کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطرناکترین روش انتقال عامل تب کریمه کنگو

13 خرداد 1401 ساعت 11:56


گروه جامعه: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان با اشاره به موارد افزایش تب کریمه کنگو در کشور گفت: هر سال این بیماری به دلیل بیشتر شدن فعالیت کنه هیالوما در فصل گرما افزایش پیدا می‌کند.به گزارش ایلنا، «بهزاد امیری» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  با اشاره به ابتلای ۱۳ نفر به تب کریمه کنگو و فوت یک نفر در پی ابتلا به آن اظهار کرد: این بیماری با افزایش گرمای هوا پدیدار می‌شود به این علت که عامل ناقل این بیماری یعنی کَنه «هیالوما» در ابتدای فصل گرم فعالیت آن افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: کنه هیالوما بیشتر در ابتدای فصل گرم ممکن است موجب گزیدگی حیوانات یا انسان شود. با این حال انتقال بیماری از چند روش به انسان صورت می‌گیرد. نخست اینکه کنه هیالوما دام را نیش می‌زند و ویروس داخل بدن دام می‌رود و در حین ذبح دام اگر شرایط بهداشتی رعایت نشود از طریق خونابه‌ها و ترشحات ویروس به انسان منتقل شده و موجب بیماری انسان می شود.امیری بیان کرد:‌ روش بعدی انتقال از طریق انسان به انسان است که باز هم از طریق خون‌آبه‌ها و ترشحات انسان‌ها صورت می‌گیرد.

خطرناکترین روش انتقال عامل تب کریمه کنگو
وی یادآور شد: انتقال انسان به انسان خطرناک‌ترین روش انتقال است که ما آن را تحت کنترل قرار داده‌ایم و سال‌ها است که آن را در کشور مشاهده نکرده‌ایم.امیری یادآور شد: امکان ریشه‌کنی این بیماری وجود ندارد چون جمعیت زیادی از کنه هیالوما در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و نمی‌توان کنه‌ها را در این کشورها از بین برد. از سوی دیگر نکته دیگری که در مورد این کنه‌ها وجود دارد این است که آنها می‌توانند ویروس را از تخم‌های خود و در نتیجه کنه‌های جدید منتقل کنند. یک کنه ۸۰۰ روز یعنی چیزی حدود  ۲.۵ سال عمر می‌کند.وی تأکید کرد: این کنه‌ها در همه نقاط جغرافیایی ایران وجود دارد با این حال در نقاطی که دام‌پروری رواج دارد فعالیت بیشتری دارند.

داروی تب کریمه کنگو
امیری در مورد درمان تب‌کریمه کنگو نیز اظهار کرد: این بیماری دارویی به نام ریباورین دارد که شامل کپسول خوراکی و آمپول است و خوشبختانه در کشور آنها را داریم. ضمن اینکه داروهای ضد گزیدگی هم در صورتی که کنه به صورت مستقیم افراد را نیش زد برای آنها همچنان کاربرد دارد.وی یادآور شد: توصیه ما به افراد این است که نخست به جاهایی که احتمال گزیدگی توسط این کنه وجود دارد مراجعه نکنند.  در صورت مراجعه حتما ریفلنس‌ها یا دورکننده حشرات به خود بزنند و لباس‌های بلند و روشن بپوشند.

امیری ادامه داد: دامداران اسطبل‌ها و آغل‌های خود را سمپاشی‌ کنند و دام‌های خود را در استخرهای حاوی سم حمام دهند و زیر نظر سازمان دام‌پزشکی و جهاد کشاورزی موضوع ارتقای وضعیت بهداشتی دام‌داری‌ها، اسطبل‌ها، طویله و آغل‎‌های خود را ارتقا دهند. همچنین با مصالحی سطوح و دیوارهای آنها را درست کنند که از نفوذ کنه‌ها جلوگیری کنند و به صورت دوره‌ای آنها را سمپاشی کنند.

۱۹ استان کشور درگیر سالک
رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت همچنین در رابطه با وضعیت بیماری سالک در کشور نیز گفت: ما هر سال با مواردی از سالک مواجه هستیم. در ۱۹ استان و چیزی حدود ۱۵۰ شهرستان انتقال بومی این بیماری را داریم. این بیماری هم که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود به دلیل فعالیت بیشتر پشه‌ها در فصل گرما بیشتر می‌شود.وی افزود: سالکی که در ایران وجود دارد عموما سالک روستایی است و پشه لیشمانیاز (پشه خاکی) آن را به انسان منتقل می‌کند و مخزن آن نیز معمولا جوندگان یا موش‌های صحرایی هستند. ما جمعیت موش‌های صحرایی را کنترل کرده و از سوی دیگر به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم تا چگونه از گزش حشرات جلوگیری کنند.

آخرین وضعیت آبله میمون در ایران
این مقام مسئول در وزارت بهداشت همچنین در مورد آخرین وضعیت آبله میمونی نیز اظهار کرد:‌تا امروز هیچگونه مورد قطعی و اثبات شده این بیماری را در کشور نداشتیم.


کد مطلب: 339900

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/339900/خطرناکترین-روش-انتقال-عامل-تب-کریمه-کنگو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir