به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۳۹۲۵۱

گردشگری خوراک با وجود تنوع زیاد فراموش شده

گردشگری خوراک با وجود تنوع زیاد فراموش شده
گروه فرهنگی:  گردشگری خوراک از جمله موضوعاتی است که می‌تواند علاوه بر توسعه گردشگری و اشتغالزایی، درآمد خوبی را به دو بخش گردشگری و خوراک سرازیر کند. از آنجا که این حوزه از گردشگری از دو بخش گردشگری و خوراک تشکیل می‌شود بنابراین نیاز است تا کارشناسان و متخصصان این دو بخش در کنار هم قرار گیرند و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند.

سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری کشور) با اشاره به آنکه وقتی از فرهنگ صحبت به میان می‌آید به این معناست که وقتی از فرهنگی صحبت می‌کنیم یعنی داریم از داشته‌های خودمان صحبت می‌کنیم، گفت: وقتی از میراث‌فرهنگی صحبت می‌کنیم یعنی داریم از میراث گذشتگانمان در هر زمینه‌ای صحبت می‌کنیم. میراث‌فرهنگی نیز بخشی از گردشگری است که در هر کشوری از آن استفاده می‌کنند. اما در کشور ما تاکنون نگاهی که به میراث‌فرهنگی وجود داشته، صرفا شامل ساختمان‌ها و بناهای تاریخی بوده و سعی نکردیم از جنبه‌های دیگر میراث‌فرهنگی کشور استفاده کنیم. درحالی که خوراک مشخصا از جمله میراث معنوی کشور ما شناخته می‌شود و در طول سال‌های مختلف فرهنگی غذایی ما شکل گرفته و در کل کشور از تنوع زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: تنوع غذایی در نقاط مختلف کشور ما مجموعه‌ای از داشته‌ها و نداشته‌های ماست. در مناطقی از کشور به دلیل تنوع مواد اولیه که وجود دارد مانند گیلان شاهد بوجود آمدن تنوع غذایی هستیم. در برخی از نقاط کشور نیز به دلیل محدودیت‌ها شاهد بوجود آمدن تنوع هستیم. درواقع در برخی از نقاط کشور، داشته‌هایمان و در برخی از نقاط کشور نداشته‌هایمان سبب بوجود آمدن تنوع غذایی شده است.

فاطمی یادآور شد: فرهنگ خوراک ما، برگرفته از تاریخ، اقلیم و تنوع قومی و دینی مردمان ایران است و در کمتر بخشی می‌توانیم این رخ فرهنگی را به صورت خروجی شاهد باشیم. با توجه به آنکه امروزه در بیشتر نقاط دنیا از خوراک به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده می‌کنند و امروز نیز حوزه گردشگری به سمت گردشگری تجربه گرا سوق پیدا کرده و گردشگران تمایل دارند تا از غذاهای مختلف ملل مختلف بهره مند شوند، از این رو این حوزه مورد توجه توسعه گردشگری ایران قرار گرفته است. این مهم یکی از حوزه‌هایی است که در کنار سایر بخش‌های موضوعی گردشگری اعم از گردشگری روستایی، ماجراجویانه، فرهنگی، دینی، ادبی و ورزشی و… است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به آنکه سعی برآن است تا متخصصان این حوزه‌ها در کنار هم قرار گیرند درخصوص برگزاری رویدادهایی درحوزه گردشگری خوراک گفت: این رویدادها زمینه آشنایی با رایج‌ترین مفهوم صنعت خدمات غذا در دنیا را ایجاد می‌کنند و به امکان‌سنجی تطابق و همسان‌سازی غذاهای ایرانی که قابلیت لازم در این مفهوم را دارند و نیز تمرکز بر احصای مباحث ریشه‌ای و تخصصی در بخش گردشگری خوراک تاکید دارند.

فاطمی از تمرکز بر ظرفیت‌های متعدد گردشگری خوراک به عنوان محصول نوپای صنعت گردشگری کشور، حفاظت از داشته‌های فرهنگی و تمدنی کشور در پی پرداختن به ظرفیت‌های این حوزه، احیای طعم‌های بین‌المللی در غذاهای ایرانی، تبیین شاخص‌های ارزیابی و پیشرفت پروژه توسعه غذای ایرانی، احیای دستورالعمل غذاهای سنتی ایرانی بر مبنای طعم و مزه ایرانی و نیز دسترسی سریع و مورد پسند شدن خوراک بومی کشور منطبق با علائق بین‌الملل به عنوان مباحث مطرح شده در این رویدادها یاد کرد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع غذایی و ذائقه افراد مختلف برای چشیدن طعم‌های مختلف آیا ذائقه‌سنجی درخصوص این مهم صورت گرفته که چه گروه‌هایی به چه طعم‌های غذایی علاقه‌دارند، گفت: یکی از موضوعاتی که بر روی آن کار می‌کنیم، ذائقه‌های جهانی است و اینکه خوراک‌های ایرانی تا چه اندازه می‌تواند به ذائقه‌های جهانی نزدیک شود. در این میان عده‌ای از کارشناسان در حوزه گردشگری و خوراک در این زمینه کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص ثبت شهرهای خلاق خوراک در یونسکو و تاثیری که می‌توانند در جذب گردشگر برای ایران داشته باشند، گفت: بسیاری از خوراک‌هایمان در نقاط مختلف کشور توسط معاونت میراث‌فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند و حتا شیوه‌های طبخ غذا به عنوان میراث معنوی ثبت شده است. شهرهای جهانی مانند رشت و کرمانشاه نیز می‌توانند ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری خوراک باشند. البته تاکنون آنچنان که باید از این ظرفیت‌ها استفاه نکرده‌ایم و به نوعی در آغاز راه قرار داریم.


او در پاسخ به این سئوال که شاید کرمانشاه از جمله شهرهایی باشد که جدیدا در فهرست میراث یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا ثبت شده است اما رشت از جمله شهرهایی است که سال‌هاست در این فهرست قرار دارد، از این رو ما طی سال‌های گذشته چه استفاده و بهره‌ای توانسته‌ایم از این نامگذاری‌ها داشته باشیم، اظهارکرد: تاکنون تنها برند شهر خلاق را دریافت کرده‌ایم و این وظیفه ماست که بتوانیم از این برند برای جذب گردشگری استفاده کنیم اما تاکنون و طی این سال‌ها در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم و کمتر به این حوزه نگاه کرده‌ایم.
برچسب ها: گردشگری خوراک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها