کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و روح

18 خرداد 1401 ساعت 13:07


گروه علمی: بسیاری از ما اهمیت ورزش را می‌دانیم. بااین‌حال، اولویت‌بندی فعالیت‌هایی که بیشترین مزیت را دارند، دارای اهمیت است. ورزش‌کردن در باشگاه ممکن است پس از یک روز کارکردن پشت میز در دفتر کار، خسته‌کننده به نظر برسد؛ بنابراین، تعجب‌آور نیست که تعداد فزاینده‌ای از مردم شروع به ترک ورزشگاه کرده و به ورزش‌کردن در طبیعت روی‌آورند.

کوه‌نوردی طیف گسترده‌ای از فواید را برای ذهن، جسم و روح به همراه دارد. یکی از مزایای اصلی کوهنوردی، بودن در زیر نور خورشید است. آفتاب بهترین منبع ویتامین D است. این ویتامین سهم عمده‌ای را در سلامت بدن ایفا می‌کند. به‌طوری‌که، آیا می‌دانستید حدود یک میلیارد نفر در دنیا دارای کمبود ویتامین D هستند؟در ادامه به ذکر دیگر فواید کوهنوردی برای سلامت جسم و روح می‌پردازیم.

فواید کوهنوردی برای قلب و ریه‌ها
یکی از بهترین بخش‌های کوهنوردی، رفتن به طبیعت و تنفس هوای تازه است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا باعث سرطان ریه، عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی تحتانی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود.در کوهنوردی شما می‌توانید هوای تمیز و تازه‌ای دریافت کنید که خود باعث می‌شود سیستم تنفسی و ظرفیت ریه‌ها افزایش یابد.هرچه هوای تازه‌تری تنفس کنید، ریه‌های شما توانایی بیشتری پیدا می‌کنند. هر چه قلب خون بیشتری پمپاژ کند، سالم‌تر می‌شود.علاوه بر این، کوهنوردی طولانی‌تر با کوله‌پشتی باعث می‌شود یک تمرین قلبی عروقی عالی انجام شود، به‌ویژه زمانی که خود را به جایی می‌برید که صحبت‌کردن بسیار دشوار می‌شود. انجام ورزش خوب نه‌تنها قلب را تقویت می‌کند، بلکه کلسترول و فشارخون را نیز کاهش می‌دهد.

فواید کوهنوردی برای سرطان
تحقیقات نشان داده است که کوهنوردی برای کاهش خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و حملات قلبی تأثیر بسزایی دارد.مطالعات همچنین نشان داده‌اند که فعال ماندن بدن، راه مهمی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است. کوهنوردی استروژن را در جریان خون کاهش می‌دهد که می‌تواند دلیل اصلی کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان باشد.

فواید کوهنوردی برای استخوان
چابکی و انعطاف عضلات پا با بالا و پایین رفتن در زمین‌های مواج افزایش می‌یابد. کوهنوردان ماهیچه‌های ساق خوبی دارند که نه‌تنها خوب به نظر می‌رسند بلکه باعث ثبات بیشتر مچ پا می‌شوند.برخی از مسیرها تمرینی عالی برای عضلات پا، هسته و بازو فراهم می‌کنند. کوهنوردی با یک کوله‌پشتی نسبتاً سنگین می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌های بدن کمک کند. همچنین کوهنوردی، ورزش کم‌تأثیری است برای کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند.

فواید کوهنوردی برای حفظ تعادل
کوهنوردی یک راه عالی برای بهبود چابکی ذهنی برای تقویت بدن است که به نوبه خود به بهبود تعادل بدن کمک می‌کند.سطح نامنظمِ کوه به ماهیچه‌ها کمک می‌کند تا مچ پاها را تثبیت کنند تا قوی‌تر شوند و وقتی تعادل خود را از دست می‌دهند سریع‌تر واکنش نشان دهند.

فواید کوهنوردی برای کارکرد روده
کوهنوردی روزانه باعث حرکات منظم روده می‌شود. هنگامی که شما یک سبک زندگی کم‌تحرک دارید، هضم غذا کند می‌شود و حذف آن دشوارتر و در نتیجه باعث یبوست می‌شود.افزایش جریان خون ناشی از پیاده‌روی منظم به حمل سریع‌تر مواد زائد از طریق سیستم گوارشی کمک می‌کند.

فواید کوهنوردی برای تناسب‌اندام و کاهش وزن
درحالی‌که هر نوع ورزش، زمانی که به‌درستی انجام شود، به کاهش وزن کمک می‌کند؛ اما کوهنوردی در ارتفاعات راه‌ مؤثرتری برای انجام این کار است.مطالعات نشان داده‌اند که انجام کوهنوردی در یک هفته در ارتفاعات به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. درواقع گذراندن زمان‌های طولانی در ارتفاعات، متابولیسم بدن را سرعت می‌بخشد، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را سریع‌تر پردازش می‌کند و درعین‌حال اشتها را نیز کاهش می‌دهد.

همچنین بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که دوره‌های طولانی کوهنوردی روزانه با کوله‌پشتی بین ۶ تا ۸ ساعت، بدن را به یک دستگاه چربی‌سوز و با سوخت تستوسترون تبدیل می‌کند.پیاده‌روی در سربالایی (کوهنوردی) می‌تواند ضربان قلب را افزایش دهد؛ و در مقابل به قلب زمان می‌دهد تا در مسیرهای سراشیبی به حالت اولیه سرعت خود بازگردد.

فواید کوهنوردی برای آرامش
کوهنوردی می‌تواند سطح آرامش غیرقابل‌انکاری را فراهم کنند که به‌ندرت در شلوغی شهر در دسترس است. مناظر دیدنی و زیبا، مسیرهای آبی جذاب، کوه‌های پوشیده از برف و شب‌های پرستاره زیبا به آرامش و تسکین ذهن کمک می‌کنند.تنفس هوای تازه باعث می‌شود بدن ما اندورفین ترشح کند، هورمون شادی که سطح استرس را کاهش می‌دهد و ما را خوشحال و شادتر می‌کند.

فواید کوهنوردی برای افسردگی
پزشکان ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و کوهنوردی را برای جلوگیری از افسردگی به طور فزاینده‌ای توصیه می‌کنند؛ و مطالعات بالینی متعدد نشان داده‌اند که ورزش، علائم افسردگی را تقریباً به همان اندازه که داروی ضدافسردگی، بهبود می‌بخشد، کاهش می‌دهد.علاوه بر این، کوهنوردی یک تقویت‌کننده خلق‌وخوی عالی است؛ زیرا ترکیبی از فواید فیزیکی با سلامت روانی را در بردارد.  

کوهنوردی به‌تنهایی باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشید زیرا بدن شما اکسیژن و نور خورشید (ویتامین D!) را جذب می‌کند. کوهنوردی باعث ترشح اندورفین می‌شود که به بهبود خلق‌وخوی کمک می‌کند و حتی می‌تواند افسردگی را کاهش دهد.همچنین سطح کورتیزول را در بدن شما کاهش می‌دهد. (هورمونی که با ایجاد استرس می‌شود.) کوهنوردی درک خود و عزت‌نفس، خلق‌وخو و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و استرس، اضطراب و خستگی را کاهش می‌دهد.مطالعات دیگر نشان می‌دهد که بین سلامت روان و تعداد زمانی که افراد در طبیعت می‌گذرانند، ارتباط مستقیم وجود دارد.

علاوه بر این، برخی از مطالعات بالینی مزایای دیگری از گذراندن دوره‌های طولانی در طبیعت را نشان داده‌اند. همچون؛ کاهش استرس و فشارخون، بهبود سطح انرژی و خواب سالم.در جامعه‌ای که افسردگی و خشم به‌سرعت در حال افزایش است؛ افزایش رفاه عاطفی و کاهش استرس می‌تواند به داشتن زندگی سالم کمک شایانی کند.

فواید کوهنوردی برای حافظه
کوهنوردی نه‌تنها برای بدن مفید است بلکه تأثیر مثبتی بر سلامت مغز نیز دارد. در واقع بالارفتن از کوه حافظه را قوی‌تر و تیزتر می‌کند؛ زیرا هنگام انجام فعالیت‌های بدنی مانند کوهنوردی، می‌توان تولید هورمون سروتونین را در بدن افزایش داد.این هورمون خود به‌عنوان تعدیل‌کننده مغز عمل می‌کند که برای تثبیت احساسات و افزایش درک نیز مفید است.به‌طوری‌که کوهنوردی می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و همچنین استرس را از بین ببرد؛ زیرا هورمون سروتونین می‌تواند احساسات را تثبیت کند.علاوه بر این، مطالعاتی وجود دارد که بیان می‌کنند؛ کوهنوردی تقریباً 90 درصد می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

فواید کوهنوردی برای خلاقیت
به نظر می‌رسد که کوهنوردی برای تقویت خلاقیت بسیار تأثیرگذار است. کوهنوردی مغز را بیدار و جریان ایده‌ها را باز می‌کند و تفکر خلاق را افزایش می‌دهد.درحالی‌که بدن در حال حرکت است؛ ذهن نیز آزاد می‌شود. در نتیجه این آزادی، ذهن سرگردان می‌شود و ارتباطات تصادفی ایجاد می‌کند که منجر به ایده‌های خارج از چهارچوب می‌شود.همچنین عارفان، متا فیزیک‌دانان و دانشمندان امروزی از کوهنوردی برای شفای جسم، آسایش ذهن و تسکین روح استفاده می‌کنند.

فواید کوهنوردی برای قطع ارتباط با فناوری
هنگامی که در کوه‌ها مشغول کوهنوردی قرار بگیرید، از لپ‌تاپ‌ها، شاید حتی شبکه‌های تلفن همراه، تلویزیون و بسیاری از ابزارهای مزاحم دیگر دور خواهید بود.آزادی این گجت‌ها می‌تواند به شما بیاموزد که از خدای خود قدردانی کنید و با طبیعت ارتباط برقرار کنید، درحالی‌که مستقل از دستگاه‌های الکترونیکی هستید. کوهنوردی یک راه عالی برای برقراری ارتباط مجدد با خودتان، کشف خود و تفکر بیشتر است.

فواید کوهنوردی برای دوست‌یابی
همه ما می‌دانیم که ملاقات با افراد همفکر چقدر سرگرم‌کننده است. می‌توان یکی دیگر از فواید کوهنوردی را یافتن دوستان جدید دانست.ثابت شده است که بزرگسالانی که محافل اجتماعی گسترده‌تری دارند، فشارخون پایین‌تر و در نتیجه عمر طولانی‌تری دارند. بودن با گروهی از افراد همفکر با اهداف مشترک در مسیر کوهنوردی می‌تواند احساس تعلق و هدف را در فرد افزایش دهد. (راهی عالی برای افزایش رفاه عاطفی)


کد مطلب: 340796

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/340796/فواید-کوهنوردی-سلامت-جسم-روح

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir