کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دانلود یک فیلم ۴k چقدر در ایران طول می‌کشد؟

سرعت اینترنت در ژاپن؛ دانلود هزار فیلم در ۲ ثانیه

تجارت نیوز , 17 خرداد 1401 ساعت 11:14


گروه فناوری: چندی پیش خبری مبنی‌بر رکوردشکنی ژاپنی‌ها در سرعت اینترنت و در واقع انتقال داده‌ها منتشر شد. بر اساس این خبر سقف‌های گیگابیت و ترابیت در سنجش سرعت انتقال داده  پشت‌سر گذاشته شد و واحد آن به پتابیت ارتقا یافت.

ژاپنی‌ها  اعلام کردند که توانسته‌اند سرعت انتقال داده‌ها را به ۱٫۰۲ پتابیت برثانیه با فاصله ۵۱ کیلومتری برسانند. این عدد به معنای آن است که در هر ثانیه نزدیک به ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ گیگابایت داده قابل انتقال است.
به گفته مبدعان این فناوری، با این سرعت می‌توان هزار فیلم سینمایی با کیفیت ۴K را تنها در دوثانیه دانلود کرد. گرچه این رکوردزنی در محیط آزمایشگاهی اتفاق افتاده است؛ اما در پیاده‌سازی آن در محیط غیر آزمایشگاهی شاهد کاهش چشمگیری در سرعت نخواهیم بود.محققان این فناوری معتقدند که این روش انتقال داده، می‌تواند در سال‌های نه چندان دور مورد استفاده قرار گیرد و نسل جدیدی از اینترنت را به ارمغان آورد.

درحالی که ژاپنی‌ها توانسته‌اند بارها و بارها رکورد سرعت انتقال داده را جابجا کنند؛ اما آمارها نشان می‌دهد که کشورهای در حال توسعه در حوزه پیاده‌سازی اینترنت پرسرعت موفق‌تر عمل کرده‌اند.آمارهای منتشر شده از موسسه speed test نشان می‌دهد که درحال حاضر سنگاپور با سرعت ۲۰۷ مگابیت بر ثانیه پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت جهان را در اختیار دارد. این عدد نشان می‌دهد که سنگاپوری‌ها می‌توانند در چهار ثانیه یک فیلم‌سینمایی با کیفیت HD را دانلود کنند. در بخش اینترنت همراه نیز کشور امارات متحده عربی توانسته جایگاه نخست را با سرعت ۱۳۴ مگابیت‌برثانیه در دست بگیرد.

جایگاه ۱۴۴ ایران در سرعت اینترنت
براساس این آمارها درحالیکه کشورهای خاورمیانه جایگاه مناسب و آبرومندانه‌ای در لیست سرعت اینترنت دارند؛ ایران جایگاه مناسبی در این لیست ندارد.میانگین سرعت ایران در بخش اینترنت ثابت mbps10 تخمین زده شده و توانسته است جایگاه ۱۴۴ را در بین سایر کشورها به خود اختصاص دهد. این درحالی است که میانگین جهانی در این بخش ۶۳ mbps بوده است. براین اساس با این سرعت  اینترنت می‌توان یک فیلم سینمایی (با کیفیت HD  و نه ۴K) را طی مدت ۱۰۰ ثانیه دریافت کرد.

در بخش اینترنت همراه نیز کشور ما با سرعت ۲۵ mbps در جایگاه ۷۳ قرار دارد، در حالیکه میانگین جهانی سرعت در این بخش ۳۱ mbps است.گفتنی است آمارهای منتشر شده از بررسی اینترنت ۱۸۰ کشور جهان به دست آمده است.

دولت‌ها و پهنای باند اینترنت
طی دو دهه اخیر افزایش پهنای باند به یکی از مهمترین تبلیغات انتخاباتی در بین کاندیدهای ریاست‌جمهوری تبدیل شده است. از سوی دیگر این موضوع یکی از مهمترین مطالبات مردمی از دولتمردان طی چند سال اخیر بوده است.آمارها بیانگر آن است که در سال ۱۳۸۶ ظرفیت پهنای باند بین‌الملل کشور  ۶٫۰۵ Gbps بوده است. این عدد در  سال ۱۳۹۲ (پایان دولت نهم و دهم) به ۱۲۲ Gbps رسید. دولت یازدهم و دوازدهم نیز این عدد را تا سال ۱۴۰۰ به ۵۴۷۰ Gbps رساند.

ظرفیت پهنای باند، سرعت کاربران را افزایش می‌دهد؟
بدون شک با افزایش ظرفیت پهنای باند بین‌الملل، سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند؛ البته اگر برتعداد کاربران و استفاده آن‌ها از اینترنت افزوده نشود. به عبارت دیگر اگر بنا بر آن باشد که افزایش تعداد کاربران با ظرفیت پهنای باند متناسب نباشد، قطعا سرعت اینترنت کاربران افزایش نخواهد داشت و حتی ممکن است که با افت سرعت مواجه شوند.از سوی دیگر بعضی محدودیت‌ها و فیلترهای اعمال شده توسط نهادهای مختلف می‌تواند بر سرعت اینترنت تاثیرگذار باشد.


کد مطلب: 340566

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/340566/سرعت-اینترنت-ژاپن-دانلود-هزار-فیلم-۲-ثانیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir