به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۳۳۹۴۵۵

تاثیر اندک آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر بازار ارز

تاثیر اندک آزادسازی پول‌های بلوکه شده بر بازار ارز
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: میزان افزایش نرخ ارز پس از اعلام شکست برجام به سیاست‌هایی که دولت اعمال می‌کند بستگی دارد. اگر سیاست‌ها در راستای کنترل جو روانی و بازار ارز باشد، افزایش نرخ ارز هم کنترل می‌شود.

به گزارش ایلنا، مرتضی عزتی  با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور با شکست برجام اظهار داشت: شکست برجام یا توافق برای احیای برجام به راحتی قابل پیش‌بینی نیست با کوچک‌ترین چرخش دو طرف سرنوشت برجام تغییر می‌کند اما اگر مذاکرات درباره احیای برجام به سرانجام نرسد، معتقدم بخش قابل توجهی از آسیب‌های کوتاه مدت و شوک‌وار را تحمل کردیم که مصداق بازر آن افزایش نرخ ارز است که ارز 3000 تومانی وارد کانال 20000 تومانی شد.وی ادامه داد: از سوی دیگر همین الان هم در شرایط تحریمی قرار داریم و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر شکست برجام به صورت رسمی اعلام شود، شوک انتظاری ایجاد خواهد شد و می‌تواند نرخ ارز را بالا ببرد اما با اعلام شکست برجام به صورت عملی اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد. نکته مهم این است که توافق برای احیای برجام منافع قابل توجهی از جمله کاهش هزینه مبادلات و واردات، تسهیل فرایند صادرات، از همه مهم‌تر افزایش درآمدهای ارزی و افزایش فروش نفت، بهبود فضای سرمایه‌گذاری و کسب و کار و...  برای اقتصاد کشور خواهد داشت و به طور قطع شرایط اقتصادی کشور تغییر می‌کند اما اگر برجام شکست بخورد این منافع دست نیافتی می‌شوند.  
 
عزتی با بیان اینکه با دسترسی به این منافع افزایش رشد نرخ اقتصادی محقق خواهد شد و در سال اول، شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی خواهیم شد، گفت: در صورتی که بتوانیم بهره‌برداری خوبی از این منافع داشته باشیم،‌ رشد اقتصادی ادامه‌دار می‌شود. حتی با احیای برجام اگر مسئولان به دنبال منافع اقتصادی نباشند، ادامه رشد اقتصادی متوقف خواهد شد. اعمال سیاست‌های نادرست اجازه نمی‌دهند که از منافع برجام به درستی منتفع شویم.

وی درباره جو روانی ناشی از اعلام شکست برجام اظهار داشت: اگر به صورت رسمی اعلام شود شوک انتظاری بر بازار ارز و به دنبال آن بر تمام بازارها اثر می‌گذارد. میزان افزایش نرخ ارز پس از اعلام شکست برجام به سیاست‌هایی که دولت اعمال می‌کند بستگی دارد. اگر سیاست‌ها در راستای کنترل جو روانی و بازار ارز باشد، افزایش نرخ ارز هم کنترل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: احیای برجام موجب افزایش درآمدهای ارزی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده می‌شود و تسهیل انتقال ارز از خارج به کشور باعث می‌شود تلاطم‌های ارزی در کشور برطرف شود و بازار ارز را وارد فضای ثبات می‌کند. اما شواهد نشان می‌دهند که دولت به طور رسمی تمایل ندارد که قیمت ارز کاهش پیدا کند بنابراین حتی با توافق برجام و آزادسازی ارزهای بلوکه شده و افزایش درآمدهای ارزی، میزان کاهش قیمت ارز بسیار ناچیز خواهد بود.عزتی افزود: آنچه که دولت در مصوبات اعلام می‌کند نشان می‌دهد که در شرایط برجامی هم کاهش قیمت ارز ناچیز خواهد بود و حداکثر کاهش قیمت ارز به 10 درصد می‌رسد.
برچسب ها: بازار ارز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها