به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۳۴۰۷۷۰

اهداف سیاسی و اقتصادی ترکیه از سدسازی‌ها

اهداف سیاسی و اقتصادی ترکیه از سدسازی‌ها
گروه اقتصادی: بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۶۲ تومان معامله می‌شود.در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۵۶۲ تومان و کمترین قیمت ۱۵۶۲ تومان است.

 اهداف سیاسی و اقتصادی ترکیه از سدسازی‌ها
مشکل ریزگردها بهار امسال را تبدیل به فصلی سخت برای منطقه کرده است. عراق بیش از هر کشور دیگری با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند و ایران هم در ادامه این مشکلات روزهای زیادی را از ابتدای فروردین تاکنون با گردوغبار سپری کرده است.اخیرا حتی ترکیه هم با چنین مشکلی موجه شده. حالا مقامات عراقی می‌گویند قرار است نشستی سه جانبه بین ترکیه، ایران و عراق در مورد حقابه عراق در بغداد برگزار شود.

کارشناسان معتقدند سدسازی‌های بی‌رویه ازسوی دولت آنکارا باعث این وضعیت شده و عراق فاصله چندانی با بحران خشکسالی ندارد. در این خبر با عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین الملل در مورد این نشست و اهمیت آن توضیحاتی داده است.فرجی راد می‌گوید: این نشست ضروری است و باید نشست فوری سه جانبه صورت بگیرد و بعد هم به دعوت این سه کشور نشستی سطح بالاتر با کشورهایی چون عربستان، سوریه، اردن، مصر و … برگزار شود.ما اگر بخواهیم بگوییم که حقابه عراق چه از سوی ترکیه و ایران نرسیده و باعث ریزگرد شده از نظر علمی درست نیست.

ما هنوز نتوانسته ایم ثابت کنیم به خاطر کم شدن آب دجله و فرات این ریزگردها در منطقه منتشر می‌‎شوند.
در این که ترکیه با سدهای بزرگی که زده و آبگیری هایی که می‌شود در آینده خشکسالی در بین النهرین را بیشتر می‌کند شکی نیست. اما در مورد ریزگردها عوامل مختلفی است. الان یک عامل مهم این اتفاق در داخل عربستان، سوریه، اردن، عراق و… وجود دارد. یک سری هور در این منطقه بوده که خشک شده و اوضاع را تشدید می‌کند.

اگر بخواهیم بگوییم یک نشستی بین سه کشور برگزار می‌شود و موفقیتی خواهیم دید، اینطور نیست.
ترکیه در ۲۰ سال گذشته هزینه های زیادی متحمل شده و از ایجاد آنها اهداف سیاسی و اقتصادی دارد.
از نظر اقتصادی این کشور می‌خواهد زمین‌های بزرگی را آبیاری کرده و کشاورزی خود را به طرز چشمگیری گسترش دهد تا با صادرات محصولات کشاورزی ارز بیشتری داشته باشد. اهداف سیاسی آن هم این است که در پایین دست که همین عراق است، دست بالا را داشته باشد و بتواند از این ابزار در مقابل انرژی استفاده کنند. ترکیه ای ها قبلا موضوع آب در مقابل نفت را مطرح کرده بودند.

در قوانین بین الملل در رژیم رودخانه‌ای کشورهای بالادست می‌توانند سد بزنند اما آب نباید بیش از ۵۰ درصد کم شود. به نظر می‌رسد که آبی که به عراق می‌رسد کم‌تر از ۵۰ درصد است. این ها مسائلی است که سال ها طول می‌کشد تا به سرانجام برسد.

این سه کشور اول باید روابط مطلوبی داشته باشند و امتیاز بدهند و امتیاز بگیرند تابتوانند این مشکل را رفع کنند.
شما فرض بگیرید که این مذاکرات چندین دور هم برگزار شود. کشورها باید با دیگر کشورهای منطقه هم صحبت کنند. این ریزگردی که از دیگر کشورها می‌آید و مربوط به رودخانه ها نیست را از این طریق ثبت نام کنند. راه حل بگذارند، هزینه کنند و صندوقی درست کنند و با استفاده از نظر کارشناسان شدت این اتفاقات را کم کنند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها