به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۳۹۲۲۰

کمیسر حقوق بشر در دام تبلیغاتی چین

کمیسر حقوق بشر  در دام تبلیغاتی چین
گروه بین الملل:خودداری میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از انتقاد از دولت چین در دیدار از این کشور انتقاد فعالان حقوق بشر را برانگیخته است.
اگنس کالامار، رئيس سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، دیدار میشل باچله از چین این تصور را برانگیخته که انگار او "دقیقا وارد دام تبلیغاتی بسیار قابل پیش‌بینی دولت چین شده است."
کنت راث، مدیر دیده‌بان حقوق بشر نیز مذاکرات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با دولت چین را "گفت‌وگوهای در پستو" خواند و گفت، این دقیقا همان چیزی است که پکن می‌خواهد: نبود گزارش‌دهی عمومی و فشار برای پایان دادن به سرکوب شدید اویغورها و دیگران.کای مولر، مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد "کمپین بین‌المللی برای تبت" گفت: «کمیسر عالی به دولت چین موفقیت سیاسی هدیه کرده است.»به گفته او، باچله نتوانست از "نقض سازمان‌یافته و دهشتناک حقوق بشر" توسط دولت چین سخن بگوید.دیلکسات راکسیت از سازمان "کنگره جهانی اویغورها" راجع به باچله۷۰ ساله گفت، استعفا بهترین کاری است که او برای شورای حقوق بشر می‌تواند انجام دهد.میشل باچله از سفرش به چین دفاع کرده و گفته است، این اولین سفر یک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به این کشور از ۱۷ سال پیش به این طرف بود.
باچله سفر شش‌روزه‌اش را فرصتی برای گفت‌وگوی "صریح" با مقام‌های چین، نمایندگان جامعه مدنی و روشنفکران این کشور خواند.او در پایان کنفرانس رسانه‌ای در شهر گوانگ‌ژو، در جنوب چین اطمینان خاطر داد که توانسته گفت‌وگوهایش در سین‌کیانگ (منطقه اویغورها) را بدون نظارت مقام‌های چین انجام دهد.باچله، رئیس‌جمهوری سابق شیلی همزمان تأکید کرد که دیدارش از چین سفری تحقیقاتی در مورد نقض حقوق بشر نبوده است. او می‌گوید، از مقام‌‌های چین خواسته تا اقداماتشان در مبارزه با تروریسم و همخوانی آن‌ها با استانداردهای حقوق بشری بین‌المللی را بررسی کنند.او در چین "اقدامات خشونت‌آمیز افراطی" را زیان‌بخش خواند اما انتقادی مستقیم از رهبری این کشور نکرد.ما ژائوسو، معاون وزیر خارجه چین بعد از بیانیه پایانی باچله گفت که دولت‌های غربی "از هیچ تلاشی برای خدشه‌دار ساختن و تضعیف دیدار کمیسر عالی دریغ نکرده‌اند، اگر چه که بی‌ثمر بود."ژائوسو افزود، باچله در چین شاهد "حفاظت و کمک به سنت اقلیت‌های قومی" بود. او تصریح کرد: «سین‌کیانگ به هیچ‌وجه موضوعی حقوق بشری نیست.»
رسانه‌های دولتی چین حتی  در مورد دیداری مجازی بین باچله و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور گزارش دادند و گفتند که باچله در این نشست دیدگاه چین در مورد وضعیت حقوق بشر را تأیید کرده است.دفتر باچله در ژنو بعد از آن مجبور به موضع‌گیری شد و روشن ساخت که اظهارات باچله تأیید مستقیم سیاست چین نبود.در آغاز دیدار باچله از چین یک کنسرسیوم رسانه‌ای بین‌المللی اقدام به انتشار شواهد بیش‌تری از بازداشت‌های دستجمعی مسلمانان اویغور کرد. هزاران عکس، نقل قول و دستور دولتی منتشر شد که گواه شکنجه و دستور تیراندازی بود.
آمریکا پکن را به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در سین‌کیانگ متهم کرده است. دولت آلمان نیز در مورد رویکرد چین نسبت به اویغورها که پکن آن را "اقدامات ضروری ضد تروریستی" می‌نامد ابراز نگرانی کرده است.



 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها