به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۴۰۰۱۷

راهکار‌هایی برای افزایش تاب‌آوری هیجانی

راهکار‌هایی برای افزایش تاب‌آوری هیجانی
گروه جامعه: محمدرضا مقدسی در یادداشتی در جامعه۲۴ نوشت: زمانی که شک و تردید ما را تحت فشار قرار داده و متحیر می‌کند که چه مسیری را انتخاب کنیم و چه تصمیمی بگیریم و یا اصولا پاسخ دادن کار درستی است یا نه، اگر تاب آوری عاطفی را نیاموخته باشیم این چنین موقعیت‌هایی ما را کاملا مستاصل خواهد کرد.سوال اینجاست که اگر با تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری در تعارض هستید پس چطور از دل چالش‌ها عبور می‌کنید.چگونه به طور موثر به موقعیت واکنش نشان می‌دهید و از همه مهم‌تر اینکه چگونه می‌توانید در مواجهه با عدم قطعیت، نامعین بودن و ابهام به ویژه در زمینه‌های عاطفی کنار بیایید؟برای تاب‌آوری هیجانی ۹ راهکار وجود دارد که در مواقع سخت بسیار یاری‌رسان است.

برای تاب‌آوری تلاش کنید
تاب‌آوری هم مانند بسیاری از توانایی‌های دیگر ساده به‌دست نخواهد آمد. ما همیشه به آموزش، تمرین و تکرار نیازمندیم اکثر ما در یادگیری "بر اساس جریان "مشکل داریم. لجبازی، خودمحوری، باور‌های ثابت، انتظارات و عادات از جمله موارد مقاومت در برابر تغییر هستند.فقدان یکباره هر چیزی دلخراش و خرد کننده است، اما مساله این است که زندگی در این لحظه نیازمند تغییرمسیر است.دراین شرایط پذیرش را تمرین و تصدیق کنید که وضعیت متفاوت شده است.کنترل زندگی و تنظیم جهان در دست ما نیست، اما دکمه کنترل خود و تنظیم آن بر روی نگرشی مبتنی بر تاب‌آوری وافکار خود در دست ماست، گاهی می‌توانیم رویای بزرگتری در سر بپرورانیم.

در کنار تلاش برای تاب‌آوری عبارت (با این وجود) را تمرین کنید
وقتی در حال عبور از یک موقعیت هستیم عدم قطعیت طبیعی است. در چنین مواقعی پذیرش کلید حل مشکلات است.ندا و گفتگوی درونی، ترس، سرزنش، یا رنجش را آرام کنید.وضعیت را از یک نقطه متعادل و زاویه‌ای دیگر ارزیابی کنید. آنگاه متوجه می‌شوید که در مواردی واقعا دلیل یا احساس ناراحتی خاصی وجود ندارد.تمرین پذیرش و خودباوری علی‌رغم وجود ناراحتی موجب توسعه توانایی و تاب‌آوری خواهد بود.

از اشتباهات و موفقیت‌های خود درس بگیرید
سازگاری با ناراحتی گاهی اغلب باعث بارش فکری و سیل ایده‌های جدید و یا کشف مسیر‌ها و راه حل‌های تازه می‌شود. افکار، احساسات و ایده‌های مثبت را پیدا کنید. شاید بتوانید رویکرد جدیدی برای شرایط پیش آمده پیدا کنید.این کار تجربه‌های جدید و مهارت‌های مقابله‌ای شما را افزایش می‌دهد که می‌تواند به توسعه توانایی و تاب‌آوری شما کمک کند.آزمایش رویکرد‌ها و را‌ه‌حل‌های تازه انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری هیجانی را نمایندگی می‌کند و ما را از روش و منش پوسیده و ناکارآمد آزاد خواهد ساخت. ابهام و عدم قطعیت فرصت رشد و خلاقیت است، برخاستن عین تاب‌آوری است.

برای به‌دست آوردن دیدگاهی وسیع و کامل گذشته را مرور کنیم
بررسی گذشته و تصور آینده و تخمین و تحلیل برنامه‌های مختلف باعث ساخت و یافت مسیر‌های امیدوارکننده جدید می‌شود؛ این موجب تغییر نگرش و تاب‌آوری هیجانی خواهد بود.

با دیگران مشورت کنید
ایده و نظر خود را دنبال کنید، اما از کمک و مشورت دیگران هم استفاده کنید. در این گفتگو‌ها ابهامات و عدم قطعیت را بیان کنید. ایده‌های خود را با دیگران مطرح کنید. پیشنهادپذیر باشید، اما ایده‌ای را که به آن معتقدید با شور و حرارت پیش ببرید.‌چنانچه در هنگام مواجهه با موانع زیاد در حین ادامه مسیر، چندان از نظر عاطفی تاب‌آور و توانا نیستیم، در این شرایط از کسی که جریانات اینچنینی رابه خوبی پشت سر می‌گذارد و برای ما هم قابل احترام است تقلید می‌کنیم.

شفقت به خود را تمرین کنید
برای حفظ اعتماد به نفس با خود مهربان باشید. با کمی تامل و رها کردن احساس ناامیدی و توجه به خود کمی آرام شوید و بعد با تحقیق درباره چندین گزینه و باز کردن ذهن خود بر روی احتمالات، راه جدیدی برای شما خودنمایی خواهد کرد. از معجزه و قدرت جادویی شفقت به خویشتن بهره‌مند خواهیم بود.

موفقیت‌های خود را جشن بگیرید
پس از عبور از هر چالشی و به ثمر نشستن برنامه‌ای که شروع کردید، یا پس از تجربه یک موقعیت سخت موفقیت خود را با افراد تاثیرگذار در پیدایش این نتیجه درخشان به اشتراک گذاشته و این توفیقات را جشن بگیرید. قدردانی از خود برای عبور از چالش و رشد به سمت شکوفا شدن تاب‌آوری عاطفی است.

یاد بگیرید که تغییر را دوست داشته باشید
یکنواختی کسالت‌آور است، اما تغییر چیزی متفاوت و بالقوه هیجان‌انگیز را ایجاد می‌کند. مسیر‌ها و تلاش‌های جدید پتانسیل رشد را از طریق تجربه‌های جدید تحریک می‌کند. این "توانایی ما در پاسخگویی به زندگی" است. با تقویت این موضوع و با تنوع زندگی بیشتر احساس نیرو کرده و از نظر عاطفی توانایی و تاب‌آوری بیشتری را تجربه می‌کنیم.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها