به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۳۳۹۶۳۶

آزادسازی قیمت‌ها تا كی؟

آزادسازی قیمت‌ها تا كی؟
اقباله هیئتی

تقریبا یک ماه از آزادسازی قیمت چهار کالای اساسی كه با حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاد می‌گذرد، اما هچنان موج تورمی که به واسطه این تصمیم رخ داده است، ادامه دارد و هر روز خبر تازه‌ای از گرانی یكی ادیگر از كالاهای اساسی برای مصرف خانوار منتشر می‌شود. علیرغم اینكه دولت وعده داده بود و حتی تاكید كرده بود اجازه گران شدن سایر كالاها را نخواد داد، عملا همه این وعده‌ها و وعیدها به دست فراموشی سپرده شده است و نهادهای دولتی از جمله سازمان حمایت از حقوق تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان مجوز افزایش قیمت كالاها را صادر می‌كنند،‌چرا كه چاره‌ای به جز این ندارد. وقتی قیمت مواد اولیه بالا می‌رود و همچنین نرخ تورم، هزینه تولید را دوچندان می‌كند، فشار بیشتر بر تولیدكننده برای عدم افزایش قیمت یعنی ورشكستگی تولید. به همین علت است كه مجوز گرانی تقریبا برای همه كالاها از جمله مواد شوینده، ‌تن ماهی،  روغن و هر چه كه قول داده شده بود گران نخواد شد، داده شده است!

 تعزیرات حکومتی را راه انداختن، بگیر و ببند کردن، درب مغازه‌ها را بستن و آدم‌ها را دستگیر کردن کاری از پیش نمی‌برد این‌ها تجربه شکست خورده است،‌چرا كه علم اقتصاد می گوید وقتی هزینه تولید كالایی بالا می رود، مسلمل باید قیمت نهایی هم بالا رود، مگر می‌شود با زور قیمت را پایین نگه داشت؟از سوی دیگر، با وجود وعده دولت در خصوص گران‌نشدن کالا‌های دیگر و اینکه با پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی می‌توان از این پیچ جراحی اقتصادی گذشت، خیلی زود معلوم شد، دولت با کمترین بررسی تبعات احتمالی، روی به چنین تصمیمی آورده است و اکنون بیش از هر زمان دیگری، سفره مردم، کوچک و معیشت‌شان به خطر افتاده است.

این هم مثل همان موقعی است که بنزین گران شد و به دنبال آن گرانی همه چیز گران شد.گرانی كالایی همچون آرد و گندم بر تمامی حوزه‌های  اقتصادی تاثیرگذار است، در نتیجه دولت كه گمان می‌كند با پرداخت ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان به مردم می‌دهند مشکلات‌شان را حل می‌کند،‌سخت در اشتباه است. همین امروز هم اگر سری به بازار بزنید، متوجه تغییرات مسوسی در نحوه خرید كردن مردم خواهید شد. مردمی كه تا همین چند سال پیش میوه را به صورت صندوقی و جعبه‌ای خریداری می كردند،‌حالا میوه را دانه ای می‌خرند و چه بسا افرادی هستند كه همین میوه دانه‌ای هم از دسترشان خارج شده است و به میوه‌های دورریز روی آورده‌اند و دولت همچنان به فكر آزادسازی قیمت‌هاست!
برچسب ها: تورم گرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها