به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۴۰۰۱۳

رئیسی این بار تصمیمات نرم بگیرد

رئیسی این بار تصمیمات نرم بگیرد
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولتمردان باید بدانند نمی‌توانند جزیره‌ای و در خلاء تصمیم بگیرند باید بدانند هر تصمیمی که گرفته می‌شود روی دیگر چیز‌ها اثر می‌گذارد، زیرا تصمیمات بهم بافته و تنیده هستند؛ ما در عرصه بین المللی مسائلی را مشاهده می‌کنیم که میلیمتری بر یکدیگر اثر می‌گذارد، اما در کشور ما کیلومتری هم حساب نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، علی صوفی  درباره این‌که امروز از سوی رئیس دولت صحبت از گرفتن تصمیمات سختی در کشور می‌شود ارزیابی شما از این صحبت‌های رئیس‌جمهور چیست، گفت: موقعیت دولت آقای رئیسی نسبت به دولت‌های گذشته بسیار متفاوت است؛ زیرا شرایط یکدستی برای دولت ایشان به وجود آمده است.

وی گفت: معتقدم آقای رئیسی با استفاده از این موقعیت می‌توانست در حل مسئله تحریم‌ها که در معیشت و اقتصاد مردم تاثیر گذاشته است با فوریت به این چالش‌ها بپردازد، آن هم درست زمانی که در عرصه بین‌المللی آقای بایدن روی کار آمد و بحث فعال شدن گروه ۱+۵ و ورود آمریکا به این گروه مطرح شد.

وی بیان کرد: آقای روحانی علاقه‌مند بود در ماه‌های باقی مانده دولتش مسئله تحریم‌ها را حل کند و اطمینان داشت با توجه به این‌که مقام معظم رهبری تاخیر در خروج از تحریم‌ها و بازگشت به برجام را حتی یکساعت جایز ندانسته بودند می‌تواند این کار را انجام دهد؛ اما به هر حال مشخص بود برخی نمی‌خواستند او پرچم‌دار این موفقیت باشد و تحریم‌ها در زمان وی برداشته شود؛ بنابراین کشور در یک دوره چندماهه معطل شد تا نوبت به دولت بعدی برسد و طبعا آقای رئیسی با اعتبار و اعتمادی که در حاکمیت داشت پیش‌بینی می‌شد که بسیار سریع‌تر برجام را به نتیجه برساند و از این مذاکرات موفق بیرون بیاید.

صوفی ادامه داد: معتقدم رئیس دولت سیزدهم با اعتباری که از یکدستی قدرت داشت، در مذاکرات می‌توانست دست بالا را داشته باشد؛ آقای رئیسی برای مذاکرات چک سفید امضا داشت و می‌توانست بسیار زود به نتیجه برسد، اما متاسفانه هرچه جلوتر رفتیم مسئله برجام و تحریم‌ها همچنان باقی ماند.وی خاطرنشان کرد: امروز هم خبر‌های متفاوتی در این مورد به گوش می‌رسد و هیچ اطلاعی هم به مردم داده نمی‌شود در چه مرحله‌ای هستیم. یک روز خبری از عمان می‌رسد یک روز از قطر و روز دیگر شرط و شروط برای تحریم‌ها مطرح می‌شود یک روز دیگر می‌گویند اصلا این چیز‌ها نیست به هر حال مسائل همین‌طور مانده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: یکی از شعار‌های آقای رئیسی در زمان انتخابات این بود که گرانی‌ها و تنگنا‌هایی که در معیشت مردم به وجود آمده ربطی به برجام ندارد و ما سفره و معیشت مردم را با برجام گره نمی‌زنیم و بسیار پر رنگ این قضیه را مطرح می‌کردند. در جای دیگر گفتند رقیب من فساد است و به هیچ وجه کوتاه نخواهم آمد و مبارزه خواهم کرد و یا شعار دیگری که دادند مبنی بر این‌که قیمت ارز را به ۱۰ هزار تومان باز می‌گردانند و تحریم‌ها را هم بر طرف خواهند کرد. توجه داشتید آقای رئیسی مخالفی نداشت که نتواند این شعار‌ها را عملی کند حتی اصلاح‌طلبان هم خواهان موفقیت بودند و پیروزی‌شان را در شکست آقای رئیسی نمی‌دیدند و اتفاقا بیان کردند تا جایی که می‌توانند دولت را راهنمایی می‌کنند مخصوصا در تصمیماتی که امروز رئیس جمهور از آن‌ها به عنوان تصمیمات سخت یاد می‌کند، اما امروز متاسفانه صدای هواداران دولت هم در آمده است آقای قالیباف که رئیس یکی از سه قوه هستند گفت به هیچ وجه نمی‌شود از گرانی دفاع کرد و به نوعی اشاره کرد که ما باید راهمان را از دولت جدا کنیم و مردم بین دولت و مجلس فرقی نمی‌گذارند. بالاتر از همه این‌ها فرمایشات معظم رهبری در خصوص اجرای برنامه و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که در دولت آقای احمدی نژاد به صورت خصولتی اجرا شد بودند و یا این‌که اعتماد عمومی با تلاش دولت به حاکمیت بازگردد و به آقای رئیسی تذکر دادند مردمی بودن فقط سفر کردن به استان‌ها نیست.
 
وی با اشاره به شرایط کشور گفت: آقای رئیسی در این برهه برای نجات دولت آمد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که مجلس تصویب کرده بود، اما اجرایش را به اختیار به دولت گذاشته بود حذف کرد و با تبلیغات بسیار وسیع به عنوان یک برگ برنده از آن صحبت کرد. جالب است از این کار به عنوان فتح الفتوح نام بردند و در خطبه‌های نماز جمعه گفته شد کم از حماسه سوم خرداد ندارد درحالی که اصل مسئله، ثبات اقتصادی بود و دولت باید ثبات ایجاد می‌کرد، اما نتوانست. امروز بیان می‌شود ما ارز ۱۰ هزار تومانی را نخواستیم همان ارز ۲۵ هزار تومانی را که تحویل گرفتید ثابت نگه دارید!

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولتمردان باید بدانند نمی‌توانند جزیره‌ای و در خلاء تصمیم بگیرند باید بدانند هر تصمیمی که گرفته می‌شود روی دیگر چیز‌ها اثر می‌گذارد، زیرا تصمیمات به هم بافته و تنیده هستند؛ ما در عرصه بین‌المللی مسائلی را مشاهده می‌کنیم که میلیمتری بر یکدیگر اثر می‌گذارد، اما در کشور ما کیلومتری هم حساب نمی‌شود.وی خاطرنشان کرد: ارز یارانه‌ای را حذف کردند و کالا‌های یارانه‌ای قیمت‌هایش آزاد شد، اما توجه نکردند قیمت‌ها روی دیگر خدمات اثر می‌گذارد، این‌کار یک «دو، دوتا؛ چهارتا کردن است» آقای رئیسی بسیار ساده با مسائل برخورد می‌کند فقر مطلق را گفتند که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ از بین برود، اما شاخص‌ها را نگاه کنید، نرخ فقر مطلق از قبل به مراتب بالاتر رفته است. این کار‌ها شعاری نیست که! این کار‌ها سازو کار سیستمی دارد و تفکر سیستمی می‌خواهد.

این فعال سیاسی ادامه داد: دوستان با چه سازوکاری می‌خواهند تصمیم سخت بگیرید؟ در تصمیم سخت‌شان سختی را خودشان تحمل می‌کنند یا مردم؟ این چه شعار قهرمانه‌ای است که سر می‌دهند و می‌گویند تصمیمات سخت می‌گیریم از قدیم گفته شده «خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طلایی شدن آسان بود»! امروز دلار ۳۰ هزار تومان شده است و دل‌شان خوش است. چرا که تفکرشان این است یک چیزی پیدا کنند و شعار دهند.
وی ادامه داد: امروز تفکر نئولیبرالیستی بر اقتصاد ما حاکم است، در دولت آقای روحانی هم متاسفانه همین تفکر توسط یک عده از لیبراست‌هایی که نفوذ کرده بودند به ایشان القا شد. مردم تا کی تحمل کنند، امروز عکس‌العمل‌هایی از طرف مردم دیده می‌شود که برخی از هواداران این دولت آن‌ها را نادیده می‌گیرند. آقای رئیسی بهتر است از تصمیمات سخت صرف نظر کند و این بار تصمیمات نرم بگیرد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آقای رئیسی تصمیمات سخت را باید خودشان از دولت شروع کنند. اگر کسری بودجه دارید هزینه‌ها را کم کنید این تصمیم سخت. دلم می‌خواهد دولت آقای رئیسی موفق شود باید هرچه زودتر تصمیماتی گرفته شود که مردم در آسایش قرار گیرند.
برچسب ها: علی صوفی

۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ۱۱:۵۸
مگه رئیسی تصمیم می گیره؟ (388707)
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ۱۴:۴۲
چرا اصلاح طلبها هنوز فعالیت می کنند این افراد که دیگر پایگاه اجتماعی و رای ندارند (388713)
۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ۱۹:۵۶
طرح سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای تصحیح دستمزدها که اتفاقا خیلی فوری و ضرب الاجل در طول یک هفته خواستار اظهار نظر دولت شده بود کلا از دستور کار دولت کنار گذاشته شد خواهشمنداست دراین خصوص مقاله ای بنویسید . (388725)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها