به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۳۳۹۵۷۵

نان در دومین استان کشور هم کارتی شد!

نان در دومین استان کشور هم کارتی شد!
گروه اقتصادی: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: طرح پایلوت "اصلاح یارانه نان" از ۱۶ خردادماه در شهر رشت اجرا می‌شود.به گزارش تسنیم، سیدمحمد اسحاقی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات اجرای طرح اصلاح یارانه نان اظهار داشت: در اصلاح نظام پرداخت یارانه به جای پرداخت یارانه به واردکننده این مبلغ به مردم پرداخت می‌شود و یارانه نان نیز به طور مستقیم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه در استان زنجان و قزوین زیرساخت‌های لازم برای پرداخت یارانه نان در حال ایجاد است و از ۱۶ خرداد این طرح در استان گیلان نیز اجرایی می‌شود گفت: به‌روز‌ترین کارتخوان‌های الکترونیکی رایگان در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شهر پایلوت اجرای این طرح رشت است و پس از رشت این طرح در شهرهای دیگر گیلان نیز اجرا می‌شود افزود: براساس طرح اصلاح یارانه نان دولت  ۱۵ درصد از فروش نان را به عنوان یارانه به نانوا پرداخت می‌کند لذا افزایش قیمتی برای نان نخواهیم داشت و از این پس نقدینگی در نانوایی‌ها رد و بدل نمی‌شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه اجرای این طرح تنها برای نانوایی‌های سنتی است که از ۴ هزار و ۹۵ نانوایی در استان گیلان همگی رصد شده و از این تعداد ۲ هزار و ۵۳۳ نانوایی تاکنون کد درگاه شاپرک را اخذ کردند تصریح کرد: خرید نان با کارت بانکی هر کدام از اعضای خانواده به کد ملی سرپرست خانوار متصل می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با تأکید بر اینکه سرانه و سهمیه‌ای جهت خرید نان برای خانوارها در نظر گرفته نشده است ابراز داشت: براساس تراکنش‌های انجام شده میزان مصرف هر خانواده مشخص می‌شود و این صرفاً برای جلوگیری از هدررفت نان بوده که مبالغ بسیار هنگفتی است.

وی عنوان کرد: کارتخوان‌هایی که به نانوایان اعطاء می‌شود دارای سیم کارت‌های نوع APN بوده و قابلیت ترابرد دارد بدین معنا که اگر به هر دلیلی اپراتور آن سیم کارت در روستاها و مناطق بدون آنتن امکان برقراری ارتباط نداشته باشد به صورت اتوماتیک این سیم کارت به اپراتور دیگری متصل می‌شود.

اسحاقی درباره تخلفات برخی نانوایان نظیر کم پخت کردن به بهانه کم شدن سهمیه گفت: میزان آرد توزیع شده بین نانوایی‌های استان، فروردین‌ امسال بیشتر از اسفند و اردیبهشت‌ بیشتر از فروردین بود اما به جهت استفاده صنوف از آرد آزاد امکان فروش آن وجود دارد و نظارت کامل برای جلوگیری از تخلفات در حال انجام‌ است.سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان خاطرنشان کرد: پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه نان امکان فروش آرد برای نانوا وجود ندارد زیرا نان را آزاد خریده و به تعداد نان‌های فروخته شده یارانه دریافت می‌کند بدین سبب باید نان باکیفیت مناسب به مشتریان تحویل دهد.

وی با بیان اینکه تعداد فروش نانوایان ملاکی برای بهره‌مندی آنان از یارانه آرد است اذعان داشت: انتهای هر شب بانک سپه مابه‌التفاوت قیمت نان را برای آنان واریز می‌کند در نتیجه نانوایان باید نان باکیفیت‌تری در اختیار مردم قرار دهند تا از امکان بیشتری برخوردار شوند.

اسحاقی درباره افزایش قیمت محصولات صنوف وابسته به آرد نظیر ماکارونی، کیک و شیرینی در هفته‌های اخیر در استان عنوان کرد: به جهت اینکه آرد صنف و صنعت آزاد شده نرخ آن نرخ مصوبی است که اعلام می‌شود اما در برخی اقلام قیمت تمام شده براساس عرضه و تقاضا معین خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه به صاحبان صنوف تولیدی نان حجیم، کیک و کلوچه‌ آرد یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد اظهار داشت: در این راستا قیمت، کمیت و کیفیت محصولات وابسته به آرد به شکل مستمر در سراسر استان گیلان نظارت می‌شود.

وی درباره گران‌فروشی برخی از کالاها در بازار استان گیلان گفت: در ابتدای اجرای طرح اصلاح اقتصادی دولت جلساتی با دستگاه‌های مربوطه در استانداری گیلان تشکیل شد تا نظارت‌ها در استان تشدید شود؛ در ابتدای طرح دو قیمتی بودن اجناس وجود داشت که با نظارت گشت‌ها این موارد رصد و با آن برخورد شد.

اسحاقی با بیان اینکه آرد و اقلام اساسی مصرفی به اندازه کافی در استان گیلان موجود بوده و از این بابت جای نگرانی نیست ابراز داشت: شماره تلفن ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت و ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی شبانه‌روز آماده دریافت گزارشات مردمی در حیطه تخلفات بازار است.
برچسب ها: قیمت نان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها