این روزها با توسعه کسبوکارهای مختلف، تبلیغات نیز شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. وجود مشاغل آنلاین و توسعه آنها در عصر تکنولوژی، بازاریابی را نیز وارد حوزه دیجیتال کرده و بر استراتژیهای آن افزوده است. اما در تمام روشهای تبلیغات سنتی و دیجیتال، لوگو نقش مهمی را ایفا می کند. لوگو که به آن
نشان تجاری یا سمبل نیز گفته میشود، در حقیقت یک نشان ساده و معمولی نیست. نشان تجاری میتواند به کسبوکار شما هویت و شخصیت ببخشد. طبیعی است که اعتبار هر برند از هویت آن نشأت میگیرد و کسبوکاری که هویت نداشته باشد، هیچ اعتباری در بین کاربران هدف نخواهد داشت. در نتیجه هیچ رشد و موفقیتی در آن حاصل نمیشود. در ادامه ضرورت طراحی نشان تجاری را بررسی میکنیم.
لوگو چیست؟
قبل از هر چیزی بهتر است به تعریف دقیقی از این نشان تجاری برسیم. همانطور که گفتیم، لوگو سنبل و نماد کسب و کارها و برندها است که توسط طراحان مجرب با نرم افزارهای گرافیکی طراحی میشود. میتوان این نشان را مهمترین بخش از هر برند دانست که بیشتر از هر فاکتور دیگری میتواند توجه مخاطب را جلب کند. انتخاب نشان تجاری بعضا سلیقهای است؛ اما باید در انتخاب آن، فاکتورهایی مانند سادگی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید به تأثیرگذاری آن روی ذهن مخاطب برسید. وقتی به راهاندازی یک کسبوکار فکر میکنید، باید فاکتورهای بسیاری را مانند پازل کنار هم قرار دهید تا در نهایت به یک نتیجه مطلوب برسید. منظور از این نتیجه، همان رونق فروش و بهدنبال آن برندسازی است. قطعا وقتی یک پازل شکل مشخصی نداشته باشد، چیدن آن امکانپذیر نیست. نشان تجاری در واقع شکل و هویت پازل کسبوکار شماست که باید از همان ابتدا مشخص شود. طرح لوگو در مسیر فعالیت کسب و کارها در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی ست اوراق اداری، طراحی بسته بندی یا
پکیج محصولات، طراحی تابلو، پوستر، کاتالوگ و ده ها مورد دیگر نیازمند استفاده از لوگو خواهد بود.
اهمیت لوگو برای ایجاد حس اعتماد در مخاطبین
نشان تجاری به شما کمک میکند بهعنوان صاحب یک کسبوکار در بین مردم شناخته شوید. هرچه بیشتر در بین کاربران هدف شناخته تر باشید، فروشتان نیز به همان نسبت افزایش مییابد. اما مسئله اینجاست که رقابت زیادی که بین مشاغل مختلف وجود دارد، تنها بر سر جذب مشتریان بالفعل نیست. بلکه این مشتریان بالقوه هستند که تداوم و پایداری کسبوکارها را ممکن میسازنند. برای تبدیل مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه، تنها یکبار فرصت دارید که دیده شوید و این فرصت ممکن است اولین بار با دیدن طرح لوگوی شما اتفاق بیفتد. برای تحقق این هدف باید با مشتریان هدف یک تعامل قوی و یک ارتباط مثبت برقرار کنید. وقتی مشتریان هدف به این درک برسند که شما به آنها توجه نشان میدهید، به شما اعتماد خواهند کرد. حتی خود شما نیز وقتی قصد خرید از یک برند را دارید، ابتدا به دنبال تأیید هویت آن هستید و به برندی که
هویت بصری مشخصی نداشته باشد، اعتماد نمیکنید. در این شرایط تفاوت برند و هویتبخشی به آن مشخص میشود.
هیچ تفاوتی ندارد که تجارت شما در چه سطح و گستردگی است؛ چون حتی کسبوکارهای کوچک نیز به هویت و نشان تجاری نیاز دارند. وجود نماد و نشان تجاری سبب میشود که برند شما برای همیشه در ذهن مخاطب ثبت و مانا شود. توجه داشته باشید که برند واقعی بدون نشان تجاری واقعیت ندارد. کاربران امروز به این درک و آگاهی رسیدهاند که وقتی صاحبین کسبوکار برای تجارت خود به دنبال نشان خاصی هستند، سعی دارند تعهد خود را به مشتری اثبات کنند و این مسئله به طرز چشمگیری میتواند زمینهساز اعتماد مشتری به کسبوکار شما باشد.
نقش لوگو در بازاریابی و تبلیغات
نشان تجاری یک ابزار بیزینسی و تبلیغاتی قدرتمند محسوب میشود. هر لوگو بهعنوان یک علامت انحصاری مختص یک کسبوکار است. در نتیجه وقتی برای تجارت خود یک نشان انحصاری طراحی کنید، بهتر در بین کاربران متفاوت دیده میشوید. این درحالی است که ضمن دیده شدن، فرآیند اعتمادسازی را پشتسر گذاشته و با سرعت بیشتری به رشد و توسعه میرسید. نشان تجاری با هدف معرفی شخصیت کسب و کارتان همیشه همراه تجارت شماست و بهخوبی نشان میدهد که شما چه هستید و چه کسبوکاری دارید. اگر قصد داشته باشید از تبلیغات و بازاریابی برای رشد فروش و گسترش کسب و کارتان استفاده کنید ابتدا باید یک لوگوی حرفه ای داشته باشید. هدف شما از تبلیغات این است که پیام خود را به گوش مخاطبین هدف برسانید. طرح لوگو در صورتی که به شکلی اصولی و حرفه ای طراحی شود می تواند اولین پیام و سیگنال را به مخاطبین شما منتقل کند.
لوگو حرفهای چه ویژگیهایی دارد؟
بین یک نشان تجاری معمولی با نشان تجاری حرفهای، تفاوتهای بسیاری وجود دارد؛ بنابراین وقتی واژه حرفهای را بررسی میکنیم، میتوان به این نتیجه رسید که در طراحی نشان تجاری، هرچه حرفهایتر عمل کنید، به نتیجه بهتری در بازاریابی، برندسازی و توسعه کسب و کار خواهید رسید. یک علامت تجاری حرفهای در عین سادگی زیبا و جذاب بوده و از هر نشانی متمایز میباشد. به همین دلیل در نگاه اول در ذهن مخاطب ثبت میگردد. یک نشان قدرتمند، انعطافپذیر و هدفمند بوده و باید در خور کسبوکار شماست. طرح لوگو به زمان خاصی اختصاص ندارد و همیشگی است. علاوه بر اینها یک نشان حرفهای تجارت آنچنان منحصربهفرد و گیراست که میتوان آن را سمبل ماندگاری و اعتماد به کسب و کار دانست.
نکات مهم در طراحی لوگوی حرفه ای
برای طراحی نشان برند باید به چند نکته مهم باید توجه کنید. طرح شما باید ساده و انعطافپذیر باشد.طرح نشان تجاری باید با رعایت تناسبات طراحی و اصول روانشناسی طراحی شود. بخش نوشتار لوگو باید کاملا اختصاصی و خوانا باشد. طرح نماد گرافیکی لوگو باید با نوع کسبوکار شما تناسب داشته باشد. سعی کنید تناسب رنگها را نیز بهدرستی رعایت کنید چون رنگها از لحاظ روانشناسی، تأثیر بسیاری روی افراد دارند. طراحی این نشان به تخصص، تجربه و هنر نیاز دارد؛ اگر در این زمینه تجربهای ندارید، بهتر است که طراحی علامت تجاری را به متخصص آن بسپارید.
استودیو مانی
استودیو مانی با بیش از یک دهه سابقه فعالیت درخشان در حوزه خدمات طراحی هویت بصری و لوگوی کسبوکارها و همچنین
عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با بهرهگیری از نیروی متخصص و هنرمند لوگو و هویت بصری کسبوکار شما را به رعایت اصول حرفه ای طراحی میکند. برای سفارش طراحی لوگو روی لینک http://studiomani.ir کلیک کنید.