به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۳۴۰۷۶۹

حضور همزمان ریزگردها و مازوت در کشور

حضور همزمان ریزگردها و مازوت در کشور
گروه جامعه: روز گذشته در تداوم ورود ریزگردها از مرزهای غربی کشور، ۹ استان از جمله پایتخت درگیر این آلودگی بودند. این در شرایطی بود که هشدارهای سنجش آلودگی هوا در تهران، پیش‌بینی باد و گردوغبار را اعلام نکرده بود.مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا روز دوشنبه از تشکیل توده گردوغبار در کشور همسایه و نفوذ به استان‌های نوار غربی، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خبر داد.  در حالی این مرکز و شهرداری تهران، اطلاعی از ورود گردوغبار به کشور ارائه نکردند.هچنین به‌غیر از تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی و سمنان، کردستان، زنجان، همدان درگیر گردوغبار شدند.

ضرر جانی، فدای ضرر مالی
اگر به این موضوع، افزایش مصرف برق و کمبود سوخت برای نیروگاه‌ها را نیز اضافه کنیم، تصویر سبز تابستان در ذهن به تصویری خاکستری برای سال ۱۴۰۱ تغییر رنگ می‌دهد.فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما ناگزیر به سوزاندن مازوت در تابستان هستیم. عاقلانه و منطقی نیست گازوئیل ۶۰ سنتی بخریم و نیروگاه‌ها این سوخت را با این قیمت بسوزانند. بعد قیمت برقی که می‌خواهیم تولید کنیم حدود یک سنت باشد. شاید روی بحث آلودگی زیست محیطی سوزاندن مازوت تبلیغ شود، ولی ما چاره‌ای جز سوزاندن مازوت نداریم.این گفته‌های عضو کمیسیون انرژی مجلس در شرایطی مطرح می‌شود که سالانه ۱۲ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا می‌میرند و ایران ۲٫ ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به‌دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهد.

آغاز خاموشی‌ها از شهرک صنعتی
با این وجود عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش‌بینی کرده است که تابستان امسال حتما قطعی برق خواهیم داشت. چرا که با گرمی هوا، مصرف برق به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور بالا می‌رود.بر اساس نامه شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، برق شهرک‌های صنعتی از ۱۵ خرداد امسال تا ۱۵ شهریور، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع می‌شود.

البته این امر فقط مختص تابستان نیست و کشور ما در فصل زمستان و با افزایش مصرف گاز نیز برای نیروگاه‌ها، به افزایش سوخت مازوت روی می‌آورد و خاموشی‌ها در زمستان چند سال گذشته، امری غیرقابل اجتناب بوده است.
دو سال پیش همزمان با افشای مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و هوای آلوده دی‌ماه ۹۹، کلانتری رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: مردم یا قطعی برق را بپذیرند یا ناچار به سوزاندن مازوت هستیم.با این وجود کارشناسان کمبود گاز را بهانه دولتی‌ها می‌دانستند. چون به‌دلیل تحریم‌ها، انبارهای ایران پر از سوخت کوره یا همان مازوت شده بود. با این حال برای مسئولان زمستان و تابستان تفاوتی ندارد و آنها می‌خواهند مازوت خود را به‌نوعی بسوزانند.
مرجع : روزنامه آرمان ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها