به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۴۰۶۳۸

آخرین وضعیت سومین توله یوزپلنگ ایرانی

آخرین وضعیت سومین توله یوزپلنگ ایرانی
گروه جامعه: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت توله یوز ایران توضیحاتی داد و گفت بنا به گفته دامپزشک آفریقای جنوبی احتمال زنده مانده این توله حدود ۶۰ درصد است. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت آخرین توله یوزپلنگ ایرانی و آخرین مراقبت‌هایی که از این توله صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «سفر پیتر کالدوِل - دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی - به ایران، اطلاعات جدیدی را درباره توله یوز به ما داد. نظر کلی این دامپزشک این بود که وقتی توله‌ای از مادر جدا می‌شود و قرار است با شیر خشک بزرگ شود، با انواع مشکلات مواجه است. این پزشک عنوان کرد که معمولا توله‌هایی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند به دلایلی از جمله یبوست، گرفتگی دستگاه گوارش و مانند آن از بین می‌روند.»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:‌ «زمانی که توله را معاینه کرد، علی‌رغم اینکه شیرخشک توصیه شده خارجی مصرف می‌کرد. مصرف آن را قطع کرد و شیر خشک جدید تجویز کرد. همچنین داروهای متفاوتی را آورده بود که به توله یوز داد. رژیم‌های غذایی و مصرف شیر را بسیار کم کرد. رشد توله بسیار کم شد و تغییرات اساسی در رژیم غذایی و درمان توله ارائه داد و اعلام کرد که اینها دلیل نمی‌شود این توله زنده بماند.»

وی افزود: «پزشک اعلام کرد باید بتوان توله را به مرحله‌ای رساند که دیگر نیازی به تغذیه از طریق شیر نداشته باشد و گوشت تغذیه کند. با این دیدگاه اقدامات ادامه یافت و تغذیه و همه مسایل مرتبط با توله یوز با هماهنگی او در حال انجام است. هر چند که او به آفریقا برگشت اما یکی از دامپزشکان که مورد تایید او بود، توله را روزی دو تا سه مرتبه ویزیت می‌کند و نتیجه را برای پزشک ارسال می‌کند و او هم نسخه تغذیه و نسخه‌های دارویی را برای رفع مشکلات ارائه می‌دهد.»

اکبری گفت: «توله یوز مرتبا مشکلاتی در دفع دارد و حتی یک مورد مشکل ضعف عملکرد کلیه داشت و در ۲۴ ساعت گذشته دچار کم غذایی شده است و شیر هم خوب نمی‌خورد. مرتبا با دکتر کالدوِل تماس برقرار می‌شود.»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آنچه ظرفیت کشور و ظرفیت‌های بین‌المللی است برای زنده ماندن توله یوز ایران به کار گرفته شده تا این توله زنده بماند و بالغ شود اما بازهم اطمینانی نیست و پزشک آفریقایی نیز معتقد بود این توله اگر چه تا این مرحله رسیده اما احتمال زنده ماندن آن حدود ۶۰ درصد است و احتمال تلف شدن آن وجود دارد.»

روز ۱۰ اردیبهشت ماه ایران یوزپلنگ در اسارت سایت توران به روش سزارین سه توله یوز به دنیا آورد اما بعد از به دنیا آمدن توله ها مادر آنها را نپذیرفت از این رو به ناچار به صورت دستی تغذیه شدند اما بعد از سه روز ( ۱۴ اردیبهشتی) یکی از توله ها که به گفته مسوولان سازمان محیط زیست نقص ژنتیکی داشت تلف شد، دومین توله یوز هم ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد که این مساله حاشیه های زیادی به همراه داشت، توله سوم هم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل و تحت نظارت های دامپزشکی قرار گرفت.
مرجع : پانا
برچسب ها: یوزپلنگ ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها