به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۴۰۰۶۸

سگ‌ها جهان را چگونه می‌بینند؟

سگ‌ها جهان را چگونه می‌بینند؟
گروه علمی: تا به حال به این فکر کرده‌اید که سگ‌ها چگونه محیط اطراف را می‌بینند؟ عکس‌های جذابی که توسط یک دامپزشک تهیه شده نشان می‌دهد که سگ‌ها در مقایسه با انسان دنیا را چگونه می‌بینند.به گزارش ایسنا، همانطور که در مجموعه‌ای از عکس‌های نقاط محبوب توریستی انگلستان از جمله پارک ملی "Peak District"، "اسکله برایتون" و طاق آهکی طبیعی "Durdle Dor" نشان داده شده است، سگ‌های کوررنگ فقط می‌توانند رنگ‌های زرد و آبی را تجسم کنند.  

"ریان راچفورد"(Rhian Rochford)، دامپزشک شرکت آنلاین پاکت‌وت(PocketVet) می‌گوید: سگ‌ها بینایی دو رنگی دارند. این بدان معناست که آنها تنها دو رنگ را مشاهده می‌کنند و آن دو رنگ زرد و آبی است. این در حالی است که بینایی انسان‌ها سه رنگی است. آبی، زرد و قرمز. سگ‌ها به جای دیدن رنگ قرمز رنگ قهوه‌ای تیره می‌بیند. در نگاه آن‌ها سبز به شکل رنگ بژ و بنفش به رنگ آبی دیده می‌شود.

در پشت چشم انسان‌ها گیرنده‌های نوری وجود دارد که به نور تابیده شده پاسخ می‌دهند و گیرنده‌هایی که برای تشخیص رنگ استفاده می‌شوند "مخروطی" نامیده می‌شوند.دلیل تفاوت بینایی این حیوان‌ها با انسان این است که آن‌ها تنها دو نوع گیرنده مخروطی دارند، در حالی که انسان‌ها از سه نوع گیرنده مخروطی بهره‌مند هستند. علاوه بر این، گیرنده‌های نوری که برای حرکت و دید در شب استفاده می‌شوند، گیرنده‌های «میله‌ای» نامیده می‌شوند.شبکیه سگ‌ها دارای گیرنده‌های میله‌ای زیادی است و به همین دلیل آنها در تاریکی بهتر می‌بینند و می‌توانند حرکات را بسیار بهتر از انسان‌ها تشخیص دهند.

به گفته خانم راچفورد، تاری دید سگ‌ هشت برابر بیشتر از انسان‌ است و آن‌ها توانایی درک روشنایی کمتری دارند. چشمان سگ‌ها در زاویه ۲۰ درجه قرار گرفته که دید محیطی آن‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، این بدان معناست که آنها دید دوچشمی کمتری نسبت به انسان دارند و اشیا را به صورت سه بعدی نمی‌بینند بنابراین توانایی درک عمق یا تعیین فاصله بین اشیاء در آن‌ها کاهش می‌یابد. با همه‌ی این موارد، سگ‌ها با وجود بینایی نسبتا ضعیف خود، کیفیت زندگی بالایی دارند.

علت آن این است که سگ‌ها به شدت به سایر حواس خود متکی هستند، مانند حس بویایی که بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار برابر بهتر از حس بویایی ما است.طبق مطالعه‌ای از شرکت تحقیقاتی TLF هشتاد و چهار درصد از صاحبان سگ‌ در بریتانیا قصد دارند در آینده با حیوان خانگی خود به تماشای مناظر بریتانیا بنشینند."شانون کری"(Shannon Keary) از شرکتی که ایجاد این عکس‌ها را به عهده داشت، می‌گوید: فکر کردیم جالب است که ببینیم سگ‌ها مناظر را در مقایسه با ما چگونه می‌بینند.

به نظر می‌رسد که سگ‌ها برای اینکه بتوانند صاحب خود را بشناسند نیازی به بینایی کامل ندارند، زیرا یک مطالعه نشان داده که سگ‌ها می‌توانند صاحب خود را تنها از روی صدا بشناسند.محققان دانشگاه اوتووش لوراند(Eötvös Loránd) در مجارستان دریافتند که سگ‌ها به صدای صاحب خود وابستگی دارند و این صدا در مغز آن‌ها پاسخ مرتبط با پاداش را ایجاد می‌کند.

به طور شگفت انگیزی، این فعالیت مغزی مشابه فعالیت مغزی یک نوزاد تازه متولد شده است که به صحبت‌های مادرش گوش می‌دهد.برای کشف این موضوع، محققان از ۲۸ سگ و صاحبانشان دعوت کردند تا یک بازی را در آزمایشگاه انجام دهند. صاحب سگ پشت یک مخفیگاه پنهان شد، در حالی که یک مرد غریبه پشت مخفیگاه دیگری قرار گرفت. صاحب سگ و فرد غریبه هر دو دستورالعمل‌هایی را با لحن خنثی خواندند و سگ وظیفه داشت یکی از آنها را از راه دور انتخاب کند.

برای اطمینان از اینکه بوها کمکی به سگ نمی‌کند، در دو دور آخر، محققان صدای صاحب را از جایی که غریبه پنهان شده بود پخش کردند.نتایج نشان داد که سگ‌ها در ۸۲ درصد موارد صاحب خود را پیدا می‌کنند حتی زمانی که مکان پخش صداها عوض می‌شود.به گفته‌ی این تیم، سگ‌ها از بینی خود در این کار استفاده نمی‌کردند و در عوض می‌توانستند صدا را به تنهایی تشخیص دهند.
برچسب ها: سگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها