به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۴۰۶۳۷

افزایش ۲ برابری بیماری های گوارشی

افزایش ۲ برابری بیماری های گوارشی
گروه جامعه:استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، از افزایش ۲ برابری بیماری های دستگاه گوارش خبر داد.بسید محمود اسحاق حسینی، روز سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ در حاشیه برگزاری کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در مرکز همایش‌های رازی، افزود: ریفلاکس یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در دو دهه اخیر است به گونه ای که با اطمینان می‌توان گفت از هر چهار نفر یک نفر دچار ریفلاکس یا بازگشت محتویات معده به مری است که به شیوه تغذیه ارتباط نزدیک دارد.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: چاقی مشکل شایع دیگری است، به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این مشکل نه تنها در شهرها بلکه در روستاها نیز شایع است.حسینی ادامه داد: کبد چرب نیز شیوع بالایی پیدا کرده و اگر جلوی آن را نگیریم در طول دهه آینده تبدیل به سیروز کبدی و نارسایی کبد می‌شود که نهایتاً نیاز به پیوند خواهد داشت.

دبیر علمی کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: مشکل دیگر زخم‌های دستگاه گوارش (زخم معده) است که خوشبختانه تحت کنترل قرار دارد.وی گفت: در مجموع می‌توان گفت که بیماری‌های دستگاه گوارش از آغاز قرن بیست و یکم، ۲ برابر شده است.

حسینی افزود: با این حجم بیماری به پزشکان متخصص داخلی و فوق تخصص بیشتری در آینده نیاز است و اگر عوارض این بیماری‌ها کنترل نشود، با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.به عنوان مثال اکنون ۳ درصد شیوع کبد چرب داریم ولی همین ۳ درصد اگر مراقبت و کنترل نشود به سیروز کبدی و در نهایت پیوند کبد و هزینه‌های بیشتر منجر خواهد شد.

وی گفت: از هر سه نفر یک نفر به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند و این رقم بالایی برای آینده محسوب می‌شود که اگر خود خبر نداشته و بی توجهی شود پیامدهای بدی خواهد داشت.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تقریباً اغلب بیماری‌های گوارشی به نوع و نحوه تغذیه ارتباط دارد و چه بخواهیم یا نخواهیم طی دهه‌های اخیر از غذاهای سنتی به فست فود و سرخ کردنی با چربی فراوان گرایش پیدا کرده ایم.

وی افزود: غذاهای چرب علاوه بر اینکه موجب ریفلاکس می‌شود مضرات دیگری دارد. شیوع سرطان‌ها نیز با خوردن غذاهای چرب و روغنی و سرخ کردنی‌ها، استرس و سایر عوامل مرتبط است و افزایش می‌یابد.اسحاق حسینی گفت: متأسفانه سرطان معده یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در کشور است ولی سرطان کولون در کشور روز افزون شده است. سرطان پانکراس نیز بدترین سرطان دستگاه گوارش محسوب می‌شود که متأسفانه در حال افزایش است.وی افزود: مصرف مواد مخدر در بروز سرطان پانکراس یا لوزالمعده نقش دارد. اثبات شده که علاوه بر دخانیات که در انواع سرطان نقش دارد، مواد مخدر نیز در بروز سرطان پانکراس نقش مهمی دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها