به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۳۳۹۷۴۰

قطع ارسال گاز روسیه به هلند و دانمارک

قطع ارسال گاز روسیه به هلند و دانمارک
گروه بین الملل: روسیه پس از بلغارستان، لهستان و فنلاند ارسال گاز به هلند و دانمارک را نیز قطع کرد. هلند و دانمارک به فکر جایگزینی گاز روسیه در بازارهای انرژی هستند. گازپروم علت قطع شدن گاز این کشورها را عدم پرداخت به روبل اعلام کرد.
شرکت دولتی "گازپروم" روسیه تحویل گاز به شرکت گازترای هلند را  متوقف کرد. گازپروم  در توجیه اقدام خود توضیح داده است که شرکت هلندی پرداخت ماه آوریل را به روبل انجام نداده است.شرکت گازترای هلند نیز در واکنش به این تصمیم روسیه اعلام کرد که آماده است گاز خود را از منابع دیگری تامین کند.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خریداران گاز غربی دستور داده بود که از ابتدای آوریل سال ۲۰۲۲ حسابی در بانک گازپروم باز کنند که پرداخت‌های یورو یا دلار را به روبل تبدیل می‌کند. شرکت گازترا اما روش‌ پرداخت جدید را که به‌طور یک جانبه توسط مسکو تعیین شده رد کرده است.لغو قرارداد گازی توسط روسیه برای دوره ۳۱ مه تا اول اکتبر سال ۲۰۲۲ خواهد بود و شامل دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی است که معادل پنج درصد مصرف گاز هلند می‌شود.امتناع از پرداخت هزینه تحویل گاز به روبل به دنبال توافقاتی بوده است که  در اتحادیه اروپا حاصل شده است. اتحادیه اروپا قصد دارد راه دور زدن تحریم‌های غرب توسط روسیه را مسدود کند.سخنگوی وزارت امور اقتصادی هلند گفته است که توقف تحویل گاز روسیه هنوز تهدیدی برای این کشور به شمار نمی‌رود. شرکت انرژی دانمارکی Orsted نیز اعلام کرده است که روسیه عرضه گاز به دانمارک را متوقف می‌کند. این اقدام روسیه هم پس از اینکه شرکت دانمارکی از پرداخت به روبل خودداری کرد انجام گرفت.
این شرکت اعلام کرده است که قطع گاز روسیه خطر مستقیمی برای وضعیت عرضه گاز دانمارک ایجاد نمی‌کند.گازپروم قبلاً نیز عرضه گاز به لهستان، بلغارستان و فنلاند را به حالت تعلیق درآورده بود زیرا این کشورها نیز از پرداخت با روبل خودداری کرده بودند.روسیه از گاز به عنوان سلاح استفاده می‌کند و کشورهایی را که از اوکراین حمایت می‌‌کنند تهدید به قطع گاز کرده است.
بازارهای گاز پس از قطع گاز روسیه با افزایش قیمت‌ هشت درصدی مواجه شده‌اند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها