به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۲ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۳۹۷۸۳

مخالفت مجارستان با بسته تحریمی علیه روسیه

مخالفت مجارستان با بسته تحریمی علیه روسیه
گروه بین الملل: کشورهای اتحادیه اروپا در واقع بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق رسیده بودند. مجارستان اما با مخالفتی تازه جلوی اجرایی شدن این بسته را گرفته است؛ مخالفت با تحریم اسقف ارتدوکس روسیه.
مجارستان خواهان اعمال تغییرات بیشتری در ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه شده است و در نتیجه مجددا از اجرایی شدن این تحریم‌ها جلوگیری می‌کند. پاتریارک کیریل، بالاترین مقام کلیسای ارتدوکس روسیه به دلیل حمایت‌هایش از پوتین و از جنگ روسیه علیه اوکراین مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است. این بدان معناست که او نمی‌تواند به کشورهای اتحادیه اروپا سفر کند و اموال و دارایی‌های احتمالی او در اتحادیه اروپا نیز مسدود می‌شوند.اسقف ارتدوکس روسیه در نطق‌های مذهبی‌اش همواره از حمله روسیه به اوکراین دفاع کرده و اخیرا حتی گفته است که روسیه هرگز به هیچ کشوری حمله نکرده است.پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به دلیل همین موضع‌گیری‌های کیریل، دیدارش با او را لغو کرد.
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان اما با این بند مخالفت کرده است.  او گفته نمی‌تواند بپذیرد که یک مقام کلیسا در اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار بگیرد و نتواند به این اتحادیه سفر کند.
این در حالی است که بنا بر آمار اتحادیه اروپا، اکثریت مسیحیان مجارستان کاتولیک هستند و به ندرت پیروان کلیسای ارتدوکس روسیه در این کشور وجود دارد.مهمترین بخش بسته جدید تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، تحریم خرید نفت این کشور است. طبق تحریم‌های درنظر گرفته شده، قرار است در سال آینده دیگر از راه‌های آبی، نفت از روسیه وارد اتحادیه اروپا نشود. تنها مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به دلیل وابستگی زیاد به نفت روسیه مجاز به واردات نفت از طریق خط لوله دروژبا تا اطلاع ثانوی خواهند بود.
در نشست سران اتحادیه اروپا، موضوع تحریم پاتریارک ارتدوکس روسیه مورد بحث قرار نگرفت. اوربان اما در اوایل ماه مه در مصاحبه‌ای رادیویی مخالفتش با تحریم این اسقف را اعلام کرده و گفته بود: «بنا بر دلایل اصولی این موضوع حتی مهمتر از تحریم نفت است.»در این بسته تحریمی علاوه بر تحریم کیریل و تحریم خرید نفت از روسیه، تحریم‌های دیگری هم در نظر گرفته شده‌اند، از جمله تحریم "اسبر بانک" بزرگترین بانک روسیه و محرومیت این بانک از دسترسی به سوئيفت. همچنین قرار است فعالیت چندین کانال خبری روسیه در اتحادیه اروپا ممنوع شود.
به گفته اورزولا فون‌درلاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا این اتحادیه علیرغم استثنا قائل شدن برای واردات نفت روسیه از طریق خط لوله، تا پایان سال جاری حدود ۹۰ درصد کمتر از پیش نفت از روسیه وارد می‌کند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها