به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۳۴۰۳۶۴

بازی گرفتن روح و روان جامعه با نام حمایت از تولید داخل

بازی گرفتن روح و روان جامعه با نام حمایت از تولید داخل
گروه اقتصادی:  سال‌هاست خودرو‌های داخلی به قدری بی‌کیفیت تولید می‌شوند که نه تنها صدای مردم که صدای اکثر مسئولان را هم درآورده است و در همین راستا، رهبر انقلاب هم دو بار این موضوع را در چند ماه گذشته متذکر شدند.در این چند سال، مردم بیش از گذشته از کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی به ستوه آمده‌اند که به عقیده کارشناسان، آزادسازی واردات خودرو یکی از راه‌های رقابت با محصولات خارجی و تعادل بین عرضه و تقاضا و کاهش قیمت نیز است. حال چند هفته‌ای است با کش و قوس‌ها و بحث و جدل‌های بسیار، واردات خودرو تصویب شده است، اما همچنان نحوه اجرای این قانون در هالی‌ای از ابهام قرار دارد.

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در بحث خودرو‌های داخلی، بحث کیفیت است که چندی پیش، رهبر انقلاب نیز درباره آن صحبت و از نداشتن کیفیت خودرو‌های داخلی گلایه کردند که حرف بسیار درستی است و مردم هم از این موضوع گله‌مند هستند.

وی افزود: خودروساز‌های داخلی بر این باور هستند که پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و به نوعی به این ایراد، اعتراض دارند و علت اصلی را مربوط به قطعه می‌دانند و معتقد هستند صنعت قطعه‌سازی باید تقویت شود و خلاء‌های آن از بین برود.

نماینده فسا تصریح کرد: با توجه به اینکه خودرو ترکیبی از قطعات مختلف است، قطعاً اگر قطعات کیفیت پیدا کنند، به همان نسبت هم خودرو با کیفیت می‌شود. خودروساز‌ها می‌گویند یا پول‌هایمان به موقع پرداخت نمی‌شود یا مواد اولیه بسیاری از کالا‌ها بالا رفته یا اینکه مواد اولیه‌ای که باید وارد شود، وارد نمی‌شود یا به سختی وارد می‌شود. به هر حال یکی از ایراد‌ها به خودروسازی بحث کیفیت پایین است که همه آن را قبول دارند.

فیروزی با اشاره به بحث میزان تولید و تیراژ خودروسازان داخلی گفت: خودروساز‌ها یک توان مشخص و محدودی برای تولید دارند، اما این مسئله را تا به حال نه خودروساز‌ها و نه دولت قبول داشته‌اند، به همین دلیل اصرار بر این بوده که تمام تولید، داخلی باشد که این نگاه خوبی نبوده و همین نگاه باعث بسته‌شدن حلقه صنعت خودروسازی کشور شده است. مجلس یازدهم طی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام داده است و علاوه بر تصویب قانون واردات خودرو، جریان‌سازی هم کرده که نهایت منتهی به این قضیه شده که در حال حاضر تقریباً مخالفی برای واردات خودرو وجود ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: در واقع بدنه دولت هم با این قضیه همراه شدند که هم برای رقابت خودروساز‌های داخلی با خودرو‌های خارجی و هم پاسخگویی به مطالبات مردم و تعادل در عرضه و تقاضا، هیچ راهی جز از طریق واردات مدیریت شده خودرو نیست، به گونه‌ای که به تولید داخل هم لطمه وارد نشود. این کار کمیسیون صنایع و معادن که فرهنگ‌سازی، جریان‌سازی و همراه‌کردن مجموعه‌های مختلف کشور برای واردات خودور بود، کار بزرگی است.

وی افزود: با نگاه به سال قبل، بحث واردات خودور به یک تابو تبدیل شده بود و هیج کسی این موضوع را قبول نمی‌کرد، اما در حال حاضر تقریباً همه مسئولان صاحب‌نظر به نوعی بر این موضوع تاکید دارند که خودروساز‌ها نتوانسته‌اند توقعات جامعه را برآورده کنند و نهایت به سمت تامین بخشی از نیاز‌ها در قالب واردات مدیریت شده برویم. در حال حاضر تقاضا برای خودرو در کشور زیاد است که البته بخشی از آن کاذب است و اگر سالی حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، بین عرضه و تقاضا با این رقم، فاصله بسیار زیادی وجود دارد که پاسخگوی نیاز نیست، از این‌رو این فاصله باید توسط واردات حل شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۷ واردات خودرو در کشور آزاد بود و و در این ایام، ۵۵۰ هزار دستگاه خودور وارد کشور شد که عدد زیادی نیست و نمی‌توانست تحولی در حوزه خودروسازی ایجاد کند، اما به لحاظ روانی یک آرامشی به جامعه وارد می‌کرد که مردم احساس می‌کردند علاوه بر خودرو‌های داخلی، فرصت خرید خودرو خارجی را نیز دارند. ما نبایستی روی موضوعاتی که خیلی از آن‌ها موضوع خاصی نیست، جامعه را اذیت کنیم که مثلاً با راهکاری مثل حمایت از تولید داخل، به روح و روان جامعه آسیب بزنیم.

فیروزی یادآور شد: اگر فرض کنیم نهایتاً سالی ۱۰۰ هزار خودرو وارد می‌شود، این تعداد چه تاثیری می‌تواند در تقاضای بازار ایران داشته باشد؟ باید نگاه‌مان به جنبه‌های روانی و اجتماعی بحث باشد تا بتوانیم از این شرایط در حوزه خودرو عبور کنیم. در بحث واردات خودرو چند بحث وجود داشت که یکی از آن‌ها، اصلاح ماده ۴ قانونی بود که در مجلس دهم تصویب شده بود که اجازه واردات خودرو در مقابل صادرات خودرو و نیرو محرکه وجود دارد که این یک ظرفیت برای این صنعت است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: موضوع دیگر، مصوبه سران قوا بود که سال ۹۷ به دلیل اینکه ارزبری کشور مدیریت شود، مصوبه‌ای داشتیم مبنی بر محدودکردن واردات خودور که محدودیت این مصوبه تا پایان اردیبهشت‌ماه بوده و از آن تاریخ به بعد محدودیت قانونی وجود ندارد. در حال حاضر هم آئین‌نامه‌ای در وزارت صنعت و معدن در حال نگارش و تنظیم است که قرار شد نظرات همه نمایندگان در آن دخیل باشد تا فضایی برای واردات فراهم شود. به نظر بنده در حال حاضر هیچ محدودیت و ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد و با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر کیفیت پایین خودرو‌ها و عدم‌رضایتمندی مشتری‌ها، فضا کاملاً فراهم است و حتماً این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واردات خودور چقدر به نفع مردم عادی جامعه خواهد بود، تصریح کرد: در آئین‌نامه ذکر شده که مجلس روی آن نظارت خواهد داشت، قرار نیست خودرو‌هایی با رنج قیمت بالا وارد شود، هرچند به طور طبیعی خودرو‌های لوکس هم وارد می‌شود، اما با توجه به مطالبات عامه مردم، بخش قابل توجهی از این خودرو‌های وارداتی، با قیمت پایین و متوسط وارد می‌شوند تا مردم عادی هم بتوانند خریداری کنند. ضمن اینکه با واردات خودرو، بخشی از ظرفیت‌های داخل، آزاد می‌شود که می‌تواند تامین‌کننده نیاز اکثر جامعه باشد.
فیروزی گفت: به هر حال وقتی کالایی وارد می‌شود، طبیعتاً همه مردم نمی‌توانند از آن کالای وارداتی استفاده کنند، اما واردات فرصتی برای دیگران فراهم می‌کند تا بتوانند از کالا‌های ایرانی که در بازار به صورت محدود وجود دارد، استفاده کنند. واردات با خود، امکانات، تجهیزات و فناوری جدیدی را وارد می‌کند و بزرگترین فرصت است تا خوروساز‌ها از فناوری جدید استفاده کنند یا اینکه مونتاژکاری کنند یا حداقل از آن الگو بگیرند، از این‌رو ظرفیت بسیار خوبی برای خودروساز‌های داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: با واردات، خودروساز‌های داخلی مجبور می‌شوند برای اینکه بازار داخل را از دست ندهند، با افزایش کیفیت محصولات خود با بازار خارجی رقابت کنند. ضمن اینکه قطعه‌سازان نیز می‌توانند با استفاده از مشابه‌سازی قطعات، آن را به کشور‌های همسایه صادر کنند. این نکته لازم به ذکر است که صنعت قطعه‌سازی خوبی داریم، اما الگو‌های خوبی نداریم که با واردات خودرو، می‌توانند از این ظرفیت و فرصت بهره‌مند شوند.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: واردات خودرو

علیرضا
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۱۲:۰۸
خداوند از امثال میرسلیم... (388851)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها