری-چه آن کوچه‌ها که به سمت پارک معلم بوده و چه کوچه‌های به سمت شط-گزارش می‌دهند که تردد افراد لباس شخصی که مشخصا از اهالی بومی منطقه نیستند در این محلات تشدید شده و اوضاع را رصد می‌کنند.
از شنبه شب، عملا فضای شهر آبادان به حالت حکومت نظامی درآمده
از شنبه شب، عملا فضای شهر به حالت حکومت نظامی درآمده و در کنار ممنوعیت مطلق حضور ایستاده افراد در جمع‌های دو و سه نفره، تردد شهروندان در همین تعداد نیز ممنوع شده و مامورین به سرعت دستور حرکت به آن‌ها می‎‌دهند. مسیرها در محدوده چهارراه امیری، خیابان زند، فلکه طوطیا، ته‌لنجی‌ها به سمت خیابان شاپور، همگی بسته شده و نیروهای امنیتی لباس شخصی، نیروهای نظامی و موتوری، مسئول اجرای این فضای شبه حکومت نظامی هستند. به نظر می‌رسد که سناریوی آتش زدن آجیل فروشی عبدالباقی‌ها به خوبی توانسته در ایجاد فضای شدید امنیتی و حکومت نظامی کارساز ظاهر شود. این روزها از خوزستان، بخصوص در آبادان و اهواز، همچنان با اخلال در اینترنت مواجه هستیم و حتی خطوط رایتل که گاها ارائه سرویس می‌کرد نیز از اول هفته دچار مشکل شده است.
پیچیدن بوی اجساد گرفتار در آوار متروپل، موجب ناامیدی مطلق مردم آبادان شده
در میان گرمای نزدیک به 50 درجه آبادان، خبر تلخ بلند شدن بوی اجساد در زیر آوار متروپل موجب ناامیدی مطلق مردم از زنده پیدا شدن عزیزان گرفتارشان شده است. در خیابان‌های منتهی به متروپل، متاسفانه این بوی بد به مشام می‌رسد و فضای شهر را بیش از پیش عزادار کرده است.
جلیلیان، پرستار آبادانی گفت که اگر قبل از تحویل اجساد عزیزان‌مان برج را تخریب کنید، زیر آن می‌ایستم با آن‌ها دفن شوم
یکی از غم‌انگیزترین مصیبت‌های متروپل برای خانواده جلیلیان اتفاق افتاد و این پرستار آبادانی در لحظه‌ای، تمام اعضای خانواده خود را از دست داده و از سوی دیگر، برادر دیگر خانواده جلیلیان، فرزند خود حمید را از دست داد و همین از مصیبت بر داغ دل مردم آبادان دامن زده است.
با این وجود که مسیرها مسدود شده و نمی‌شود به این خانواده سر زد از منبع مطلعی که در همسایگی این خانواده ساکن هستند، کسب اطلاع کردیم که وضعیت بدی را دارند. خانم جلیلیان گفت که ما که امیدی به زنده ماندن عزیزان‌مان نداریم، اقلا جنازه آن‌ها را به ما برسانید. او همینطور وقتی که صحبت از تخریب بخش دیگری از متروپل مطرح شد، گفته بود که اگر دست به این کار بزنید، من زیر برج می‌ایستم تا با عزیزانم دفن شوم.
 تعداد زیادی از افراد، شب بعد از تجمع عزاداری و یا فردای آن بازداشت شده‌اند
در روزهای اخیر، شمار افراد بازداشتی پس از اعتراضات در حال افزایش بوده و افراد و جوانان نه در حین اعتراضات که شب بعد از تجمع و یا فردای آن با حضور مامورین در محلات و منازل بازداشت شده‌اند. همین حالا، آرش قلعه‌گلاب، روزنامه‌نگار و طنزنویس و همینطور محمد ایمانی از شعرای مشهور آبادانی از حدود سه روز پیش و پس از شرکت در تجمع عزاداری در بازداشت به سر می‌برند. خانواده‌های این افراد نیز، مکررا به شعب بازپرسی مراجعه می‌کنند و در سردرگمی به سر می‌برند. حتی یکی از منابع که از محل بازداشت خود با خانواده تماس گرفته، گفته که نوجوانان 15 تا 17 ساله‌ای در بازداشت به سر می‌برند که خانواده آن‌ها از محل بازداشت اطلاعی ندارند. به همین دلیل، خانواده این افراد از زندان تا دادگاه در سردرگمی به سر برده و به دنبال خبری از فرزندان خود هستند.
برچسب ها: فاجعه متروپل

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۱۰:۱۸
هنری جز در بهدری مردم ندارند خدا ازشون نگذره این قوم لعین را (388394)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها