به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۴۰۹۶۰

سرانجام معوقات دو ماه اول سال بازنشستگان

سرانجام معوقات دو ماه اول سال بازنشستگان
گروه اقتصادی: بالاخره پس از گذشت دو ماه و نیم از سال ۱۴۰۱ و پرداخت دو ماه حقوق بازنشستگان کارگری، دولت تکلیف افزایش حقوق این گروه را مشخص کرد. ٢۴ میلیون بازنشسته، بازمانده و از کار افتاده تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی و اعضای خانواده آنها تا دیروز که ۷۷ روز از سال ۱۴۰۱ گذشته بود، منتظر عملی شدن وعده‌ای بودند که سررسید آخرین آنها، اردیبهشت ماه بود.
آنها در انتظار امضای غیرلازم دولت پای توافقی مابین نهادهای ذیربط در تعیین حقوق و مستمری خود بودند و این در حالی است که وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی گفته بود که دولت همچنان وقت نکرده توافق ارائه شده را بررسی و امضا کند.
اما در نهایت، دیروز خبری منتشر شد که هیات دولت نحوه افزایش حقوق کارگران بازنشسته را تصویب و ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، حداقل مستمری به اندازه ۵۷ درصد و مستمری سایر سطوح به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد؛ به نحوی که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.
وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند۱۴۰۰، حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.
براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد: در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.
همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در تمامی صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. در همین حال، به منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها