کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک کبد اهدایی پس از ۳روز به بدن پیوند زده شد

11 خرداد 1401 ساعت 13:22


گروه علمی:برای نخستین بار در جهان یک کبد انسانی آسیب دیده به مدت ۳ روز در یک ماشین درمان و نگهداری شد و در مرحله بعد به طور موفقیت آمیز به بدن بیمار پیوند زده شد.مرد دریافت کننده کبد به سرعت و بدون هیچ نشانه ای از آسیب کبدی و همچنین بدون آنکه بدنش پیوند را پس بزند، بهبود یافت و اکنون یک سال پس از انجام این جراحی نیز سالم است.
 

محققان معتقدند این تحول احتمالاً به نجات جان انسان ها منجر می شود زیرا فناوری می تواند تعداد کبدهای موجود برای پیوند عضو را افزایش دهد و در نتیجه جراحی را از قبل قابل برنامه ریزی کند.بیمار سرطانی این پرونده پزشکی در فهرست انتظار دریافت پیوند سوئیس بود و پزشکان پس از دریافت رضایت وی کبد را در می ۲۰۲۱ میلادی در بدن بیمار پیوند زدند و او پس از چند روز توانست بیمارستان را ترک کند.

او در این باره می گوید: من برای این عضو حیات بخش بسیار سپاسگذارم. به دلیل رشد سریع تومور، شانس دریافت کبد از طریق فهرست انتظار برایم بسیار اندک بود.پیرآلن کلایون مدیر بخش جراحی احشایی و پیوند در دانشگاه بیمارستان زوریخ و همکارانش طی این فرایند نشان دادند نگهداری کبد انسانی به مدت ۳ روز خارج از بدن انسان با استفاده از دستگاهی ممکن است که از روش ex situ normothermic perfusion استفاده شده است. در این روش به عضوی در خارج از بدن انسان خون جایگزین در دمای طبیعی تزریق می شود.

کبد در بدن بیماری پیوند زده شد که به چند بیماری کبدی جدی و همچنین سرطان کبد مبتلا بود. محققان متوجه شدند عضو پیوند زده شده به طور معمول و با کمترین میزان جراحت کار می کند و همزمان جریان خون از رگ های داخلی به آن بازگشته است. بیمار۶ هفته پس از جراحی از داروهای مخصوص سرکوب سیستم ایمنی استفاده کرد.

در حال حاضر شکاف روزافزونی بین تقاضا برای پیوند کبد و تعداد اعضای موجود برای چنین فرایندی وجود دارد. این درحالی است که طبق فرایند پزشکی، نمی توان کبدهای اهدایی را بیش از ۱۲ ساعت قبل از پیوند نگهداری کرد. تعداد اعضای پیوندی که با دریافت کننده نیز همخوان باشد، بسیار اندک است.دستگاه ساخته شده فرایند های بدن انسان را تا حد ممکن به درستی تقلید می کند تا شرایطی ایده آل برای کبد انسانی فراهم کند. طبق تحقیق انجام شده تیم پزشکی کبد را در این دستگاه و با کمک داروهای مختلف تجهیز و برای پیوند آماده کردند.

با قرار دادن کبد در دستگاه می توان آن را با آنتی بیوتیک یا هورمون ها درمان کرد و تست های بافتی یا آزمایشگاهی طولانی بدون فشار زمانی انجام داد.در شرایط نرمال انجام این اعمال غیر ممکن است زیرا عضو بدن فقط به مدت ۱۲ ساعت در یخ قابل نگهداری است.


کد مطلب: 339654

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/339654/یک-کبد-اهدایی-۳روز-بدن-پیوند-زده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir