کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ادامه تنش میان ترکیه و یونان

15 خرداد 1401 ساعت 15:25


گروه بین الملل: چند روز پس از توقف مذاکرات سطح بالا میان آنکارا و آتن وزارت خارجه ترکیه سفیر یونان در این کشور را احضار کرد. ترکیه یونان را به فراهم کردن امکان فعالیت برای گروه‌هایی که تروریستی می‌خواند متهم کرده است.
    در ادامه دور جدید تنش میان آنکارا و آتن، وزارت خارجه ترکیه با احضار کریستودولوس لازاریس، سفیر یونان در این کشور اعتراض خود به "تامین امکان برای گروه‌‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک" را به او ابلاغ کرد.
وزارت خارجه ترکیه به لازاریس اعتراض کرد که این گروه‌ها "به راحتی در یونان فعالیت‌های تبلیغاتی، تامین مالی و جذب نیرو" انجام می‌دهند. ظاهرا انگیزه احضار سفیر یونان در آنکارا تظاهرات اخیر هواداران حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) در نزدیک ساختمان سفارت ترکیه در آتن بوده است.پناه دادن به شماری از اعضا و هواداران پ.ک.ک. و برخی دیگر از گروه‌های اپوزیسیون حکومت ترکیه در سوئد و فنلاند از مهم‌ترین علت‌های مخالفت آنکارا با پیوستن این دو کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌رود.افزون بر این و سوای اختلاف‌های دیرپای ترکیه و یونان، این دو کشور عضو ناتو در مورد مالکیت برخی مناطق در دریاهای مدیترانه و اژه نیز مناقشه‌های شدیدی دارند.آنکارا و آتن سال گذشته گفت‌وگوهای دوجانبه در سطح عالی را که به مدت پنج سال متوقف مانده بود به منظور تلاش برای یافتن راه‌های حل اختلاف از سر گرفتند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه  اعلام کرد مذاکرات دوجانبه در سطح عالی با یونان متوقف شده و ادامه نخواهد داشت.دو کشور قرار بود در این مذاکرات به سلسله اختلاف‌های خود، به خصوص درباره مناطقی در شرق مدیترانه و حریم برخی جزیره‌های دریای اژه رسیدگی کنند و برای حل آنها راهی بیابند.در سال‌های گذشته تلاش ترکیه برای اکتشاف نفت و گاز در آب‌هایی که قبرس و یونان آنها را در محدوده منطقه انحصاری تجاری خود تلقی می‌کنند به تنش میان این کشورها دامن زد.اردوغان  در جمع نمایندگان پارلمانی حزب حاکم ترکیه، یونان را به تجاوز به حریم هوایی جزیره‌های مورد مناقشه در دریای اژه متهم کرد.حدود دو سال پیش، پس از نزدیک شدن یک کشتی اکتشافی ترکیه به آب‌های یونان ارتش این کشور به حال آماده باش درآمد و نگرانی از بروز تنش نظامی میان دو عضو ناتو را افزایش داد.
چندی پیش، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، ترکیه را به نقض حاکمیت کشورش و بی‌ثبات کردن شرق مدیترانه متهم کرد و از کنگره ایالات متحده خواست جلوی فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور را بگیرد.این اظهارات نیز بر آتش اختلاف میان دو کشور دمید و اردوغان در نشست هیئت دولت تاکید کرد، از این پس سیاستمداری به نام میتسوتاکیس برای او وجود خارجی ندارد و حاضر به ملاقات با او نخواهد بود.
رئیس جمهوری ترکیه نخست‌وزیر یونان را متهم کرده که توافق‌ها در مورد دخالت ندادن کشور ثالث در مناقشه‌های دو کشور را زیر پا گذاشته است.
ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۹ و در واکنش به اقدام آنکارا برای خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس ۴۰۰ از روسیه تحویل برنامه‌ریزی شده جنگنده‌های فوق پیشرفته اف ۳۵ به ترکیه را متوقف کرد و این کشور پس از آن درخواست خرید جنگنده‌های اف ۱۶ را مطرح کرد.



 


کد مطلب: 340252

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/340252/ادامه-تنش-میان-ترکیه-یونان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir