به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۶ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۳۴۰۴۶۱

۴۲ درصد تالاب‌های جهان از بین رفته‌اند

۴۲ درصد تالاب‌های جهان از بین رفته‌اند
گروه جامعه: سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید ملاحظات سیاسی و اقتصادی ویژه‌ای برای تالاب‌های جهان در نظر گرفت، گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد تالاب‌های جهان از بین رفته‌اند که آثار آن در جای جای دنیا دیده می‌شود و تبلور آن در منطقه خاورمیانه به‌صورت گرد و غبار و خشکسالی است.
 
به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالجودی در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: گرچه تالاب‌ها یک درصد از آب جهانی سهم دارند اما ۴۰ درصد تنوع زیستی کره زمین را تشکیل می‌دهند و برای ادامه حیات و توسعه پایدار در منطقه نقش اساسی دارند.

 وی با بیان اینکه گرد و غبار و خشکسالی و گرمایش زمین، تالاب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: تالاب‌ها معیشت مستقیم یک میلیارد انسان در دنیا را رقم می‌زنند. سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ برای «احیای اکوسیستم‌ها» نامگذاری شده است.  تالاب‌های ایران نقش مهمی در مسائل معیشتی مردم دارند و تالاب‌های مرزی ما که با کشورهای همسایه مشترک است، به نوعی در زندگی مردم تاثیرگذار است و امیدواریم طوری برنامه‌ریزی شود که در زمینه احیای تالاب‌ها نقش موثری داشته باشیم.

آسیب‌پذیری بیشتر خاورمیانه از تغییرات اقلیمی
در بخش دیگر این گردهمایی، مسعود عالیخانی - سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - با بیان اینکه منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه در دهه‌های اخیر با بحران‌های محیط زیستی نوپدید ناشی از بروز جنگ، تروریسم و بیو تروریسم مواجه بوده‌اند، اظهارکرد: در دهه‌های اخیر جهان با چالش‌های محیط زیستی متعدد از جمله تغییر اقلیم، انقراض گونه‌های جانوری، آلودگی آب و خاک و بیماری‌های واگیر مواجه شده است. تشدید خشکسالی و افزایش بیابان‌زایی در منطقه نیز باعث شده تا شاهد افزایش طوفان های گرد و غبار باشیم که اثر منفی آن بر اقتصاد و سلامت مردم منطقه به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به جنگ‌های منطقه و مشکلات تروریسم در کشورهای سوریه و عراق و  اثر آن بر ایجاد گرد و غبار ادامه داد: تغییر اقلیم تهدید جدی برای ساکنان کره زمین است و برخی مناطق نظیر خاورمیانه به دلیل آنکه منطقه خشک و نیمه خشک محسوب می‌شوند، آسیب پذیرتر هستند.عالیخانی افزود: افزایش میانگین دمای هوا و تعداد روزهای گرم می‌تواند خاورمیانه را به منطقه‌ای سخت برای سکونت تبدیل کند.

به گفته سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، تشدید اثرات تغییر اقلیم منجر به کمبود منابع آب در خاورمیانه و رقابت برای دسترسی به این منابع می‌شود.وی با اشاره به تشدید دخالت بشر در طبیعت و در نتیجه فشار به منابع آب، این را هم گفت که ایران برای مدیریت منابع زیستی، تخریب و آلودگی محیط زیست را جرم‌انگاری کرده است و آن را یک راهبرد اساسی در برخورد با هنجارشکنان محیط زیستی می‌داند.عالیخانی در پایان سخنان خود اظهارکرد: ایران علیرغم تحریم‌های موجود با ظرفیت خود در حوزه دانش بنیان آمادگی دارد در جهت دست یافتن به محیط زیستی پایدار با کشورهای همسایه تعاملی سازنده داشته باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها