به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۳۳۹۷۲۸

آیا ورزش تاثیری بر تقویت سیستم ایمنی دارد؟

آیا ورزش تاثیری بر تقویت سیستم ایمنی دارد؟
گروه علمی: دکتر فواد عسجدی با اشاره به اهمیت ورزش برای سلامتی گفت: ورزشی که به صورت مستمر، منظم و با شدت متوسط انجام شود مسلما می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.دکتر فواد عسجدی گفت: ورزشی که به صورت مستمر، منظم و با شدت متوسط انجام شود مسلما می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. چرا که اجرای فعالیت های ورزشی منظم باعث تکثیر لنفوسیت ها می شود و همچنین بر عملکرد سلول های کشنده طبیعی یا قاتل های طبیعی که در ایمنی ذاتی و سولی بدن نقش دارند تاثیر مثبت دارد.
 
وی ادامه داد: فعالیت های ورزشی استقامتی و مستمر که با ۶۵ تا۸۰ درصد بیشینه اکسیژن مصرفی انجام شود ضمن این که سیستم دفاعی بدن ما را ارتقاء می دهد باعث می شود واکنش های التهابی در بدن کمتر شود. افرادی که تمرینات ورزشی خود را به صورت منظم و با شدت متوسط انجام می می دهند پاسخ های طولانی و قوی تری به واکسن نشان می دهند. میزان و سطح آنتی بادی ها به مدت طولانی تر در این افراد بالا می ماند و ایمنی بیشتری را کسب می کنند. به عبارتی انجام فعالیت های ورزشی منظم هم در پیشگیری و هم در درمان موثر است.

دکتر عسجدی گفت: اما انجام فعالیت های ورزشی مستمر با شدت بالا باعث ایجاد پاسخ های التهابی در بدن و تضعیف سیستم ایمنی می شود. بدن افرادی که ورزش را به صورت حرفه ای و با شدت بالا انجام می دهند در مقابل ورود عوامل بیماری زا مقاومت خود را از دست می دهد و این ورزش ها باعث پاسخ های التهابی می شود. به همین جهت وقتی در معرض کرونا و آنفولانزا قرار می گیرند با احتمال بیشتری به بیماری مبتلا خواهند شد.

دکتر عسجدی تاکید کرد: اجرای فعالیت های کوتاه مدت ورزشی در کسانی که ورزش نمی کنند و تنها به صورت اتفاقی ورزش می کنند با توجه به این که بدن آماده ای ندارند منجر به تقویت سیستم ایمنی نمی شود. ورزش باید به صورت مستمر باشد نه هیجانی و یک باره و حتما با شدت متوسط باشد.وی توصیه کرد : در این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده همه افراد باید سعی کنند حتی در محیط خانه به طور مستمر و مداوم ورزش کنند تا سیستم ایمنی آنها تقویت شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها