به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۰ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۳۳۹۴۹۵
تهدید مقام‌های اسرائیل از سوی خطیب زاده:

اسرائیلی ها در رختخواب خود نگران باشند

اسرائیلی ها در رختخواب خود نگران باشند
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به هشدار اسرائیل به شهروندانش برای سفر به ترکیه از بیم اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی در این کشور، گفت مقام‌های اسرائیلی «در رختخواب‌های خود نگران باشند و جای دیگر نگران نباشند.»
سعید خطیب‌زاده درباره واکنش جمهوری اسلامی به شهادت حسن صیاد خدایی، گفت: «بعد از بررسی‌ها مشخص شد که چه طرف ثالثی این کار را انجام داده است و پاسخ قطعی خود را به صورت دردناک دریافت خواهند کرد.»
وی همچنین درباره گزارش اخیر آژانس مبنی بر افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران گفت که این گزارش «منصفانه و متوازن نیست».
خطیب‌زاده، اسرائیل را به مداخله در جریان تهیه گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران متهم کرد و گفت: «بیم آن می‌رود که فشار اسرائیل و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود. انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره توقیف دو نفتکش یونانی در خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران گفت: «به دولت یونان توصیه می‌کنم به جای هیاهوها از مسیر قانونی اقدام کرده و وکیل بگیرد و ما به عنوان وزارت خارجه کمک می‌کنیم.»
خطیب‌‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات جدید رابرت مالی از شکست در مذاکرات حکایت دارد، گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به پویایی های داخلی خود مطرح می‌کنند ملاک ما برای اظهارنظر نیست. اصولاً در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است.
وی ادامه داد: رفت و برگشت‌هایی بوده، البته متأسفانه ایالات متحده تا کنون پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، قطعاً بن بستی نه تنها وجود ندارد، بلکه می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی ایالات متحده می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.
خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به تصمیم آمریکا برای عدم خروج سپاه از لیست FTO آیا ایران از این مطالبه دست خواهد کشید، گفت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی با طراحی گفته می‌شود از تاکتیک‌های قدیمی است که موضوع جدیدی نیست. آن‌چه بین ایران و آمریکا در حال مذاکراه است موضوعاتی است که مرتبط با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن همه اجزای فشار حداکثری آمریکا. در موضوع FTO برجسته‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت و از آن زمان پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست.
وی ادامه داد: هدف ما از این توافق انتفاع قطعی مردم ایران است. اگر در انتفاع قطعی مردم ایران برخی موضوعات گنجانده شود فقط در میز مذاکرات و تصویر نهایی که از توافق در ذهن خود داریم و حداکثرها و حداقل‌هایی که تعریف کردیم و خطوط قرمز خود را گفتیم و لذا این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود. موضوعاتی که بین ما و آمریکا مانده در خصوص تضمین‌ها، افراد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران باید تماما انجام شود.


 
برچسب ها: سعید خطیب‌زاده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها