به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۴ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۳۴۰۱۱۱

تورم ترکیه به ۷۳ درصد رسید

تورم  ترکیه به ۷۳ درصد رسید
گروه بین الملل: تورم در ترکیه همچنان سیری صعودی طی می‌کند. داده‌های رسمی نرخ تورم در ماه مه را ۷۳.۵ درصد اعلام کرده‌اند. اما ناظران مستقل نرخ تورم را بیش از دو برابر این مقدار می‌دانند.
در حالی که نرخ رسمی تورم در ترکیه در ماه مه ۷۳.۵ درصد اعلام شده ناظران مستقل میزان تورم در این ماه را بیش از ۱۶۰ درصد می‌دانند.
 یک مثال ساده موضوع را روشن‌تر می‌کند. یک بطری ۵ لیتری روغن خوراک‌پزی ارزان‌قیمت در سال گذشته کم‌تر از پنج یورو خرید و فروش می‌شد اما در ماه مه قیمت همین کالا نزدیک به ۹ یورو شد.زندگی در ترکیه سخت‌و سخت‌‌تر می‌شود. در ابتدای ماه مه قیمت بنزین و سوخت باز هم افزایشی واضح پیدا کرد و گاز ۳۰ درصد گران‌شد.یکی از دلایل این روند بالارونده کاهش ارزش لیر، پول ملی ترکیه است. در حال حاضر هر یک یورو برابر بیش از ۱۷ لیر است. از دلایل دیگر نیز می‌توان پیامدهای پاندمی کرونا و جنگ اوکراین را نام برد.
بهای مشروبات الکلی نیز به‌شدت افزایش یافته است. یک بطری راکی، نوشیدنی الکلی ملی ترکیه در اواخر سال گذشته کمی بیش از ۱۰ یورو می‌ارزید در حالی که حالا قیمت آن تقریبا دو برابر شده است.دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن شدید مالیات است. در ترکیه مالیات سنگینی بر مشروبات الکلی وضع می‌شود.قدرت خرید مردم ترکیه هر روز پایین‌تر می‌آید، تا جایی که تأمین نیاز‌های اساسی نیز دشوار شده است.
بسیاری از مردم حقوقی معادل حداقل دستمزد ماهانه می‌گیرند. اگرچه که حداقل حقوق ماهانه در اوایل سال جاری بالا رفت، با این حال نتوانست از پس تورم افسارگسیخته بربیاید.
حداقل دستمزد ماهانه در حال حاضر تقریبا ۲۵۰ یوروست. قرار است حقوق بازنشسته‌ها از اول ژوئیه بالا برود، اما روشن نیست چقدر بالا خواهد رفت. حداقل حقوق ماهیانه بازنشسته‌ها اکنون حدود ۱۴۰ یوروست.به دلیل بحران اقتصادی فشار بر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دائما افزایش می‌یابد. نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد که حمایت از حزب عدالت و توسعه (AKP) او به زیر ۳۰ درصد رسیده است.
این گمانه که ممکن است او در نگرانی از کاهش بیشتر محبوبیت، تاریخ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را از سال آینده به سال جاری منتقل کند هر روز قوت بیش‌تری می‌گیرد.

 
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها