به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۳۳۹۷۶۰

عراق بدهی خود به ایران را نداد

عراق بدهی خود به ایران را نداد
گروه اقتصادی: عراق  اعلام کرد که این کشور موفق به پرداخت ۱٫۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران برای واردات گاز نشده است.
این در حالی است که عراق برای تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برق خود در ماه‌های گرم تابستان، به واردات گاز از ایران وابسته است.وزارت برق عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تأخیر در تصویب بودجه» و همچنین به بن‌بست خوردن لایحه تضمین پرداخت بدهی در بخش برق در مجلس این کشور باعث «تأخیر» در پرداخت این پول به ایران شده است.
این بدهی که قرار بود تا ابتدای ماه ژوئن پرداخت شود، به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد و پرداخت آن بر اثر تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متوقف شد.
وزارت برق عراق افزود که ایران خواستار دریافت بدهی خود شده و اکنون عرضه گاز به عراق را پنج میلیون متر مکعب در روز کاهش داده است که این باعث محدود شدن عملکرد نیروگاه‌ها و کاهش برق شده است.ایران در حال حاضر یک سوم گاز و برق مورد نیاز عراق را تأمین می‌کند، اما صدور انرژی از ایران به عراق مرتباً قطع شده یا کاهش می‌یابد.
سال گذشته، هنگامی که دمای هوا در عراق تا ۵۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافت، بخش‌هایی از این کشور دچار خاموشی شد و این رخداد، موجب اعتراضات پراکنده و استعفای وزیر برق این کشور شد.به گزارش سازمان هواشناسی، دمای هوا در نقاط مختلف عراق در روز پنجشنبه به ۴۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها