به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۳۴۰۵۸۳

کاهش احتمال ابتلا به آسم در کودک با شیر مادر

کاهش احتمال ابتلا به آسم در کودک با شیر مادر
گروه علمی:پژوهش‌ها نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آسم در کودکان با تغذیه از شیر مادر کاهش می‌یابد. براساس این تحقیقات اگر نوزاد شما مدت زمان طولانی‌تری تنها از شیر مادر تغذیه کند، ریسک ابتلای آسم در کودکی در وی کاهش پیدا می‌کند.

این تحقیقات با حضور بیش از ۲ هزار مادر و کودک انجام شده است. در این پژوهش زنان در مورد شیردهی و علائم آسم در بازه زمانی ۴ تا ۶ سالگی فرزندشان سوال شده است؛ که نشان می‌دهد هر چه این مادران بازه زمانی طولانی‌تری نوزادانشان را تنها با شیر مادر تغذیه کرده‌اند، ریسک کمتری وجود داشته که فرزندشان نشانه‌های مرتبط با آسم مثل: «خس خس سینه، تشخیص آسم، و یا استفاده از دارو‌های که برای درمان آسم استفاده می‌شوند را در یک تا دو سال گذشته تجربه کنند.»

بر اساس مطالعات انجام شده نوزادانی که کمتر از دو ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند در مقایسه با کودکانی که دو تا چهار ماه با شیر مادر تغذیه شده بودند، در سنین ۴ تا ۶ سالگی ۳۶ درصد کمتر با احتمال ابتلاء به آسم یا خس‌خس سینه روبه‌رو هستند.در ادامه این تحقیقات آمده است؛ نوزادانی ۵ تا ۶ ماه از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، ۳۹ درصد کمتر در معرض ابتلاء به آسم قرار دارند و کودکانی که بیشتر از شش ماه تنها با شیر مادر تغذیه شده‌اند،۴۸ درصد کمتر در خطر ابتلاء به آسم قرار دارند.

بر اساس این پژوهش‌ها تاکید شده که تغذیه ترکیبی شیر مادر با شیر خشک یا آبمیوه خاصیت تغذیه انحصاری با شیر مادر را ندارد و از ابتلاء به آسم محافظت نمی‌کند.سرپرست این تیم تحقیق که از اساتید دانشگاه تنسی است در این مورد تاکید کرده که: تغذیه با شیر مادر حداقل باید به مدت شش ماه باشد، این مدت زمان محافظت کننده‌ترین تایم است، اما این احتمال وجود دارد که اگر نوزاد مدت زمان کمتری تنها با شیر مادر تغذیه شود در برابر آسم ابتلا به آسم محافظت شود.دکتر کیدریا ویلسون معتقد است: علاوه بر وجود مواد مغذی، شیردهی حاوی عوامل زیادی است که ممکن است بر نحوه رشد ریه و سیستم ایمنی نوزاد تأثیر بگذارد.

محققان حاضر در این تحقیقات می‌گویند: در شیر مادر، تعداد زیادی باکتری خوب ساکن در روده و سایر پروتئین‌های محافظ وجود دارد که از افزایش سرعت سیستم ایمنی بدن و بروز آلرژی و ایجاد آسم جلوگیری می‌کند.پژوهشگران همچنین راهکاری برای مادرانی که قادر به شیردهی نیستند دارند، آن‌ها به این مادران توصیه می‌کنند که اگر نمی‌توانید شیر دهید، از راه‌های دیگری برای پیشگیری احتمال ابتلا به آسم در نوزادان استفاده کنید. از نظر آن‌ها این راهکار‌ها شامل به حداقل رساندن استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و انجام اقداماتی برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی است. در این تحقیقات ثابت شده است که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر دهد و زمینه را برای بیماری آسم فراهم کند.
برچسب ها: شیر مادر آسم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها