کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه با ترس‌های خود روبه‌رو شویم؟

13 خرداد 1401 ساعت 11:12


گروه جامعه:برای همه ما پیش آمده که گاهی از چیزی بترسیم. ترسیدن اتفاقا معقول است، زیرا باعث می‌شود از موقعیت‌هایی که ممکن است آسیب‌رسان باشند دوری کنیم. گاهی ترس‌ها، زندگی‌مان را دچار اختلال می‌کنند و به مانعی بر سر راه ما تبدیل می‌شوند. در این مطلب به بیان روش‌های غلبه بر ترس می‌پردازیم.
 

روش‌های غلبه بر ترس‌
جمله‌ای معروف داریم که می‌گوید: «تن‌ها چیزی که باید از آن بترسیم، خود ترس است». اما در جهان بیرون انبوهی از چیز‌های ترسناک وجود دارد؛ بنابراین آگاهی از روش‌های غلبه بر ترس و اضطراب بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

گام اول
گام اول این است که دقیقا مشخص کنید از چه می‌ترسید. روشن کردن اینکه دقیقا از چه می‌ترسید، به دو دلیل مهم است. اول اینکه باعث می‌شود شما دست به کار‌هایی بزنید که واقعا شما را آزار نمی‌دهند، اما شما به دلایلی از آن‌ها خودداری می‌کرده‌اید. دوم اینکه، این کار کمک می‌کند که روی مسئله اصلی تمرکز کنید و نه مسائل حاشیه‌ای. اگر به‌طور دقیق مشخص شود از چه می‌ترسید، صحبت کردن درباره آن با دیگران، مثلا با یک دوست نزدیک، آسان‌تر است. صحبت کردن درباره موقعیتی که باعث ترس شماست، موجب می‌شود آن موقعیت کمتر ترسناک به‌نظر برسد.

گام دوم از روش‌های غلبه بر ترس
گام دوم برای غلبه بر ترس‌های‌مان، این است که بدانیم به خودمان چه می‌گوییم که باعث ترس ما می‌شود. بسیاری از ما متوجه نمی‌شویم، ولی ما واقعا با خودمان حرف می‌زنیم. ممکن است همین حرف زدن با خود یکی از دلایلی باشد که باعث ترس ما می‌شود. برای کاهش ترس، به خودتان جملات مثبت بگویید.

گام سوم
گام سوم برای مقابله با ترس، اغراق کردن در مورد اتفاقات ناگواری است که از وقوع آن‌ها می‌ترسید. با اینکه احتمالا متوجه نیستید، این اتفاقات ناگوار اغراق‌آمیز، بر ترس شما تاثیر می‌گذارند. مثلا اگر از تلفن زدن به فرد موردعلاقه خود برای ایجاد ارتباط و شناخت بیشتر می‌ترسید، بدترین حالتی که ممکن است را برای خود تصور کنید بعد می‌فهمید که دنیا به آخر نمی‌رسد. اگر آن تماس تلفنی را بگیرید و اوضاع به دلخواه شما پیش نرود، حتی ممکن است نتیجه‌ای بهتر از آنچه می‌خواستید بگیرید. تا زمانی که تلفن نکنید، هیچ چیز مشخص نمی‌شود.

گام چهارم
در گام چهارم باید تخیل‌تان را برای مثبت‌اندیشی بیشتر به‌کار بگیرید. ابتدا خود را به روشی که در ادامه می‌آید آرام کنید: نفس عمیقی بکشید و همزمان عضلات خود را سفت کنید. سپس در حالی‌که عضلات خود را شل می‌کنید به آرامی بازدم هوا را بیرون بدهید. این کار را چندین بار تکرار کنید. تصور کنید که به موقعیت ترسناک نزدیک می‌شوید و با آن کنار می‌آیید. خلق یک تصویر ذهنی و تجربه این حس که با موقعیت به شکلی موفقیت‌آمیز کنار می‌آیید در حالی‌که هنوز کمی می‌ترسید، اهمیت زیادی دارد. برای اینکه رابطه خوبی با افراد داشته باشید به مطلب نشانه‌های کسی که با احساسات شما بازی می‌کند سر بزنید.

گام پنجم از روش‌های غلبه بر ترس
در گام آخر شما باید در دنیای واقعی با موقعیت، فرد یا چیزی که از آن می‌ترسید روبه‌رو شوید. این به معنای تغییر هیجانی و ناگهانی همه رفتارهای شما نیست. شما می‌توانید روند تغییر رفتارتان را به چند مرحله تقسیم کنید. مثلا اگر از ابراز نظر در کلاس می‌ترسید، می‌توانید با پرسیدن سوال از استادتان پس از پایان کلاس شروع کنید. پس از اینکه چند بار این کار را انجام دادید، می‌توانید در طی کلاس سوال بپرسید. این روند را با ابراز نظر پس از پایان کلاس ادامه دهید. سرانجام شما به حدی قوی می‌شوید که می‌توانید نظرتان را در طی کلاس بیان کنید.


کد مطلب: 339882

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/339882/چگونه-ترس-های-خود-روبه-رو-شویم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir