به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۳۳۹۲۰۹

کشف کانون تشکیل ستاره های جهان

کشف کانون تشکیل ستاره های جهان
گره علمی:تصویر تازه ای از تلسکوپ فضایی هابل، دو کهکشان را نشان می دهد که از نظر ستاره شناسان کانون تشکیل ستاره های متعددی در جهان هستند.این جفت از کهکشان‌ها که در کنار هم Arp ۳۰۳ یا به صورت جداگانه با نام IC ۵۶۳ در سمت راست پایین و IC ۵۶۴ در بالا سمت چپ شناخته می‌شوند، در فاصله ۲۷۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارند.
 
آنها در صورت فلکی کم نور سکستنز قرار دارند و نامشان نیز از ابزار نجومی مورد استفاده برای اندازه گیری و شناسایی موقعیت ستارگان گرفته شده است.تصویر مذکور توسط دو ابزار نصب شده بر روی هابل و طی دو رصد جداگانه گرفته شده است. تصاویر مختلف هابل برای نشان دادن داده‌های نور مرئی و داده‌های بخش مادون قرمز طیف ترکیب شدند و در نهایت این تصویر به دست آمده است.

گفتنی است ستاره‌ها از ابرهای غبار و گازی که در فضای سرد بین ستاره‌ها شناور هستند، تشکیل شده‌اند. دمای سرد باعث می‌شود ابرها به صورت توده‌ای درآیند و مقدار کمی گرد و غبار و گاز به هم می‌پیوندند و گره ایجاد می‌کنند. با گذشت زمان، مواد بیشتر و بیشتری به دلیل گرانش به سمت این گره‌ها کشیده می‌شود تا اینکه در نهایت، متراکم‌ترین قسمت ابر فرو می‌ریزد و مواد درون آن گرم می‌شود، زیرا ذرات بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند.
این فرایند هسته یک ستاره را تشکیل می‌دهد که پیش ستاره نامیده می‌شود. این پیش ستاره گاز بیشتری را جذب می‌کند که به داخل آن می‌ریزد و گرمای بیشتری ایجاد می‌کند. در نهایت، هنگامی که دما به اندازه کافی افزایش یابد، پیش ستاره شروع به درخشش می‌کند و نور مادون قرمز ساطع می‌کند.این ستاره به یک ستاره جوان تبدیل می‌شود و پس از این مرحله سخت تجمع و دفع مواد، ستاره مذکور در نهایت به یک ستاره کامل مبدل می‌شود.
برچسب ها: تلسکوپ هابل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها